Odborný článek

Jsme kamarádi

20. 8. 2004
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Zuzana Bečvářová

Anotace

Přiměřeným a přitažlivým způsobem vytvořit základní pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace, která budou platit společně pro děti, zaměstnance MŠ i rodiče dětí, respektovat je a uplatňovat v každodenním vzájemném styku. 1. zlepšit vzájemné vztahy v kolektivu zaměstnanců (příklad pro děti), 2. nenásilně usměrnit chování dětí, vzájemné ovlivňování vrstevníků příkladem i slovem, 3. působit na rodiče, na jejich výchovné postoje a metody. Dobrá sociální orientace a jistota dětí v kolektivu MŠ, důvěra v učitelku i v ostatní zaměstnance, spolupodílení na vytváření pohodové atmosféry prostředí

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Přiměřeným a přitažlivým způsobem vytvořit základní pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace, která budou platit společně pro děti, zaměstnance MŠ i rodiče dětí, respektovat je a uplatňovat v každodenním vzájemném styku.

Hlavní cíle:
1. zlepšit vzájemné vztahy v kolektivu zaměstnanců (příklad pro děti)
2. nenásilně usměrnit chování dětí, vzájemné ovlivňování vrstevníků příkladem i slovem
3. působit na rodiče, na jejich výchovné postoje a metody

Očekávané výstupy: Dobrá sociální orientace a jistota dětí v kolektivu MŠ, důvěra v učitelku i v ostatní zaměstnance, spolupodílení na vytváření pohodové atmosféry prostředí
Časový rozsah: Podle potřeby s přechodem v průběžné naplňovaní zvolených cílů.
Věková skupina: 3 – 6 let


Projekt vychází z dlouhodobých praktických zkušeností. Reflektuje situace a problémy, které vznikají v důsledku chybějících či nevyjasněných pravidel ve vzájemných vztazích a chování všech zúčastněných, tj. ve vztazích a chování dětí v rámci dětské skupiny a zároveň i ve vzájemných vztazích a komunikaci mezi dětmi, rodiči i zaměstnanci MŠ. Realizaci projektu je potřebné založit na vzájemné důvěře, otevřenosti, jasně vymezených kompetencích, povinnostech a právech všech zúčastněných.


Charakteristika skupiny

Tento projekt je v různých formách náročnosti určen pro všechny věkové skupiny dětí, zaměstnance MŠ a rodiče dětí. Snadněji jej lze uplatňovat ve třídách věkově smíšených.


Očekávané výstupy – přínos projektu

Čemu se dítě v rámci projektu učí:

  • rozpoznat, co je dobré a co je špatné pro mě i pro druhé
  • vnímat prožitky a pocity druhých a chovat se podle toho
  • uvědomovat si svá práva i práva druhých
  • respektovat dospělého, podřídit se společně stanoveným pravidlům chování
  • uplatňovat základní společenské návyky
  • odpovídat za své jednání ve běžných situacích MŠ
  • zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
  • svým příkladem či slovem ovlivňovat chování vrstevníků i mladších dětí
  • přijímat ocenění, zvládnout neúspěch, učit se sebehodnotit
  • prožívat radost z úspěchu svého i ostatních
  • být citlivý, chovat se adekvátně k mladším, pomáhat jim
  • být citlivý k seniorům - dělat jim radost
  • uvědomovat si hodnotu člověka i přes výrazné odlišnosti
  • dohodnout se (rozdělit se o hračky, řešit problém nebo konflikt)
  • domluvit na společném řešení jednoduchých záležitostí
  • vyjádřit své pocity slovně, výtvarně, pomocí zpěvu, pohybu, dramaticky
  • uvědomovat si sílu kamarádství, báječný pocit společného prožitku
  • bránit se projevům násilí, ubližování, ponižování

Co podporuje projekt u rodičů:

  • výrazně vyšší spoluúčast na dění MŠ
  • uvědomění si významu svého chování jako příkladu pro děti
  • uvědomění si významu sjednocení výchovných postupu v MŠ a v rodině
  • uplatňování vhodných způsobů chování i výchovných postupů
  • uplatňovat svá práva a respektovat povinnosti v MŠ
  • bližší porozumění práci mateřské školy, seznámení se s RVP PV, ŠVP, TVP a dalšími dokumenty

Jaký význam má projekt pro zaměstnance školy a atmosféru školního prostředí:

  • přispívá k vyjasnění práv a povinností každého, podporuje jejich respektování a uplatňování
  • posiluje uvědomění si významu svého chování jako příkladu pro děti
  • podporuje autentické chování dospělých
  • pozitivně ovlivňuje rozvoj vzájemných vztahů a prosociální komunikace
  • přispívá k pohodové atmosféře na pracovišti, k vytváření atmosféry důvěry, otevřenosti, vstřícnosti, porozumění, respektu

Nabízené činnosti, příležitosti, metodické poznámky

Činností, které přispívají k vytvoření pravidel vzájemného styku v mateřské škole a stejně tak i příležitostí k jejich upevňování, je možno nalézt mnoho a každá učitelka si může zvolit způsob vlastní. Řada vhodných činností a postupů, které mohou být v daném směru využity, jsou uplatňovány běžně. Pro inspiraci uvádíme konkrétní příklady z praxe, které se učitelkám osvědčily.

  • Účelové využívání textilních panáčků (dvojníků dětí - vyrobí např. maminky), kteří slouží jako most ke komunikaci s dítětem. Panáčci jsou umístěni ve velkém kapsáři ve třídě. Pokud je dítě v MŠ, má panáčka převážně u sebe (může sloužit i jako pomůcka při cvičení, v době organizačních chvilek apod.). Pokud dítě v MŠ není, panáček zůstává v kapsáři. Slouží i k přehledu kdo je či není v MŠ, jak pro dospělé, tak i pro děti.
  • Denní komunitní kruh s pravidelně zařazovaným vyjadřováním pocitů z prožitků dětí i učitelek - příjemné, nepříjemné situace a následných rozborů těchto situací. Učit děti vyjádřit svůj názor. Rozhovory o dětech, které nejsou přítomny v MŠ - proč zde nejsou. Dlouhodobě nemocné děti - panáčky je možné ukládat do postýlky, udělat jim radost, zazpívat jim, poslat jim dopis s obrázky.
  • Vytváření pravidel chování společně s dětmi (texty proložit obrázky - děti pak text umí přečíst).
  • Tvorba piktogramů - společně s dětmi vyrobit značky - znázornit obrázky, co se smí, co není dovolené (přeškrtnuté, nepřeškrtnuté obrázky podobně jako dopravní značky) vyvěsit na patřičných místech ve třídě, v MŠ, na zahradě.
  • Zveřejnění pravidel chování, popř. i piktogramů pro rodiče i zaměstnance MŠ.
  • Pravidelné hodnocení denních činností - co se líbilo a co nelíbilo a proč.
  • Společné oceňování individuálních pokroků dětí.
  • Sebehodnocení dětí na základě příkladu učitelky - co už jsem dokázal, co ještě nedovedu, o co se snažím.
  • Příležitostné rozhovory s dětmi - co budeme dělat, aby bylo více příjemných zážitků.
  • Řešení a rozbor aktuálních problémů s využitím pravidel, piktogramů.
  • Časté zařazování skupinové řízené činnosti - učit se vyřešit problém - komunikovat, učit se dohodnout.
  • Vyhodnocování příběhů s dětskými či jinými hrdiny, pocit vzájemného přátelství - zklamání (četba, sledování TV).
  • Dramatizace - např. v obrazovém rámu výrazy obličeje (smutný, veselý, uplakaný...).
  • Výroba triček s logem MŠ, popř. jménem dítěte.
  • Vlastní píseň - hymna Kamarádi.
  • Vyjádření radostné nálady pohybem, zpěvem, dramatickou improvizací.
  • Oslavy svátků, narozenin - učit se popřát, připravit drobný dárek.
  • Příprava malé slavnosti v MŠ - překvapení pro děti z druhých tříd, výroba pozvánky, výzdoba třídy, výroba kostýmů, nákup a příprava drobného občerstvení, příprava činností - her, plnění úkolů, vše se záměrem dobrých vzájemných vztahů, příjemných pocitů a celkové pohody; příprava a realizace slavnosti v MŠ pro děti, pro děti i rodiče.
  • Návštěva domu seniorů - příprava vystoupení, drobných dárků, pozvání do MŠ

Spolupráce s rodinou

Projekt je založen na dobré a široké spolupráci s rodiči dětí. Proto je nutné rodiče oslovovat, motivovat je ke spoluúčasti na životě a dění školy. Možností je celá řada, např.:

  • příprava a realizace ankety pro rodiči o otázkách výchovy, o očekávání rodičů apod.
  • vyhodnocení ankety s využitím výsledků pro další činnost
  • seznámení rodičů s projektem (jaký je jeho smysl, v čem spočívá, jak se bude realizovat, co se očekává od rodičů, seznámení s třídními pravidly chování, piktogramy a dalšími formami a metodami)
  • příprava a realizace besedy s odborníky - osvěta, řešení
  • zpřístupnění všech důležitých organizačních dokumentů (Školní řád) rodičům za účelem jejich seznámení s právními předpisy a pravidly, které je třeba dodržovat, i s právy a povinnostmi rodičů, MŠ a zřizovatele
  • seznámení rodičů s RVP PV, resp. s ŠVP, získání rodičů ke spolupráci
  • podpora spolurozhodování rodičů na dění v MŠ - tvorba programů, spoluúčast při pořádání akcí a aktivit, tvorbě organizačních dokumentů, řešení problémů
  • umožnění účasti rodičů při činnostech dětí, poskytnutí příležitostí pozorovat děti, vstupovat do jejich her a činností apod.
  • postupné seznamování rodičů se zásadami správných výchovných postupů - vývěsky v šatnách, rozhovory, pozorování práce učitelek, příklady při společných akcích
  • průběžné zprostředkování všech důležitých informací pro rodiče
  • pravidelné podávání informací o vývoji jejich dítěte, dohody o společném postupu
  • příprava a realizace akcí a aktivit vyžadujících spoluúčast rodičů

Evaluace

Kromě průběžné evaluace, která poskytovala okamžitou zpětnou vazbu, bylo provedeno závěrečné vyhodnocení účinnosti projektu. Bylo zaměřeno k následujícím otázkám:

  • Jakých cílů bylo dosaženo?
  • Jaké kompetence děti získaly?
  • Co nebylo naplněno?
  • V čem pokračovat dál, co opakovat, čeho využívat?
  • Co se stalo samozřejmostí, co již není nutné důrazněji sledovat?

Na základě získaných zkušeností je možno konstatovat následující: aby mateřská škola mohla fungovat jako skutečné společenství, je třeba dodržet určité podmínky. K těm nejdůležitějším patří:

  • jasné vymezení práv a povinností všech zaměstnanců, vyjasnění kompetencí, stanovení pravidel spolupráce
  • vzájemná shoda v pojetí vzdělávací práce školy, spolupodílení všech na tvorbě a realizaci ŠVP
  • soulad ve výchovném působení všech zaměstnanců
  • korektní vzájemné vztahy mezi dospělými (příklad pro děti)
  • neformální spolupráce s rodiči postavená na partnerských vztazích, vzájemné důvěře, diskrétnosti a otevřenosti
Navazující projekty

Témata možných navazujících projektů - Kamarádi z jiné MŠ, Kamarádi z jiné země.

Myšlenková mapa 

Protože potřebujeme oslovit a zapojit rodiče, je jako jeden z prvních kroků možné a vhodné představit rodičům myšlenkovou mapu (např. zachytit ji na velkém formátu a papíru a vyvěsit ji v šatně)


 Myšlenková mapa

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Zuzana Bečvářová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně