Zájem o světové jazyky u nás vzrostl po r. 1990 a snaha si je co nejdříve osvojit se promítla specifickým způsobem právě do praxe mateřských škol. Máme k dispozici přehled o situaci v seznamování se předškolních dětí se základy cizích jazyků z r. 1992. Výsledky byly získány orientačním průzkumem provedeným za pomoci inspektorek pro mateřské školy, a to téměř ve všech regionech Čech. Kromě informací mapujících situaci přinesl průzkum celou řadu praktických zkušeností a poznatků o rané jazykové výuce.
Situace v r. 1992 vypadala následovně:
Další získané poznatky se týkaly zejména sémanticko-funkčního zaměření obsahu (tj. osvojených řečových dovedností a jazykových prostředků) a kvality i stupně osvojení. S vědomím jistého zjednodušení lze uvést tyto údaje a průměrné parametry1:
Průzkum upozornil na některé další okolnosti, které je nutno brát v úvahu při realizaci cizojazyčných výukových programů v mateřských školách:
Závěrem je možno říci, že otázkou dnes zřejmě není, zda cizojazyčnou výukou vzdělávání předškolních dětí obohatit, či nikoli; je třeba spíše zvážit podmínky, které je třeba akceptovat, a reálné možnosti, jak je splnit.
Tématu výuky cizích jazyků v mateřských školách se autorka věnuje rovněž v následujících příspěvcích:
1 Následující údaje je třeba brát pouze jako hrubě orientační, neboť dosahované výsledky jsou velmi rozdílné, závislé na přirozené variabilitě podmínek a činitelů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.