Žák porovnává vnější stavbu jednotlivých orgánů rostlinného těla, aplikuje praktické metody pozorování přírody, porovnává vnější stavbu květu, rozlišuje a porovnává základní znaky dřevin a bylin a porovnává základní znaky rostlin jednoděložných a dvouděložných.
Motivace: Zavřete oči a pojďte opatrně za mnou. (Učitel dovede žáky pod rozkvetlou jabloň.) Nasajte nosem. Co cítíte? Co tak krásně voní? Co to bzučí? Proč je tu tolik včel? Má včela užitek z této činnosti? Má strom užitek z této činnosti? Jak se nazývá vztah mezi jabloní a včelou?
Pracovní postup
1. Rozhovor
Stromy kvetou, vytváří rozmnožovací orgány - květy. Včely opylují květy. Z opylených květů se tvoří plody se semeny, které slouží k rozmnožování. Včelky sají nektar z květů. Jde o vzájemný vztah - symbiózu.
2. Pozorování
Utrhněte si pouze jeden květ a pozorujte ho lupou, zakreslete jednotlivé části květu.
3. Skládání puzzle
Vytvořte dvojice a složte puzzle. Na obrázku je zakreslená a popsaná stavba květu. Zapište si ji do sešitu.
4. Mikroskopování
Kapesním mikroskopem pozorujte stavbu pestíku a tyčinky, následně ji zakreslete a popište podle obrázku (puzzle).
5. Opakování
Zavřete sešit. Ve dvojicích si navzájem popište stavbu květu jabloně.
Evaluace
Mozkolamka
Najděte tajenku, zapište jednotlivá slova a zakroužkujte podle daného čísla hledané písmeno, z písmen po řadě sestavte tajenku.
1. samičí pohlavní orgán květu - 6 (pestík - k)
2. nerozlišené květní obaly - 3 (okvětí - v)
3. soubor květů - 3 (květenství - ě)
4. samčí pohlavní orgán květu - 1 (tyčinka - t)
Tajenka: květ
Příloha 1 - puzzle
Motivace: Najděte na zahradě pampelišku lékařskou a přineste ji pokud možno i s kořenem. Použijte rýč. Utrhněte si jeden květ z jabloně.
Pracovní postup
1. Pozorování
Pracujte ve dvojici. Najděte pět rozdílů mezi pampeliškou a jabloní.
(dřeviny x byliny, květ x květenství, kmen x stvol, střídavé listy x přízemní růžice, list s řapíkem x přisedlé listy, barva květu bílá x žlutá, velikost, množství na zahradě...)
2. Diskuse a uspořádání poznatků
3. Zápis, nákres
Zakresli a popiš stavbu těla celé pampelišky a celé jabloně.
4. Přesmyčka
Žáci vytvoří dvojice a vyluští přesmyčku, kterou je na obrázku popsaná další rostlina, tentokrát jednoděložná (lipnice roční).
Přesmyčka: pinilec nočír
5. Zopakování znaků jednoděložných a dvouděložných rostlin
6. Nákres, popis rostliny
Najděte lipnici roční na zahradě. Zakreslete ji a popiš do sešitu (svazčité kořeny, souběžná žilnatina).
Evaluace
Hra - Hádej kdo jsem, co jsem?
Žáci se rozdělí do 4 - 5 skupin po 3 - 5 žácích. Každá skupina obdrží lísteček se jménem rostliny jednoděložné nebo dvouděložné a najde ji ve školním atlase rostlin. Ostatní skupiny se postupně ptají na vlastnosti rostliny, žáci dotazované skupiny odpovídají pouze ano/ne. Skupina, která se domnívá, že hádanou rostlinu zná, zapíše její název na papír a nechá si jej zkontrolovat učitelem. Pokud je název správný, skupina obdrží bod a prozradí správný výsledek ostatním. Pokud skupina název neuhádne, hra pokračuje dál. Takto se vystřídají všechny skupiny. Vyhrává skupina s nejvíce dosaženými body.
Příloha 2 - lipnice roční s přesmyčkou
Příloha 3 - názvy rostlin pro hru
Žáci se věnují praktickému pozorovní květů a rostlin. Předností aktivity je názornost, vlastní prožitek a hravá forma. Lze použít jako blok hodin, nebo jako dvě samostatné hodiny. Nevýhodou je závislost na ročním období a na počasí. Důležitým předpokladem je zkušenost žáků z praktického pozorování přírody a znalost práce s lupou a kapesním mikroskopem. Pokud žáci používají tyto pomůcky poprvé, je hodina časově i organizačně náročná. Puzzle, lístečky, obrázky je výhodné mít zatavené ve fólii.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.