V tomto příspěvku nabízím inspiraci pro hodinu prvouky v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro druhou třídu. Příprava není náročná – potřebujete pouze interaktivní tabuli a pomůcky uvedené v úvodní tabulce. Opakovací hodina je zaměřena zejména na změny v přírodě a lidské činnosti v jednotlivých ročních obdobích. U každé ze stránek jsou úkoly, texty či obrázky vyžadující od žáků jejich získané znalosti a zkušenosti z první i druhé třídy. Organizace hodiny je závislá od počtu žáků, vhodná je pro nižší počet dětí ve třídě (do 15 žáků).
Prezentaci na interaktivní tabuli (dále jen IT) lze použít jako motivaci a další činnosti plnit ve skupinkách či dvojicích. Pokud jsou ve třídě žáci se SPU, doporučuji poskytnout jim rádce – vytvořit dvojici se šikovným spolužákem. Jako vedlejší motivaci můžeme použít sbírání bodíků během práce s IT, za které na konci hodiny obdrží žáci sladkou odměnu, jedničku do notýsku či možnost volby plnění domácího úkolu.
Tato strana slouží jako úvod do hodiny. Žáky seznámíme s náplní a průběhem výuky.
Úkol: Správně vyber co se na jaře děje v přírodě, dej obdélníky pod květinu. Dokážeš z písmen sestavit a říci název jarního svátku?
Činnosti: Žáci hlasitě čtou sousloví v obdélnících, které popisují jarní změny v přírodě. Tahem posunou obdélníček pod kytičky. Na jeho místě zůstane jedno nebo dvě písmena. Červená písmena značí správnou odpověď. Z nich pak děti sestaví název jarního svátku.
Pomocí šeptané pak mohou získat první bod. (Šeptaná = žáci šeptají odpověď učiteli do ucha, ten pak správnost hodnotí pouze slovy ano, ne.)
Správná odpověď: Velikonoce. Doplňkově se můžete zeptat co o tomto svátku žáci vědí, také za body.
Úkol: Napiš co kdo dělá. Z velkých písmen sestav větu o tom, co dělá Kuba.
Činnosti: List obsahuje šest obrázků sportovců. Žáci společně přečtou činnosti, které následně správně přiřadí k obrázkům. Větu z velkých písmen ukrytých v popiscích sestavuje každý žák sám. Za větu může žák získat další bod v šeptané.
Správná odpověď je ukryta v pravé části stránky pod smajlíkem. (Jde k holiči a na lízo.) I zde lze položit za body doplňkové otázky: Jaké další letní sporty znáš? Jakým slovem byste nahradili slovo lízo?
Úkol: Hledej a skládej názvy stromů. Umíš rozdělit tyto stomy na jehličnaté a listnaté?
Činnosti: Dvojice žáků (v lavici, stálé dvojice, rychle vytvořené dvojice) píší na list papíru názvy stromů, které lze sestavit z písmen na IT. Když všichni dopíší provede se společná kontrola, při které žáci sami opravují svůj text jinou barvou než jej psali a zároveň přiřazují k názvům obrázky stomů.
Body získávají žáci při střelecké hře. (Střelecká = učitel ukazuje prstem – střílí na libolného žáka, který musí rychle a správně odpovědět na jeho otázku.) Tentokráte zda je strom vyslovený vyučujícím listnatý či jehličnatý.
Úkol: Spoj co k sobě patří. Dokážeš tyto svátky a zvyky předvést?
Činnosti: Závěrečný úkol plní žáci samostatně na pracovním listě. Vlastně jde o malou pětiminutovku ke konci hodiny. Čarou spojují názvy svátků a zvyků s jejich hlavními znaky. Spojování na IT provádíme až když žáci odevzdají svůj pracovní list.
Poslední bod získají pouze odvážlivci, kteří dokáží pantomimou předvést jeden z uvedených svátků tak, aby jej ostatní spolužáci poznali. Tato činnost se dá přesunout podle času až na závěr hodiny po zadání domácího úkolu (strana č. 7).
Úkol: Líbila se ti dnešní procházka ročními období? Pokud ano, umísti sluníčko na nebe, pokud jsi byl spokojený málo, umísti na nebe mráček.
Činnosti: Žáci tahem prstu posouvají sluníčka nebo mráčky na nebe podle svého dojmu z hodiny. Přitom hodnotíme hodinu jako celek – Práci s IT, činnosti ve dvojicích, samostatý úkol, postřehy žáků apod.
7. strana IT – Domácí úkol
Úkol: Napiš, které roční období máš nejraději. Zkus také napsat 3 věty proč je nejoblíbenější.
Činnosti: Písemný úkol zadáme dětem na doma, aby měly dostatek času na promyšlení a správné sepsání. Hodnotíme pak zejména srozumitelnost obsahu. Zda vytisknete list nebo necháte text psát žáky do sešitu záleží jen na vašich zvyklostech.
Závěr hodiny
V průběhu celé vyučovací hodiny měli žáci možnost sbírat body. Sečteme tyto bodíky a zhodnotíme obtížnost úkolů a práci žáků. Na úplný závěr splníme slíbenou odměnu těm, kteří získali nejvíce bodů.
Z vlastních zkušeností mohu říci, že závěr hodiny u interaktivní tabule bývá nejrušnější a nejintenzivnější. Proto doporučuji takové načasování a rozvržení hodiny, aby byl pro tuto část dostatečný prostor.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.