Odborný článek

Olympijské hry

11. 7. 2006
Předškolní vzdělávání
Autor
Hana Černá
Spoluautor
Marie Marxtová

Anotace

Motivací tohoto projektu bylo pořádání zimních olympijských her v Itálii. Děti měly možnost prostřednictvím přímého sledování televizních přenosů nebo ze záznamu na videu společně s rodiči nebo kamarády v mateřské škole rozvíjet své znalosti z oblasti sportu.
Analýza situace

Projekt vyplýval ze situačního učení. Pozornost dětí se soustředila na současné dění - olympijské hry v Itálii. Zvolené téma bylo dětem blízké, s možností sledování televizních přenosů, prohlížení současného tisku, vystřihování aktuálních zpráv z tisku a jejich přinášení do mateřské školy. Využili jsme zimního počasí, kdy měly děti možnost uspořádat malé olympijské hry na zahradě mateřské školy s olympijskými disciplínami - sáňkování, hokej. Všechny činnosti v projektu byly motivačně spojeny a zároveň rozvíjely dítě ve všech vzdělávacích oblastech.

Rámcové cíle

Z hlediska RC - rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání - se děti setkávají s novými pojmy z oblasti sportu, aj. Dodržování pravidel při sportu a fair play směřuje k osvojování hodnot a při různých činnostech děti získávají osobní samostatnost, resp. zaujímají určitý postoj.

Očekávané kompetence z RVP PV:

  • Umět pojmenovat jednotlivé olympijské disciplíny a rozlišovat je.
  • Získávat elementární poznatky o životě lidí, kultuře, přírodě, sportu, mezilidských vztazích (povědomí o vlastenectví - češství).
  • Vhodně využívat komunikativní dovednosti, odpovídat na otázky, formulovat správně otázky, hodnotit slovně výkony sportovců, slovně reagovat.
  • Porozumět věcem a jevům.
  • Řešit problémy na základě bezprostředních zkušeností (hry na zahradě).
  • Zpřesňovat početní představy (počty hráčů v kolektivních hrách).
  • Dokázat se vyjadřovat a sdělovat prožitky, pocity a nálady různými prostředky (hráčů nebo svoje).
  • Dokázat využívat informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně děti setkávají (knížky, encyklopedie, časopisy, noviny atd.).
  • Samostatně se rozhodovat o svých činnostech.
  • Uvědomovat si, že za sebe a své jednání nesu vlastní odpovědnost, být schopen rozhodovat se sám za sebe.
  • Dokázat se ve skupině prosadit, ale i podřídit.
  • Mít smysl pro odpovědnost ve hře.
  • Překonávat překážky - výstup zpět na kopec.
  • Učit se krátké texty a krátké písně.
  • Uvědomovat si svou samostatnost, vyjadřovat vlastní názory a postoje.
  • Uvědomovat si příjemné i nepříjemné citové prožitky.
  • Zdokonalovat technické znalosti dětí - videozáznam (naučit se rozlišovat mezi realitou - přímým přenosem a videozáznamem).
  • Umět rozlišovat oblečení dle situací (oblečení dle počasí, dle druhu sportu apod.).
  • Rozumět pravidlům sportu a dodržovat je.
  • Umět rozlišovat výzbroj a výstroj pro jednotlivé sporty (přilba, lyže, brusle atd.).
  • Učit se chápat nutnost bezpečnosti zdraví při sportech.
Charakteristika skupiny

Projekt je zpracován pro skupinu dětí ve věku 5 - 6 let a lze jej přizpůsobit všem věkovým skupinám. My ho realizovali s 24 dětmi, ve skupině byly dvě cizinky, dvě děti s odkladem školní docházky, zastoupení chlapců a dívek bylo rovnoměrné.

Příprava

Při přípravě projektu jsme se zaměřili na situaci, která děti obklopovala v mediálních prostředcích. Příprava olympijského týmu, očekávání (Kateřina Neumanová, maminka malé holčičky, se připravuje na olympijské hry). Využili jsme chuti dětí využívat zimního počasí k zimním radovánkám (sáňkování, "pekáčování") a chuti chlapců soutěžit.

Nabízené činnosti, příležitosti, metodické poznámky:

  • sledování televizních pořadů - příprava a výběr českých sportovců na olympijské hry;
  • sledování časopisů a novin - výstřižky v mateřské škole i doma;
  • rozlišování jednotlivých disciplín na olympijských hrách - krasobruslení, skoky na lyžích, lyžování, hokej;
  • motivační cvičení a cvičení při hudbě - volná improvizace tancování na ledě při hudbě;
  • pohybové a námětové hry (závody na pekáčích), využívání pohotovosti při startu, hodnocení, dodržování pravidel, vyhodnocení formou odměny;
  • seznamování s historií olympijských her přiměřenou formou věku dětí (hry pro sportovce ze všech zemí, hrdost sportovců, že mohou reprezentovat vlastní zemi, a hrdost na sebe, že dokázali svojí pílí a vytrvalostí získat medaili);
  • výtvarné čarování, grafomotorika - obrazce vytvořené na ledě po piruetách, jízda mezi překážkami;
  • skupinová práce na formát A2: hokejový zápas - kreslení postavy hokejistů tuší a kolorování kresby;
  • skupinová práce na formát A1: olympijské hry - kreslení postavy;
Obrázek
1. Obrázek
 
  • vystřihování, nalepování;
  • tematicky zaměřené hádanky - jednotlivé druhy sportu;
  • uspořádání olympijské disciplíny na zahradě - sjezdy na pekáčích;
  • charakteristické vlastnosti sportovců - vytrvalost, houževnatost atd.;
  • vyhledávání v encyklopediích (vlajky států, typické zimní sporty, informace o Itálii apod.);
  • vyhledání místa konání olympijských her na mapě;
  • besedování o aktuální situaci.

Pomůcky:

  • CD přehrávač nebo magnetofon s nahrávkami, při kterých mohou děvčata tančit;
  • nůžky, lepidla, papír;
  • testy, grafomotorická cvičení;
  • mapa;
  • encyklopedie, knížky, časopisy, noviny;
  • pekáče;
  • medaile;
  • další pomůcky podle situace.

Použitá literatura:
Veronique Babinová: Encyklopedie pro nejmenší
Eva Veberová, Eva Šedivá: Náš svět
Velká kniha malého školáka Co je to...? Vše co děti chtějí vědět.
Knihy a časopisy: verše z knih a časopisů jsou k tématu vypsány

Evaluace

Kromě průběžné evaluace, která poskytovala okamžitou zpětnou vazbu, bylo prováděno hodnocení závěrečné. Průběžně jsem porovnávala plán s požadavky RVP PV i ŠVP, zkontrolovala jsem si jej i po dokončení. Myšlenková mapa byla průběžně rozvíjena a doplňována.

Postup při evaluaci a hodnocení:

  • průběžně sledovat projevy dětí - zapojení do činností, reakce, dělat si poznámky, které lze využít pro tvorbu dalších projektů i pro práci se skupinou dětí a individuální přístup;
  • provádět sebereflexi na základě těchto poznatků - co se daří, co ne, co je třeba zlepšit, rozvíjet, na co se zaměřit, co příště nedělat apod.;
  • po dokončení projektu vyhodnotit skutečný přínos pro děti: jak byly naplněny cíle apod. a zároveň posoudit vhodnost stavby projektu, zařazení činností, náplň, zda se vše realizovalo, pokud ne, proč apod.;
  • všechny tyto poznatky využít při další práci;
  • v evaluaci zaznamenávat poznámky kladné i záporné.
Závěrem

Celkově hodnotím realizaci projektu jako úspěšnou. Děti byly aktivní, činnosti je bavily vzhledem k aktuálnosti, zajímaly se o výsledky a byly hrdé na to, že se mohly o své znalosti a poznatky podělit s rodiči. Kromě získání povědomí o zimních sportech si rozvíjely jazykové a vyjadřovací dovednosti, získávaly základní předmatematické představy atd. Důležitou součástí bylo uvědomění si vzájemných vztahů mezi sebou a posílení prosociálních citů. Využití poznatků z televize a encyklopedií při realizaci projektu se mi osvědčilo, protože jsem je mohla využít i pro posilování povědomí o vlastenectví a češství.

Myšlenková mapa aktivit a činností

Myšlenková mapa aktivit a činností   

Zásobník k tématu

Padá sníh
Padá sníh, padá sníh,
pojedeme na saních.
Pojedeme z kopce dolů,
až za naši stodolu.

Na ledě
Na ledě se proháníme,
hokej hrajem vesele.
Večer usnem sotva lehnem.
Ráno nechcem z postele.

Už mrzne (Jindřich Balík)
Mrzne, mrzne,přituhuje,
v mracích roste sníh,
brzo budem
z bílých strání
jezdit na saních.
Pojedeme, poletíme
z kopce jako pták -
jen aby nám
zrovna v cestě
nestál sněhulák.

Leden (Michal Černík)
Přišla zima po roce,
zmrzlo nebe v potoce.
A bruslemi do ledu
píší kluci koledu.

Brusle, saně (František Hrubín)
Brusle, saně, -
honem na ně,
dokud máme
sníh a led,
nenechme je zahálet,
dokud máme
sníh a mráz,
poletíme
jako ptáci,
spadneme-li.
vstanem zas,
bílí jako sněhuláci.

Chumelenice (Jiří Žáček)
Chumelí se,
sněží rovnou do knížky,
honem, děti,
oblečte si kožíšky!
Chumelí se
z malé zimní přeháňky,
honem, děti,
utíkejte pro sáňky!
Meluzína
hvízdá jako fujara.
Honem, děti,
obraťte list do jara!

Autor
Hana Černá

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* CD přehrávač nebo magnetofon s nahrávkami, při kterých mohou děvčata tančit; * nůžky, lepidla, papír; * testy, grafomotorická cvičení; * mapa; * encyklopedie, knížky, časopisy, noviny; * pekáče; * medaile; * další pomůcky podle situace.