Outdoorové aktivity předškolních dětí v Norsku
Naše mateřská škola byla po tři školní roky (počínaje školním rokem 2006/2007) zapojena do mezinárodního projektu Comenius - Partnerství škol. V projektu, který nesl název „A Sense of Nature", jsme spolupracovali s mateřskou školou z Norska, Slovinska, Chorvatska a Litvy.
Na podzim v roce 2008 jsem vycestovala na partnerskou schůzku do Norska, kde jsem měla možnost poznat tamní předškolní vzdělávací systém a venkovní aktivity dětí v mateřské škole. Norský předškolní vzdělávací systém jsem podrobněji popsala ve svém článku „Norské děti se ve školce učí samostatnosti" v Informátorku 2/2009, tudíž se o něm nebudu zmiňovat v následujícím příspěvku. Ráda bych se však s vámi podělila o zkušenosti z outdoorových aktivit dětí v norské školce, které na mne velmi silně zapůsobily.
Naše partnerská mateřská škola „Sakshaug Barnehage" se nachází v šestitisícovém městečku Inderoy v oblasti Nord Trondelag poblíž Trondheimu. Celá tato oblast je propletana 130km fjordem, jenž se nazývá Trondheimsfojrden. Všudypřítomný fjord zakusující se hluboko do pevniny dává krajině specifický a velmi přitažlivý ráz a zároveň vybízí k rybářským aktivitám, a to již od těch nejmenších.
Děti v norské mateřské škole tráví převážnou část dne venku, a to za každého počasí a v každém ročním období. Nejmenší děti, které ještě mají potřebu odpoledního spánku, spí ve venkovním areálu školky v kočárcích. Vzhledem k tomu, že v norských mateřských školách není státem zajištěno stravování, nosí si děti jídlo s sebou z domova a zároveň si společně s učitelkami připravují jídlo v přírodě při venkovních aktivitách. Ve školce si připraví v dobře vybavených kuchyňských linkách polotovary, které si vezmou s sebou ven, a v přírodě, kde mají k dispozici dřevěné přístřešky a sruby s kempinkovým vybavením, si jídlo dohotoví na ohni (např. palačinky, vafle, čaj, ale také ryby, které si samy naloví).
A právě rybolov předškolních dětí mne nadchl. Učitelky a učitelé (v norských mateřských školách nejsou muži-učitelé vzácností) vedou děti k prožitkovému poznání celého procesu rybolovu. Když jsem poprvé od norských kolegyň slyšela o rybaření s dětmi, představovala jsem si, že na nějaké bezpečné lodi vyplují s dětmi na moře, děti se podívají, jak rybáři naloví ryby, které pak dají do předem určené kuchyně, kde je tepelně zpracují a po té je děti ochutnají. Tato moje představa však při mém vlastním prvním prožitku rybolovu s dětmi vzala rychle za své!
Průběh celého procesu rybolovu dětí - od přípravy rybářského náčiní, přes samotný rybolov, úpravu ryb k tepelnému zpracování, opékání na ohni v přírodě, pojídání ryb až po úklid rybářského náčiní - dokládají níže přiložené fotografie s komentářem.
1. Vše potřebné k rybolovu si děti připraví se svými učitelkami ve školce. Cesta ze školky k fjordu v ranních mrazivých hodinách.
|
4. Kromě mnoha dalších jsou v této oblasti typickou rybou platýsi. |
5. Děti pozorují, jakým způsobem se ryby upravují před tepelným zpracováním. I to patří k rybolovu.
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.