Autor: Ladislava Plachá, Marie Tauchmannová
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je zaměřen na rozvoj jazyka a logopedii - rozšíření slovní zásoby a její aktivní používání, dokonalé procvičování problematických hlásek, seznámení s kulturou našich přátel, rozvíjení dýchacích funkcí.
Očekávané výstupy: Správná výslovnost, ovládání dechu i intonace řeči, srozumitelné vyjadřování, učení a správné využívání nových slov, porozumění slyšenému (pokyny, formulování otázek), procvičování paměti, vyprávění příběhů podle obrázků, sluchové rozlišování začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slově, schopnost vést rozhovor (poslouchat, neskákat do řeči, sledovat obsah, ptát se), zájem o knihy
Časový rozsah: 1 rok
Věková skupina: 4 – 7 let
Speciální logopedická třída má třídní program, doplněný o logopedickou individuální péči. Ve třídě je zapsáno deset dětí od čtyř do sedmi let s vadami řeči (dyslalie, dysfázie, apod.) a LMD . Učitelky jsou logopedické asistentky pod vedením klinické logopedky, která jedenkrát v týdnu navštěvuje MŠ a zadává dětem úkoly do sešitu.
ŠVP s názvem Chceme, abychom si všichni rozuměli a porozuměli je vypracováván na jednotlivé měsíce. Důraz je kladen na osvojení specifických dovedností - řeč, jemná a hrubá motorika. Cíle a kompetence v tematických celcích máme v našem třídním programu rozpracovány v menším rozsahu, aby si je děti mohly lépe osvojit a zafixovat. Postupujeme v tempu, které vyhovuje individuálním potřebám dětí (jsou v různých věkových kategoriích). Vybíráme témata pro děti přitažlivá, která se dají zábavnou formou zakomponovat do logopedické péče. Cíle a kompetence, hlavně v oblasti Jazyk a řeč se daří plnit stoprocentně. Ostatní oblastní cíle plníme dle časových možností a možností dětí. Z našich zkušeností vyplývá, že obsažné tematické celky je třeba krátit, ve prospěch individuální práce.
Režim dne je přizpůsoben charakteru třídy. Od 7.30 probíhají individuální rozhovory s jednotlivými dětmi. Děti si společně hrají a učitelka s jedním dítětem na určeném místě procvičuje úkoly, zadané klinickou logopedkou. Po skončení individuálních rozhovorů následuje logopedická rozcvička, sestavovaná podle individuálních cvičení jednotlivých hlásek ve spojení s cvičením hrubé motoriky, s pohybovými hrami, opičí dráhou apod.
Po svačině následují činnosti (ve skupině, individuálně, kolektivně) plánované v třídním programu, které vychází z cílů školního programu naší MŠ.
Po obědě se děti účastní kroužků - zpívání, keramika, místo pobytu venku je jedenkrát týdně plavání v bazénu. Pro zlepšení dechových funkcí je jedenkrát týdně zařazena hra na flétnu (flétnu a keramiku mají všechny děti, na ostatní kroužky je přihlašují rodiče).
Pomůcky ve třídě jsou zaměřeny na rozvoj slovní zásoby, gramatickou správnost, logické myšlení, grafomotorická cvičení - (Šimonovy listy (1-10), sešity Jaro, Léto, Podzim, Zima, Čtveřice obrázků) jemnou motoriku a jiné.
Pomůcky k rozvoji hrubé motoriky (relaxační míče velké, malé, šlapadla, trampolína, padák, chodítka apod.) jsou používané jak ve třídě při rozcvičce nebo individuálně při hrách, ale hlavně v tělocvičně, kde můžeme využít prostoru pro realizaci nejrůznějších pohybových činností.
K rozvoji řeči používáme počítačových programů MÉĎA, BREBTA, které mají mnohostranné využití pro individuální logopedickou péči. Maximální doba u počítače pro jedno dítě je patnáct minut.
Kromě jiného mají děti svůj osobní kufřík, v němž je sešit s logopedickými úkoly, různé splněné didaktické listy, popřípadě i flétnu.
Cíle tematického celku (obecně):
Očekávané výsledky (obecně):
Noví kamarádi:
- poznávání jmen nových dětí,
- zážitky z prázdnin
Chodím do MŠ
- znát adresu MŠ, jména učitelek, dodržovat pravidla společenského chování
- orientace v prostředí MŠ - třída, chodba, jídelna
Poznáváme Vinohrady
- orientace v okolí MŠ - cesta na zahradu MŠ, významné budovy
- chování na ulici - přechod pro chodce, semafor - barvy
Sklizeň ovoce
- roční doba: podzim - dozrávání ovoce, druhy ovoce, rozdíl ovoce - zelenina
Co je Vinobraní
- hroznové víno - chuť, barva, vzhled, ochutnání
- návštěva vinice, Vinobraní
Čas draků
- pozorování počasí, kdy pouštíme draka
- pouštění draků na vycházce v parku
Většina dětí se znala z minulého školního roku. Přivítaly se srdečně a nové děti přijaly mezi sebe bez problémů. Zapamatování si adresy školy jim zpočátku dělalo problémy, ale na konci měsíce ji zvládly. Všem dětem se velmi líbila návštěva vinice a slavnost Vinobraní, kde získaly spoustu nových zážitků.
Téma ovoce - zelenina je zaujalo hlavně svojí ochutnávkou. Pouštění draků jsme stihli jen částečně, protože nám nepřálo počasí. Děti využily této možnosti s rodiči. V příštím roce je nutné pro naši třídu témata zkrátit.
Hodnocení dětí
Martínek R. je velice citlivý, obtížně se zapojuje, pláče. Ostatní děti se ho sice snaží zapojit do svých her, ale nedaří se jim to. Honzíkovi B. málokdo rozumí, ale vůbec mu to nevadí při hrách s dětmi. Děti ho mezi sebe přijaly s porozuměním.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.