Odborný článek

Hudební obor v RVP GV

20. 6. 2006
Gymnaziální vzdělávání
Autor
PhDr. Alexandros Charalambidis

Anotace

Pojetí oboru v RVP GV

Obdobně jako v RVP ZV je i v RVP GV nedílnou součástí vzdělávací oblasti Umění a kultura vzdělávací obor Hudební výchova, respektive Hudební obor. Ten svým pojetím navazuje na obor Hudební výchova na základní škole a svým vzdělávacím obsahem umožňuje dále rozvíjet to, co si žáci osvojili v etapě základního vzdělávání. Vzdělávací obsah Hudebního oboru v RVP GV tvoří vzájemně provázané okruhy hudebních činností - produkce, recepce a reflexe.

Jak je patrné, na gymnáziu už tedy nehovoříme o doménách, ale o okruzích činností, které poskytují doménám vymezovaným v RVP ZV širší rámec. Tím dochází k výraznějšímu překračování domén s důraznějším akcentem na vzájemnou podmíněnost jednotlivých činností a na integrativní pojetí v rámci oborové integrace. Vzhledem k dalšímu hudebnímu vývoji žáka klademe v etapě gymnaziálního vzdělávání čím dál větší důraz na kognitivní stránku jeho osobnosti: schopnost získané poznatky usoustavňovat a hudbu kriticky reflektovat, jinak řečeno schopnost komplexně hudbu interpretovat.

Nejde tedy jen o to skladbu poznat, zařadit ji do hudebního období popřípadě rozpoznat užité výrazové prostředky, jde i o to vyjádřit se ve smyslu zařazení poslouchaného do širšího kontextu tvorby, tj. všímat si procesu tvorby a interpretace z pohledu zahrnujícího celou řadu aspektů osobnostních i sociálních, brát v úvahu společenské dění a jeho dopad na utváření hudebního díla i jeho přijetí společností atp. a vedle toho vyjádřit i svůj názor opřený o faktické znalosti a rozvinuté schopnosti.

Příklon k reflexi však ještě neznamená opomíjení dalších složek. Naopak, reflexe ve smyslu komplexní interpretace je v podstatě "prodlouženou rukou" recepce - receptivních činností, v nichž hudba vystupuje v instruktivní podobě a umožňuje vyvozovat nové hudebně teoretické poznatky a dávat je do souvislostí s poznatky již získanými. Proto je vzdělávací obsah recepce a reflexe popisován společně.

Činnosti v těchto okruzích zahrnují poslech hudby od prostého přijetí zvukové informace sluchovým receptorem až po její zpracování a převedení do "verbální polohy" ve smyslu vyjádření se k ní.

Nedílnou součástí Hudebního oboru je i produkce, zahrnující širokou škálu činností od prosté reprodukce až po činnosti výrazně kreativní. Patří sem činnosti spojené s hlasovým projevem, tedy vlastním zpěvem (a intonací), činnosti instrumentální a hudebně pohybové. Bez schopností a dovedností formovaných a rozvíjených těmito činnostmi je nemožné si představit navazující a ještě lépe s nimi propojené a jimi podmíněné činnosti z okruhu recepce a reflexe.

Z uvedeného je zřejmé, že "striktní distribuování" vzdělávacího obsahu Hudebního oboru do jednotlivých okruhů činností je v rámci vlastního hudebně výchovného procesu v mnohém ohledu "umělé" z důvodů, které již byly naznačeny, totiž, že jednotlivé okruhy spolu úzce souvisejí a vzájemně se podmiňují a nelze si je při vlastní realizaci v praxi představit odděleně jeden od druhého. V dílčích případech to jistě možné je, ale asi obtížně si jako profesionální hudební pedagogové dokážeme např. představit zpěv vícehlasé kompozice bez jejího předešlého zasazení do širšího společenského a kulturně historického kontextu, poslechu této či obdobné kompozice, bez "kritického" vyjádření se žáků (byť v zjednodušeném smyslu - co zvládneme okamžitě - co známe, čeho jsme schopni, co je zapotřebí procvičit, zdokonalit, jaké jsou "interpretační nároky" a jak skladbu interpretovat, abychom se přiblížili "ideálu doby" atp.).

Vedle vzdělávacího obsahu Hudebního oboru je v rámci oblasti Umění a kultura vymezované ještě další, pro oba obory - tedy HO i VO společné, integrující téma Umělecká tvorba a komunikace. Téma svým pojetím a obsahem představuje v kontextu obou "uměleckých oborů" vědomé přihlášení se k přesahům a vazbám mezi jednotlivými druhy umění. Jelikož je toto téma do oblasti U a K zařazeno nově, je zapotřebí jeho obsahu a způsobu realizace věnovat zvláštní pozornost. Celému tématu Umělecká tvorba a komunikace proto je na tomto portálu věnován samostatný článek (zde).

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Alexandros Charalambidis

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Hudební obor