Obecně přijímané hodnoty naší společnosti i sdílená představa o tom, co je předpokladem spokojenosti a úspěchu v současném světě, v osobním životě i ve sféře profesní, i představy o nárocích, které jsou na jedince kladeny, vyjasňují, co by jedinec měl vědět, znát, dokázat, zvládat, jak by se měl chovat, vystupovat a projevovat. To znamená, v jakých směrech (oblastech) by měl být schopný, způsobilý, resp. kompetentní, aby mohl jako jedinec i jako člen lidského společenství v životě úspěšně obstát.
Je úkolem vzdělávání, aby reflektovalo tuto společenskou potřebu ve svých vzdělávacích koncepcích a programech. Je úkolem školy, aby byla v tomto směru každému jedinci přínosem. Nabývání kompetentnosti je procesem postupného osvojování takových kompetencí (souboru poznatků, dovedností, schopností, postojů a hodnot), které jsou ve svém celku všeobecně pokládány za životně důležité, a tedy ve vzdělávání za prvořadé. Jsou proto označovány jako kompetence klíčové.
Vytváření a rozvíjení klíčových kompetencí sehrává důležitou úlohu v současné tvorbě kurikula všech úrovní. Aktualizovaná verze Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání která je připravována ke zveřejnění v časové souslednosti s platností nového školského zákona, rozpracovává koncept klíčových kompetencí v úrovni předškolního vzdělávání a smysluplně je začleňuje do vzdělávacího kontextu. Znamená to, že klíčové kompetence představují důležitou cílovou kategorii a že veškerý obsah vzdělávání i očekávané výstupy k jejich vytváření směřují.
Za nejdůležitější oblasti klíčových kompetencí jsou zpravidla považovány:
Nejdůležitější kompetence (klíčové kompetence) pak lze spatřovat v tom, že jedinec je schopen:
|
Nabývání těchto kompetencí je procesem otevřeným, který probíhá ve všech etapách života i vzdělávání, předškolním věkem dětí a jejich předškolním vzděláváním počínaje. Každá vzdělávací etapa by měla přispívat svým dílem a ve společném směru zajistit jedinci další posun.
Právě orientace vzdělávání ke klíčovým kompetencím umožňuje programově zajistit návaznost ve vzdělávání tak, aby rozvoj těchto kompetencí byl soustavný, návazný a plynulý, bez zbytečných skoků či ztrát - předškolní vzdělávání by mělo být koncipováno tak, aby vytvářelo základní předpoklady. Základní vzdělávání musí tyto základy upevňovat a dále rozvíjet a vzdělávání střední pak je dále obohacovat a prohlubovat.
Rámcové vzdělávací programy, připravované v rámci kurikulární reformy pro jednotlivé úrovně vzdělávání, reflektují tento proces získávání a rozvíjení klíčových kompetencí v přirozeném směru. Postupné osvojování kompetencí a gradace v jejich náročnosti by měla být předpokladem zajištění plynulé návaznosti vzdělávání ve všech jeho etapách.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.