Program obsahově čerpá z metodické příručky o kouření a zdraví pro předškolní populaci "Já už kouřit nebudu a vím proč" (Platinová, Smolíková: Liga proti rakovině, Praha, 1999), která obsahuje kromě textu i řadu příloh (pexesa, omalovánky, pohádky, náměty a pomůcky pro hry se sociálním zaměřením, popř. audiokazety s nahrávkami pohádek).
Na základě realizace tohoto programu by dítě mělo:
|
Protože v mateřské škole je obvyklé postupovat podle určitého tematického plánu či programu, pokusili jsme se to základní, čím může mateřská škola přispět k výchově nekuřáka, shrnout do několika základních tematických okruhů. Okruhy jsou voleny tak, aby co nejpřirozeněji zapadaly do výchovného prostředí mateřské školy i do běžných aktivit. Kompletní program obsahuje celkem šest tematických bloků s tímto obsahem:
Vím, co mému tělu prospívá a co mu škodí
(zdravé životní podmínky a návyky: pohyb, zdravé nekuřácké prostředí, strava, pobyt v přírodě, pohoda a dobrá nálada…,škodlivé vlivy a návyky ohrožující zdraví: velké starosti, nezdravá strava a stravovací návyky, málo pohybu, znečištěné životní prostředí, kouření, alkohol ...).
Vím, co způsobuje kouření v těle kuřáka
(vliv tabákového kouře a škodlivých zplodin na životně důležité funkce: dráždivost, zápach, kašel, žluté zuby, oslabené čichové a chuťové vnímání, oslabené dýchání, snížená odolnost, nemoc ...).
Vím, jak škodí kuřák svému okolí
(jedovatý kouř vdechují i miminka, batolátka, budoucí maminky, nemocní, kouř dráždí ke kašli a slzení, zapáchá, zhoršuje životní prostředí ...).
Mám právo na zdravé prostředí
(umím říci kuřákům, že mi kouř vadí, snažím se vyhnout pobytu v zakouřeném prostředí).
Já kouřit nebudu
(chci žít zdravě, být zdravý a silný, nechci ohrožovat sebe ani kamarády, nechci znečišťovat životní prostředí, normální a přirozené je nekouřit).
Není třeba se obávat, že preventivní nekuřácká výchova je složitá. Program není nutné realizovat celý beze zbytku ani jako samostatný celek. Při běžné výchovné a vzdělávací práci se nabízí mnoho příležitostí a možností, jak taktně a citlivě zmínit problematiku kouření, aniž by to působilo nepřirozeně a násilně.
Není např. problémem upozornit na škodlivost kouření v souvislosti s poznatky o lidském těle a o jeho zdraví. Hovoříme-li s dětmi o tom, co je zdravé, stejně dobře je možné upozornit na to, co je nezdravé, a proč. K otázce kouření se můžeme dostat, hovoříme-li o životním prostředí, vedeme-li děti k ohleduplnosti resp. k odmítání bezohlednosti. Jedná se spíše o program doplňkový a je vhodnější jej přizpůsobit aktuální situaci a tím jej integrovat do přirozeného života a vzdělávání dětí.
Preventivní nekuřácká výchova nevyžaduje žádné aktivity nad rámec obvyklého předškolního programu. Nejlepší prevencí kuřáctví je vše, co lze shrnout pod pojem zdravý způsob života (přiměřený pohyb, zdravé stravovací návyky, duševní pohoda, aktivní a optimistický životní postoj) Pokud jej skutečně uplatňujeme, vytváříme tím v mateřské škole zcela přirozeně prostředí, které dětem napoví, že normální je nekouřit.
Stačí důsledně se chovat jako nekuřák, vyjadřovat svůj odmítavý postoj ke kouření a kuřáctví, občas připomenout, že kouřit je nezdravé a zbytečné a při vhodných příležitostech vysvětlovat dětem proč. Osvědčuje se informovat rodiče o probíhajícím programu a tím je získat ke spolupráci.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.