Vzdělávací obor Výchova ke zdraví bezprostředně navazuje vzdělávací oblast Člověk a jeho svět (tematický okruh Člověk a jeho zdraví). Rozvíjí a prohlubuje osvojené poznatky a dovednosti, utváří hodnoty a formuje životní postoje v oblasti podpory a ochrany zdraví ve smyslu uvědomování si a přebírání odpovědnosti za rozhodování a ochranu svého zdraví i zdraví ostatních.
Praktický a aplikační charakter vzdělávacího procesu výchovy ke zdraví je podpořen uplatňováním aktivizujících metod a forem práce ve výuce.
Vzdělávací obsah daného oboru v nezanedbatelné míře prostupuje napříč i jinými vyučovacími předměty (Přírodopis, Výchova k občanství a Tělesná výchova) jednak v rovině obsahově blízkých tematických okruhů, např. Biologie člověka (Př), Člověk jako jedinec, Člověk ve společnosti (VkO), Činnosti ovlivňující zdraví (TV), jednak na úrovni dílčích mezipředmětových vazeb.
Vzdělávací obsah oboru Výchova ke zdraví je v RVP ZV vymezený:
Očekávanými výstupy (OV), které vyjadřují úroveň vědomostí, dovedností, postojů a hodnot, které mají všichni žáci prostřednictvím učiva dosáhnout na konci 9. ročníku. Jsou prakticky zaměřené, využitelné v běžném životě a ověřitelné. Pro práci učitele i žáků jsou OV závazné (učitel k nim postupně a cílevědomě směřuje, žák je naplňuje na individuální úrovni).
OV jsou v RVP ZV, potažmo i v ŠVP, formulovány jako činnostní výstupy uvozené aktivními slovesy (vysvětluje, posoudí, vyhodnotí, dává do souvislostí, uplatňuje, projevuje aj).
Ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví jsou OV na rozdíl od většiny ostatních vzdělávacích oborů záměrně předřazeny před učivo. Takto zvoleným přístupem se zdůrazňuje jejich "univerzálnost" a "návaznost" na učivo více tematických okruhů.
Např. očekávaný výstup "dává do souvislosti složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky" je v daném příkladě obsahově propojen s více tematickými okruhy: Zdravý způsob života a péče o zdraví (viz zásady zdravého stravování); Hodnota a podpora zdraví (viz odpovědnost jedince za zdraví); Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence (viz vliv způsobu stravování na rozvoj civilizačních chorob); Změny v životě člověka a jejich reflexe (viz výživa ženy v období těhotenství, výživa novorozence, kojence a dítěte).
Učivem, které je prostředkem k dosažení očekávaných výstupů a k utváření klíčových kompetencí. V RVP ZV je učivo vymezeno rámcově, aby bylo umožňěno jeho rozpracování na základě konkrétních potřeb žáků, podmínek školy, zaměření učitelů (věk žáků a s ním související rozumová a psychická zralost, odbornost a výukové metody učitele, projekty, materiální podmínky školy atd.). Učivo je strukturováno do jednotlivých tematických okruhů a školám je doporučené k dalšímu rozpracování do ročníků nebo delších časových úseků. Teprve na úrovni školního vzdělávacího programu se stává rozpracované učivo pro učitele a žáky závazné. Učivo vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví je v RVP ZV strukturováno do šesti tematických okruhů (TO):
Tematické okruhy vedle sebe nestojí izolovaně. Jejich vzdělávací obsahy se ve výuce na základě přesahů funkčně propojují.
Například problematika sexuální výchovy se promítá do více tematických okruhů: Vztahy mezi lidmi a formy soužití - partnerské vztahy, rodičovství; Změny v životě člověka a jejich reflexe - sexuální dospívání a reprodukční zdraví; Zdravý způsob života a péče o zdraví - intimní hygiena, nemoci přenosné pohlavním stykem; Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence - formy sexuálního zneužívání, sexuální kriminalita. Specifické postavení má tematický okruh Osobnostní a sociální rozvoj, který prochází napříč všemi tematickými okruhy.
Vztahy mezi lidmi a formy soužití
Základními pilíři tematického okruhu jsou:
Jak tematický okruh přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí:
Uplatnění nacházejí průřezová témata:
V souvislosti s uplatňováním funkčních vazeb mezi blízkými vzdělávacími obory je možné tematický okruh Vztahy mezi lidmi a formy soužití propojit s okruhy vzdělávacího oboru Výchova k občanství - Člověk ve společnosti (vztahy mezi lidmi, zásady lidského soužití) a Člověk jako jedinec (osobnostní rozvoj).
Změny v životě člověka a jejich reflexe
Tematický okruh vede žáky k:
Jak tematický okruh přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí:
V této souvislosti se doporučuje těsné propojení vzdělávacího obsahu s okruhem Osobnostní a sociální rozvoj (konkrétně mezilidské vztahy a komunikace, sebeovládání, hledání pomoci v problémech atd.).
Rovněž promyšlené využívání mezioborových vazeb dává žákům příležitost nahlížet na danou problematiku v širších souvislostech, uvědomovat si nosné vazby mezi příbuznými vzdělávacími obory nebo jejich tématy (v tomto případě mezi vzdělávacími obory Výchova ke zdraví a Přírodopis). V této souvislosti se doporučuje funkční propojení tematických okruhů Změny v životě člověka a jejich reflexe (VkZ) a Biologie člověka (Př).
Zdravý způsob života a péče o zdraví
Tematický okruh vede žáky k porozumění hodnotě zdraví jako základního předpokladu pro aktivní a spokojený život a k odpovědnosti za ochranu zdraví vlastního a ostatních.
Vzdělávací obsah TO prohlubuje osvojené znalosti a dovednosti žáků ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a rozšiřuje je o další poznatky z preventivní medicíny (zdraví a nemoc, preventivní lékařská péče, ochrana zdraví jako součást způsobu života, vliv životních a pracovních podmínek a životního stylu na zdraví aj.).
Jak tematický okruh přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí:
Obsah tematického okruhu se doporučuje propojit s průřezovými tématy:
Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence
Tento TO zahrnuje široké spektrum rizik, které jedince ohrožují v rovině zdraví fyzického, psychického a sociálního - civilizační choroby, početná skupina autodestruktivních závislostí, individuální násilí a sexuální kriminalita, manipulativní reklama, působení sekt, ochrana člověka za mimořádných událostí.
Nedoporučuje se, aby pedagog s obsahem okruhu pracoval izolovaně, jako s kompaktním víceméně vnitřně uzavřeným celkem. Naopak, dílčí rizika je třeba funkčně propojovat s obsahem jiných tematických okruhů vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví (např. téma autodestruktivní závislosti provázat s TO Vztahy mezi lidmi a formy soužití, Osobnostní a sociální rozvoj, Zdravý způsob života a péče o zdraví).
Jak tematický okruh přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí:
Obsah tematického se doporučuje propojit s průřezovými tématy:
Osobnostní a sociální rozvoj
Do tohoto TO je v modifikované podobě rozpracována část vzdělávacího obsahu průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova. Tím bylo jednak dosaženo funkčního propojení vzdělávacího obsahu Výchovy ke zdraví a současně byly vytvořeny optimální podmínky pro utváření praktických dovedností pro život.
Kromě uvedeného se začleněním problematiky Osobnostní a sociální výchovy významně posílila filosofie celostně pojatého zdraví jako souladu složky fyzické, psychické a sociální.
Vztah tematického okruhu k Výchově ke zdraví je založen na formativním působení v rovině osobnostního, sociálního a mravního rozvoje.
Žákovi významným způsobem pomáhá rozvíjet dovednosti potřebné pro život v tématech:
Tematický okruh Osobnostní a sociální rozvoj prostupuje ostatními tematickými okruhy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a jeho realizace přepokládá organizaci výuky v delších časových úsecích, než je standardní vyučovací hodina, (např. výuku v blocích, prostřednictvím krátkodobých projektů, kurzů). Tím by byla splněna podmínka propojení průřezového tématu se vzdělávacím obsahem konkrétního vyučovacího předmětu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.