Anotace
Přiměřeným a přitažlivým způsobem vytvořit základní pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace, která budou platit společně pro děti, zaměstnance MŠ i rodiče dětí, respektovat je a uplatňovat v každodenním vzájemném styku.
1. zlepšit vzájemné vztahy v kolektivu zaměstnanců (příklad pro děti),
2. nenásilně usměrnit chování dětí, vzájemné ovlivňování vrstevníků příkladem i slovem,
3. působit na rodiče, na jejich výchovné postoje a metody.
Dobrá sociální orientace a jistota dětí v kolektivu MŠ, důvěra v učitelku i v ostatní zaměstnance, spolupodílení na vytváření pohodové atmosféry prostředí
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Přiměřeným a přitažlivým způsobem vytvořit základní pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace, která budou platit společně pro děti, zaměstnance MŠ i rodiče dětí, respektovat je a uplatňovat v každodenním vzájemném styku.
Hlavní cíle:
1. zlepšit vzájemné vztahy v kolektivu zaměstnanců (příklad pro děti)
2. nenásilně usměrnit chování dětí, vzájemné ovlivňování vrstevníků příkladem i slovem
3. působit na rodiče, na jejich výchovné postoje a metody
Očekávané výstupy: Dobrá sociální orientace a jistota dětí v kolektivu MŠ, důvěra v učitelku i v ostatní zaměstnance, spolupodílení na vytváření pohodové atmosféry prostředí
Časový rozsah: Podle potřeby s přechodem v průběžné naplňovaní zvolených cílů.
Věková skupina: 3 – 6 let
Projekt vychází z dlouhodobých praktických zkušeností. Reflektuje situace a problémy, které vznikají v důsledku chybějících či nevyjasněných pravidel ve vzájemných vztazích a chování všech zúčastněných, tj. ve vztazích a chování dětí v rámci dětské skupiny a zároveň i ve vzájemných vztazích a komunikaci mezi dětmi, rodiči i zaměstnanci MŠ. Realizaci projektu je potřebné založit na vzájemné důvěře, otevřenosti, jasně vymezených kompetencích, povinnostech a právech všech zúčastněných.
Charakteristika skupiny
Tento projekt je v různých formách náročnosti určen pro všechny věkové skupiny dětí, zaměstnance MŠ a rodiče dětí. Snadněji jej lze uplatňovat ve třídách věkově smíšených.
Očekávané výstupy – přínos projektu
Čemu se dítě v rámci projektu učí:
- rozpoznat, co je dobré a co je špatné pro mě i pro druhé
- vnímat prožitky a pocity druhých a chovat se podle toho
- uvědomovat si svá práva i práva druhých
- respektovat dospělého, podřídit se společně stanoveným pravidlům chování
- uplatňovat základní společenské návyky
- odpovídat za své jednání ve běžných situacích MŠ
- zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
- svým příkladem či slovem ovlivňovat chování vrstevníků i mladších dětí
- přijímat ocenění, zvládnout neúspěch, učit se sebehodnotit
- prožívat radost z úspěchu svého i ostatních
- být citlivý, chovat se adekvátně k mladším, pomáhat jim
- být citlivý k seniorům - dělat jim radost
- uvědomovat si hodnotu člověka i přes výrazné odlišnosti
- dohodnout se (rozdělit se o hračky, řešit problém nebo konflikt)
- domluvit na společném řešení jednoduchých záležitostí
- vyjádřit své pocity slovně, výtvarně, pomocí zpěvu, pohybu, dramaticky
- uvědomovat si sílu kamarádství, báječný pocit společného prožitku
- bránit se projevům násilí, ubližování, ponižování
Co podporuje projekt u rodičů:
- výrazně vyšší spoluúčast na dění MŠ
- uvědomění si významu svého chování jako příkladu pro děti
- uvědomění si významu sjednocení výchovných postupu v MŠ a v rodině
- uplatňování vhodných způsobů chování i výchovných postupů
- uplatňovat svá práva a respektovat povinnosti v MŠ
- bližší porozumění práci mateřské školy, seznámení se s RVP PV, ŠVP, TVP a dalšími dokumenty
Jaký význam má projekt pro zaměstnance školy a atmosféru školního prostředí:
- přispívá k vyjasnění práv a povinností každého, podporuje jejich respektování a uplatňování
- posiluje uvědomění si významu svého chování jako příkladu pro děti
- podporuje autentické chování dospělých
- pozitivně ovlivňuje rozvoj vzájemných vztahů a prosociální komunikace
- přispívá k pohodové atmosféře na pracovišti, k vytváření atmosféry důvěry, otevřenosti, vstřícnosti, porozumění, respektu
Nabízené činnosti, příležitosti, metodické poznámky
Činností, které přispívají k vytvoření pravidel vzájemného styku v mateřské škole a stejně tak i příležitostí k jejich upevňování, je možno nalézt mnoho a každá učitelka si může zvolit způsob vlastní. Řada vhodných činností a postupů, které mohou být v daném směru využity, jsou uplatňovány běžně. Pro inspiraci uvádíme konkrétní příklady z praxe, které se učitelkám osvědčily.
- Účelové využívání textilních panáčků (dvojníků dětí - vyrobí např. maminky), kteří slouží jako most ke komunikaci s dítětem. Panáčci jsou umístěni ve velkém kapsáři ve třídě. Pokud je dítě v MŠ, má panáčka převážně u sebe (může sloužit i jako pomůcka při cvičení, v době organizačních chvilek apod.). Pokud dítě v MŠ není, panáček zůstává v kapsáři. Slouží i k přehledu kdo je či není v MŠ, jak pro dospělé, tak i pro děti.
- Denní komunitní kruh s pravidelně zařazovaným vyjadřováním pocitů z prožitků dětí i učitelek - příjemné, nepříjemné situace a následných rozborů těchto situací. Učit děti vyjádřit svůj názor. Rozhovory o dětech, které nejsou přítomny v MŠ - proč zde nejsou. Dlouhodobě nemocné děti - panáčky je možné ukládat do postýlky, udělat jim radost, zazpívat jim, poslat jim dopis s obrázky.
- Vytváření pravidel chování společně s dětmi (texty proložit obrázky - děti pak text umí přečíst).
- Tvorba piktogramů - společně s dětmi vyrobit značky - znázornit obrázky, co se smí, co není dovolené (přeškrtnuté, nepřeškrtnuté obrázky podobně jako dopravní značky) vyvěsit na patřičných místech ve třídě, v MŠ, na zahradě.
- Zveřejnění pravidel chování, popř. i piktogramů pro rodiče i zaměstnance MŠ.
- Pravidelné hodnocení denních činností - co se líbilo a co nelíbilo a proč.
- Společné oceňování individuálních pokroků dětí.
- Sebehodnocení dětí na základě příkladu učitelky - co už jsem dokázal, co ještě nedovedu, o co se snažím.
- Příležitostné rozhovory s dětmi - co budeme dělat, aby bylo více příjemných zážitků.
- Řešení a rozbor aktuálních problémů s využitím pravidel, piktogramů.
- Časté zařazování skupinové řízené činnosti - učit se vyřešit problém - komunikovat, učit se dohodnout.
- Vyhodnocování příběhů s dětskými či jinými hrdiny, pocit vzájemného přátelství - zklamání (četba, sledování TV).
- Dramatizace - např. v obrazovém rámu výrazy obličeje (smutný, veselý, uplakaný...).
- Výroba triček s logem MŠ, popř. jménem dítěte.
- Vlastní píseň - hymna Kamarádi.
- Vyjádření radostné nálady pohybem, zpěvem, dramatickou improvizací.
- Oslavy svátků, narozenin - učit se popřát, připravit drobný dárek.
- Příprava malé slavnosti v MŠ - překvapení pro děti z druhých tříd, výroba pozvánky, výzdoba třídy, výroba kostýmů, nákup a příprava drobného občerstvení, příprava činností - her, plnění úkolů, vše se záměrem dobrých vzájemných vztahů, příjemných pocitů a celkové pohody; příprava a realizace slavnosti v MŠ pro děti, pro děti i rodiče.
- Návštěva domu seniorů - příprava vystoupení, drobných dárků, pozvání do MŠ
Spolupráce s rodinou
Projekt je založen na dobré a široké spolupráci s rodiči dětí. Proto je nutné rodiče oslovovat, motivovat je ke spoluúčasti na životě a dění školy. Možností je celá řada, např.:
- příprava a realizace ankety pro rodiči o otázkách výchovy, o očekávání rodičů apod.
- vyhodnocení ankety s využitím výsledků pro další činnost
- seznámení rodičů s projektem (jaký je jeho smysl, v čem spočívá, jak se bude realizovat, co se očekává od rodičů, seznámení s třídními pravidly chování, piktogramy a dalšími formami a metodami)
- příprava a realizace besedy s odborníky - osvěta, řešení
- zpřístupnění všech důležitých organizačních dokumentů (Školní řád) rodičům za účelem jejich seznámení s právními předpisy a pravidly, které je třeba dodržovat, i s právy a povinnostmi rodičů, MŠ a zřizovatele
- seznámení rodičů s RVP PV, resp. s ŠVP, získání rodičů ke spolupráci
- podpora spolurozhodování rodičů na dění v MŠ - tvorba programů, spoluúčast při pořádání akcí a aktivit, tvorbě organizačních dokumentů, řešení problémů
- umožnění účasti rodičů při činnostech dětí, poskytnutí příležitostí pozorovat děti, vstupovat do jejich her a činností apod.
- postupné seznamování rodičů se zásadami správných výchovných postupů - vývěsky v šatnách, rozhovory, pozorování práce učitelek, příklady při společných akcích
- průběžné zprostředkování všech důležitých informací pro rodiče
- pravidelné podávání informací o vývoji jejich dítěte, dohody o společném postupu
- příprava a realizace akcí a aktivit vyžadujících spoluúčast rodičů
Evaluace
Kromě průběžné evaluace, která poskytovala okamžitou zpětnou vazbu, bylo provedeno závěrečné vyhodnocení účinnosti projektu. Bylo zaměřeno k následujícím otázkám:
- Jakých cílů bylo dosaženo?
- Jaké kompetence děti získaly?
- Co nebylo naplněno?
- V čem pokračovat dál, co opakovat, čeho využívat?
- Co se stalo samozřejmostí, co již není nutné důrazněji sledovat?
Na základě získaných zkušeností je možno konstatovat následující: aby mateřská škola mohla fungovat jako skutečné společenství, je třeba dodržet určité podmínky. K těm nejdůležitějším patří:
- jasné vymezení práv a povinností všech zaměstnanců, vyjasnění kompetencí, stanovení pravidel spolupráce
- vzájemná shoda v pojetí vzdělávací práce školy, spolupodílení všech na tvorbě a realizaci ŠVP
- soulad ve výchovném působení všech zaměstnanců
- korektní vzájemné vztahy mezi dospělými (příklad pro děti)
- neformální spolupráce s rodiči postavená na partnerských vztazích, vzájemné důvěře, diskrétnosti a otevřenosti
Navazující projekty
Témata možných navazujících projektů - Kamarádi z jiné MŠ, Kamarádi z jiné země.
Myšlenková mapa
Protože potřebujeme oslovit a zapojit rodiče, je jako jeden z prvních kroků možné a vhodné představit rodičům myšlenkovou mapu (např. zachytit ji na velkém formátu a papíru a vyvěsit ji v šatně)