Analýza situace
Projekt vyplýval ze situačního učení. Pozornost dětí se soustředila na současné dění - olympijské hry v Itálii. Zvolené téma bylo dětem blízké, s možností sledování televizních přenosů, prohlížení současného tisku, vystřihování aktuálních zpráv z tisku a jejich přinášení do mateřské školy. Využili jsme zimního počasí, kdy měly děti možnost uspořádat malé olympijské hry na zahradě mateřské školy s olympijskými disciplínami - sáňkování, hokej. Všechny činnosti v projektu byly motivačně spojeny a zároveň rozvíjely dítě ve všech vzdělávacích oblastech.
Rámcové cíle
Z hlediska RC - rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání - se děti setkávají s novými pojmy z oblasti sportu, aj. Dodržování pravidel při sportu a fair play směřuje k osvojování hodnot a při různých činnostech děti získávají osobní samostatnost, resp. zaujímají určitý postoj.
Očekávané kompetence z RVP PV:
- Umět pojmenovat jednotlivé olympijské disciplíny a rozlišovat je.
- Získávat elementární poznatky o životě lidí, kultuře, přírodě, sportu, mezilidských vztazích (povědomí o vlastenectví - češství).
- Vhodně využívat komunikativní dovednosti, odpovídat na otázky, formulovat správně otázky, hodnotit slovně výkony sportovců, slovně reagovat.
- Porozumět věcem a jevům.
- Řešit problémy na základě bezprostředních zkušeností (hry na zahradě).
- Zpřesňovat početní představy (počty hráčů v kolektivních hrách).
- Dokázat se vyjadřovat a sdělovat prožitky, pocity a nálady různými prostředky (hráčů nebo svoje).
- Dokázat využívat informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně děti setkávají (knížky, encyklopedie, časopisy, noviny atd.).
- Samostatně se rozhodovat o svých činnostech.
- Uvědomovat si, že za sebe a své jednání nesu vlastní odpovědnost, být schopen rozhodovat se sám za sebe.
- Dokázat se ve skupině prosadit, ale i podřídit.
- Mít smysl pro odpovědnost ve hře.
- Překonávat překážky - výstup zpět na kopec.
- Učit se krátké texty a krátké písně.
- Uvědomovat si svou samostatnost, vyjadřovat vlastní názory a postoje.
- Uvědomovat si příjemné i nepříjemné citové prožitky.
- Zdokonalovat technické znalosti dětí - videozáznam (naučit se rozlišovat mezi realitou - přímým přenosem a videozáznamem).
- Umět rozlišovat oblečení dle situací (oblečení dle počasí, dle druhu sportu apod.).
- Rozumět pravidlům sportu a dodržovat je.
- Umět rozlišovat výzbroj a výstroj pro jednotlivé sporty (přilba, lyže, brusle atd.).
- Učit se chápat nutnost bezpečnosti zdraví při sportech.
Charakteristika skupiny
Projekt je zpracován pro skupinu dětí ve věku 5 - 6 let a lze jej přizpůsobit všem věkovým skupinám. My ho realizovali s 24 dětmi, ve skupině byly dvě cizinky, dvě děti s odkladem školní docházky, zastoupení chlapců a dívek bylo rovnoměrné.
Příprava
Při přípravě projektu jsme se zaměřili na situaci, která děti obklopovala v mediálních prostředcích. Příprava olympijského týmu, očekávání (Kateřina Neumanová, maminka malé holčičky, se připravuje na olympijské hry). Využili jsme chuti dětí využívat zimního počasí k zimním radovánkám (sáňkování, "pekáčování") a chuti chlapců soutěžit.
Nabízené činnosti, příležitosti, metodické poznámky:
- sledování televizních pořadů - příprava a výběr českých sportovců na olympijské hry;
- sledování časopisů a novin - výstřižky v mateřské škole i doma;
- rozlišování jednotlivých disciplín na olympijských hrách - krasobruslení, skoky na lyžích, lyžování, hokej;
- motivační cvičení a cvičení při hudbě - volná improvizace tancování na ledě při hudbě;
- pohybové a námětové hry (závody na pekáčích), využívání pohotovosti při startu, hodnocení, dodržování pravidel, vyhodnocení formou odměny;
- seznamování s historií olympijských her přiměřenou formou věku dětí (hry pro sportovce ze všech zemí, hrdost sportovců, že mohou reprezentovat vlastní zemi, a hrdost na sebe, že dokázali svojí pílí a vytrvalostí získat medaili);
- výtvarné čarování, grafomotorika - obrazce vytvořené na ledě po piruetách, jízda mezi překážkami;
- skupinová práce na formát A2: hokejový zápas - kreslení postavy hokejistů tuší a kolorování kresby;
- skupinová práce na formát A1: olympijské hry - kreslení postavy;
 |
1. Obrázek |
|
- vystřihování, nalepování;
- tematicky zaměřené hádanky - jednotlivé druhy sportu;
- uspořádání olympijské disciplíny na zahradě - sjezdy na pekáčích;
- charakteristické vlastnosti sportovců - vytrvalost, houževnatost atd.;
- vyhledávání v encyklopediích (vlajky států, typické zimní sporty, informace o Itálii apod.);
- vyhledání místa konání olympijských her na mapě;
- besedování o aktuální situaci.
Pomůcky:
- CD přehrávač nebo magnetofon s nahrávkami, při kterých mohou děvčata tančit;
- nůžky, lepidla, papír;
- testy, grafomotorická cvičení;
- mapa;
- encyklopedie, knížky, časopisy, noviny;
- pekáče;
- medaile;
- další pomůcky podle situace.
Použitá literatura:
Veronique Babinová: Encyklopedie pro nejmenší
Eva Veberová, Eva Šedivá: Náš svět
Velká kniha malého školáka Co je to...? Vše co děti chtějí vědět.
Knihy a časopisy: verše z knih a časopisů jsou k tématu vypsány
Evaluace
Kromě průběžné evaluace, která poskytovala okamžitou zpětnou vazbu, bylo prováděno hodnocení závěrečné. Průběžně jsem porovnávala plán s požadavky RVP PV i ŠVP, zkontrolovala jsem si jej i po dokončení. Myšlenková mapa byla průběžně rozvíjena a doplňována.
Postup při evaluaci a hodnocení:
- průběžně sledovat projevy dětí - zapojení do činností, reakce, dělat si poznámky, které lze využít pro tvorbu dalších projektů i pro práci se skupinou dětí a individuální přístup;
- provádět sebereflexi na základě těchto poznatků - co se daří, co ne, co je třeba zlepšit, rozvíjet, na co se zaměřit, co příště nedělat apod.;
- po dokončení projektu vyhodnotit skutečný přínos pro děti: jak byly naplněny cíle apod. a zároveň posoudit vhodnost stavby projektu, zařazení činností, náplň, zda se vše realizovalo, pokud ne, proč apod.;
- všechny tyto poznatky využít při další práci;
- v evaluaci zaznamenávat poznámky kladné i záporné.
Závěrem
Celkově hodnotím realizaci projektu jako úspěšnou. Děti byly aktivní, činnosti je bavily vzhledem k aktuálnosti, zajímaly se o výsledky a byly hrdé na to, že se mohly o své znalosti a poznatky podělit s rodiči. Kromě získání povědomí o zimních sportech si rozvíjely jazykové a vyjadřovací dovednosti, získávaly základní předmatematické představy atd. Důležitou součástí bylo uvědomění si vzájemných vztahů mezi sebou a posílení prosociálních citů. Využití poznatků z televize a encyklopedií při realizaci projektu se mi osvědčilo, protože jsem je mohla využít i pro posilování povědomí o vlastenectví a češství.
Myšlenková mapa aktivit a činností
Zásobník k tématu
Padá sníh Padá sníh, padá sníh, pojedeme na saních. Pojedeme z kopce dolů, až za naši stodolu.
Na ledě Na ledě se proháníme, hokej hrajem vesele. Večer usnem sotva lehnem. Ráno nechcem z postele.
Už mrzne (Jindřich Balík) Mrzne, mrzne,přituhuje, v mracích roste sníh, brzo budem z bílých strání jezdit na saních. Pojedeme, poletíme z kopce jako pták - jen aby nám zrovna v cestě nestál sněhulák.
Leden (Michal Černík) Přišla zima po roce, zmrzlo nebe v potoce. A bruslemi do ledu píší kluci koledu.
|
Brusle, saně (František Hrubín) Brusle, saně, - honem na ně, dokud máme sníh a led, nenechme je zahálet, dokud máme sníh a mráz, poletíme jako ptáci, spadneme-li. vstanem zas, bílí jako sněhuláci.
Chumelenice (Jiří Žáček) Chumelí se, sněží rovnou do knížky, honem, děti, oblečte si kožíšky! Chumelí se z malé zimní přeháňky, honem, děti, utíkejte pro sáňky! Meluzína hvízdá jako fujara. Honem, děti, obraťte list do jara!
|