Inspirovaly mne dokonale zpracované webové stránky Gymnázia Nad Alejí týkající se debatní ligy. Debatování se žáky mne vždy lákalo a spouštěcím motorem bylo vyhlášení rozvojového programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 17. 6. 2008, čj. 6237/2008-22, které mělo podporovat výuku cizích jazyků. Na podzim téhož roku naše gymnázium získalo od ministerstva grant na uspořádání školní debatní ligy.
Především webové stránky Gymnázia Nad Alejí v Praze:
V současné době však tyto stránky o pravidlech debatní ligy nejsou v provozu. Lze se proto inspirovat našimi školními stránkami, v nichž část zaměřená na debatní ligu plně a s přiznáním autorství cituje vybrané pasáže z tzv. Základní debatní kuchařky vytvořené Gymnáziem Nad Alejí. Na zmíněných stránkách se tedy dozvíte podstatná pravidla formátu Karl Popper Debate:
www.gymn-radotin.cz : hlavní menu, odkaz Školní aktivity, Debatní liga
www.debatovani.cz: http://debatovani.cz/web/node/3 (dtto ..../web/node/4, 14, 17)
Debatní liga – původně název pro celostátní soutěž v debatování v češtině nebo v angličtině. My jsme název přejali pro uspořádání naší první soutěže v debatování, které proběhlo ve dvou kolech – na podzim a na jaře.
Karl Popper Debate – soutěžní debata může mít mnoho formátů, my jsme zvolili debatní formát Karl Popper, který se používá v debatních klubech ve středních školách, v celostátní soutěži. Na mezinárodní úrovni se v tomto formátu soutěží na akci IDEA Youth Forum.
V debatě soutěží dva tříčlenné týmy, které se přou o platnost daného kontroverzního výroku – teze. Řečníci afirmativního týmu musí definovat, jak tezi chápou a o čem se tedy bude debatovat. Afirmativní tým dále musí předložit argumenty, které v mezích definic podporují platnost teze. Úkolem negativního týmu je platnost předložených argumentů zpochybnit, a doložit, že tezi nepodporují.
Řečníci obou stran se střídají, mezi projevy si mohou oba týmy brát čas na přípravu. Po prvních dvou vystoupeních obou týmů mají soupeři možnost řečníkovi klást křížové otázky, jimiž si mohou urovnat případné nejasnosti, eventuálně poukázat na nedostatky v argumentaci. Úkolem posledních mluvčích není dále rozvíjet linie svého týmu, ale shrnout celkový průběh debaty (a zdůvodnit, proč právě jejich tým odvedl svou práci lépe).
O výsledku debaty rodhoduje jeden nebo více rozhodčích na základě kvality a váhy předložených argumentů, resp. jejich vyvrácení.
Soutěžící v průběhu debaty sedí za stolky (v lavicích) čelem k publiku a rozhodčím. Smí si během řečí oponentů psát poznámky, a ty si v rámci svého týmu vyměňovat. Smí krátce, šeptem a tak, aby nevyrušovali vystupujícího řečníka, spolu hovořit. S výjimkou signálů časoměřiče soutěžící nesmí přijímat rady publika. Publikum se po dobu debaty zdrží hlasitých rad a doporučení debatérům.
Je věcí strategie každého debatéra, jakou formu prezentace zvolí: smí během své řeči stát či přecházet, může využít řečnický pult, číst předem připravený text anebo zpaměti „recitovat", používat poznámky atp. Pozor však, při volbě formy prezentace je třeba pamatovat na to, že některé způsoby projevu nejsou příliš přesvědčivé (viz „Lepší obhajoba" z rétorického hlediska).
Nástrojem debatéra v debatě je mluvené slovo – jedinou povolenou formou prezentace je proto mluvený projev a prostředky neverbální komunikace. Soutěžící nesmí používat grafické či audiovizuální pomůcky, nesmí nic „ukazovat" a do debaty fyzicky přinášet (grafy, obrázky, předměty apod.).
Oba týmy smí, na základě vlastního názoru na danou věc, interpretovat tezi podle vlastního uvážení. Tato interpretace by se však neměla vzdalovat tématu, kterého se teze týká. Pokud se interpretace teze tématu vzdaluje, je věcí opozičního týmu na tuto chybu poukázat. (Argumentace „o něčem jiném" totiž není příliš přesvědčivá.)
Týmy na základě vlastního uvážení zaujímají stanovisko k tezi, a to zejména tak, že:
Týmy smí dojít k závěru, že teze žádný problém neobsahuje, že současný stav dané oblasti je nejlepší možný a není proto třeba, či dokonce by bylo škodlivé, jej měnit. V tomto případě tým obhajuje (a jeho stanoviskem k tezi je) zachování současného stavu.
Tým vylosovaný k debatě jako „Cats" nemůže vyhrát, jestliže se jeho stanovisko v zásadních bodech shoduje s týmem „Dogs". Takovými zásadními body jsou:
Oba týmy se tedy mohou (ale nemusí) shodnout na popisu současného stavu a popisu problému, když zároveň navrhnou různá řešení popsaného problému.
Významným nástrojem „lepší obhajoby svého stanoviska" (a o to v debatě jde) je kritika argumentace oponentů a obhajoba vlastních tvrzení, kritizovaných oponenty. Oba týmy se proto snaží kritizovat argumentační chyby či nedostatky svých „soupeřů". Čím více a přesvědčivěji, tím lépe. Současně se oba týmy snaží hájit svá tvrzení, která byla takto soupeři kritizována.
V debatě vítězí tým, který v souladu s těmito pravidly v debatě lépe obhájí své stanovisko. Hodnotí se jak obsahová přesvědčivost argumentace, tak i rétorická přesvědčivost projevu řečníků a i spolupráce týmu. Tým Cats nemůže vyhrát, pokud se ve všem shodne s týmem Dogs a nepřinese do debaty jiné stanovisko, než jaké nabízí soupeř.
Ve snaze dosáhnout obsahové přesvědčivosti se týmy zejména snaží:
Ve snaze dosáhnout rétorické přesvědčivosti se týmy zejména snaží:
Přesvědčivý tým spolupracuje, jeho členové si vzájemně pomáhají, pozorně sledují debatu až do jejího konce. Přesvědčivý tým ví, odkud a kam „jde" a jeho řečníci jsou ve svých vystoupeních jednotní – navazují na vyjádření kolegy a jeho argumentaci podporují a hájí. Lze si jen těžko představit vítězství týmu, který není ve své argumentaci jednotný.
Zlepšení vyjadřovacích schopností v anglickém jazyce, logického úsudku a argumentace. Podpora kritického myšlení a náhledu na věc spojeného s diskuzí. Spolupráce v týmech. Schopnost pracovat s informacemi (při přípravě argumentačních linií a vyhledávání důkazů), schopnost odstupu a nezaujatého pohledu na problémy, tolerance k odlišným názorům.
1. kolo - prima sekunda: | That cars should be banned from city centres |
2. kolo | That playing computer games damages children´s brains |
tercie 1.A: | That marihuana should be legalized Global Warming: Is More Action Needed? |
4. ročník: | That advances in science present a threat |
Debatní témata/teze (rezoluce):
Jako teze může sloužit téměř jakékoli tvrzení o délce jedné věty. („Kouření marihuany by mělo být zakázáno"). Ne každá teze ale poskytne prostor na dobrou debatu. Musí být vyvážená, aby obě strany měly stejnou šanci argumentovat. Proto je důležité věnovat výběru tématu náležitou pozornost.
Politické:
That the Czech government doesn't fulfill its pre-election promises – Česká vláda neplní své předvolební sliby.
That all monarchies should be abolished – Všechny monarchie by měly být zrušeny.
Společenské:
That media have become too powerful – Media jsou příliš mocná.
That smoking should be forbidden – Kouření by mělo být zakázáno.
Etické:
That euthanasia is justifiable – Euthanasie je ospravedlnitelná.
That cloning is immoral – Klonování je nemorální.
Zábavné:
That UFO exists – UFO existuje.
That it's better to be the Snow White than Little Red Riding Hood – Je lepší být Sněhurkou než Karkulkou.
Poslední zamyšlení se žáky před debatováním – v rámci přípravy
Milí žáci, zkuste se teď zamyslet. Našli byste vždy odpověď?
Toto zastavení vám možná pomůže lépe pochopit, co je to vlastně diskuze/debata a jak bychom se měli při ní chovat.
Diskuze zaujímají v dnešním společenském styku jedno z nejvýznamnějších míst. Umíme však vystupovat na veřejnosti tak, abychom získali posluchače pro určitou myšlenku a přesvědčili je o její správnosti a naléhavosti?
Pokuste se odpovědět:
Jak konstruktivně kritizovat? Prosazovat přiměřeně vlastní požadavky je umění.
Jak na to, když ...
Co myslíte?
Pamatujte, že konstruktivně kritizovat znamená:
Jak se naučit říkat pravdu do očí? Co myslíte?
Je vhodné říkat pravdu do očí v jakékoliv situaci?
Pamatujte, že naučit se říkat pravdu do očí vyžaduje:
Jednodušší varianta - Realizace (2 hodiny)
Uspořádat soutěž v rámci jen jedné třídy, 2 skupiny/týmy proti sobě
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.