Odborné články Předškolní vzdělávání Návaznost ve vzdělávání z pohledu klíčových kompetencí
Odborný článek

Návaznost ve vzdělávání z pohledu klíčových kompetencí

18. 8. 2004
Předškolní vzdělávání
Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Anotace

Klíčové kompetence pojmenovávají, co je předpokladem spokojenosti a úspěchu v současném světě, v osobním životě i ve sféře profesní, resp. co by jedinec měl vědět, znát, dokázat, zvládat, jak by se měl chovat, vystupovat a projevovat. Směřování k těmto kompetencím je integrujícím prvkem vzdělávání na všech úrovních. Toto společné směřování umožňuje stanovovat společné vzdělávací cíle, a tím zajišťovat plynulou návaznost všech etap vzdělávání.

Obecně přijímané hodnoty naší společnosti i sdílená představa o tom, co je předpokladem spokojenosti a úspěchu v současném světě, v osobním životě i ve sféře profesní, i představy o nárocích, které jsou na jedince kladeny, vyjasňují, co by jedinec měl vědět, znát, dokázat, zvládat, jak by se měl chovat, vystupovat a projevovat. To znamená, v jakých směrech (oblastech) by měl být schopný, způsobilý, resp. kompetentní, aby mohl jako jedinec i jako člen lidského společenství v životě úspěšně obstát.

Je úkolem vzdělávání, aby reflektovalo tuto společenskou potřebu ve svých vzdělávacích koncepcích a programech. Je úkolem školy, aby byla v tomto směru každému jedinci přínosem. Nabývání kompetentnosti je procesem postupného osvojování takových kompetencí (souboru poznatků, dovedností, schopností, postojů a hodnot), které jsou ve svém celku všeobecně pokládány za životně důležité, a tedy ve vzdělávání za prvořadé. Jsou proto označovány jako kompetence klíčové.

Vytváření a rozvíjení klíčových kompetencí sehrává důležitou úlohu v současné tvorbě kurikula všech úrovní. Aktualizovaná verze Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání která je připravována ke zveřejnění v časové souslednosti s platností nového školského zákona, rozpracovává koncept klíčových kompetencí v úrovni předškolního vzdělávání a smysluplně je začleňuje do vzdělávacího kontextu. Znamená to, že klíčové kompetence představují důležitou cílovou kategorii a že veškerý obsah vzdělávání i očekávané výstupy k jejich vytváření směřují.

Za nejdůležitější oblasti klíčových kompetencí jsou zpravidla považovány:

  • oblast rozvoje a učení, řešení problémů, komunikace
  • oblast sociální a interpersonální
  • oblast občanská (sociálně kulturní, environmentální, pracovní)

Nejdůležitější kompetence (klíčové kompetence) pak lze spatřovat v tom, že jedinec je schopen:


  • rozvíjet se, učit se a vědět (porozumět)
  • uplatňovat zkušenost (užívat výsledků učení a vědění k řešení problémů)
  • užívat prostředků komunikace (přirozených i technických)
  • jednat autonomně (s reflexí sociálních vztahů)
  • jednat odpovědně (se zřetelem k morálním, kulturním i sociálním hodnotám) a pro společnost přínosně (pracovat, podnikat, vytvářet nové hodnoty)

Nabývání těchto kompetencí je procesem otevřeným, který probíhá ve všech etapách života i vzdělávání, předškolním věkem dětí a jejich předškolním vzděláváním počínaje. Každá vzdělávací etapa by měla přispívat svým dílem a ve společném směru zajistit jedinci další posun.

Právě orientace vzdělávání ke klíčovým kompetencím umožňuje programově zajistit návaznost ve vzdělávání tak, aby rozvoj těchto kompetencí byl soustavný, návazný a plynulý, bez zbytečných skoků či ztrát - předškolní vzdělávání by mělo být koncipováno tak, aby vytvářelo základní předpoklady. Základní vzdělávání musí tyto základy upevňovat a dále rozvíjet a vzdělávání střední pak je dále obohacovat a prohlubovat.

Rámcové vzdělávací programy, připravované v rámci kurikulární reformy pro jednotlivé úrovně vzdělávání, reflektují tento proces získávání a rozvíjení klíčových kompetencí v přirozeném směru. Postupné osvojování kompetencí a gradace v jejich náročnosti by měla být předpokladem zajištění plynulé návaznosti vzdělávání ve všech jeho etapách.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Klíčové kompetence