Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Řečová výchova pro základní školy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Odborný článek

Řečová výchova pro základní školy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

22. 3. 2006 Speciální vzdělávání
Autor
Marcela Šnajdrová

Anotace

Metodická podpora a praktické náměty pro výuku řečové výchovy spolu s ukázkami zpracování některých lekcí.

Řečová výchova má svou nezastupitelnou roli v rozvoji komunikačních schopností žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Jednou z klíčových podmínek pro úspěšný průběh vzdělávání v rámci daného typu školy je přijetí každého žáka s určitým postižením či znevýhodněním spolužáky a zde zaujímá řečová komunikace významné místo. Úroveň řečových schopností je také jedním z důležitých indikátorů psychické a fyzické zralosti dítěte při jeho nástupu do školy.

V praxi se pedagogové a další odborníci setkávají se vzrůstajícím počtem poruch komunikace u dětí. Příčiny jsou nejen ve vlastním postižení, v nesprávném řečovém vzoru či v nižší sociokulturní úrovni rodiny, ale současná doba navíc nabízí stále širší využívání moderních technologií v oblasti komunikace, což s sebou nese výhody, ale i určité problémy. Děti dokážou dobře "technicky" komunikovat s počítačem a mobilním telefonem, ale už ne tak dobře mezi sebou, s rodiči, učiteli a širším okolím na úrovni komunikace řečové. Mnohdy si přenáší tuto neúplnou, zkratkovitou komunikaci s malou slovní zásobou do vlastního slovníku. Řečová výchova pak zde významně přispívá ke korekci nedostatečně rozvinuté či narušené řečové komunikace po stránce obsahové i formální.

Ukázky z metodických materiálů pro řečovou výchovu

Níže uvedené publikace autorek Hany Jadvidžákové, Leony Reitterové a Jany Vaňkové jsou určeny pro školy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (ZŠ pro žáky se smyslovým postižením, vadami řeči, ZŠ praktické, ZŠ speciální, ale i běžné ZŠ vzdělávající tyto žáky formou integrace). Každá lekce obsahuje přesný návod na zpracování jednotlivých úkolů v pracovním sešitu. Záleží pouze na úvaze učitele, která cvičení využije a v jakém sledu, protože nelze opomenout mentální úroveň žáků. Nabízí se tak odborná pomoc učitelům, zvláště pak začínajícím, a dětem v oblasti rozvoje řečových dovedností.

Řečová výchova, náměty pro hodiny řečové výchovy, 1. díl

Tato metodická příručka obsahuje 33 lekcí (každá lekce zahrnuje dvě vyučovací hodiny). V knize jsou cvičení ve formě her pro rozvoj paměti, myšlení, fantazie, rytmizace, správného dýchání, zrakového a sluchového vnímání,fonematického sluchu atd. Jsou tu zařazeny i prvky muzikoterapie, cvičení pro rozvoj motoriky a relaxační cvičení.

Tematicky je učivo zaměřeno na výslovnost všech samohlásek a některých souhlásek (m, l, v, t, s, j). Lekce jsou doplněny poslechem vybraných textů z dětské literatury, které jsou přiměřené dětskému chápání, rozvíjí slovní zásobu dětí, umožňují využití při dramatizaci a relaxaci.

Řečová výchova, pracovní sešit, 1. díl

Obsahuje 66 pracovních listů pro samostatnou práci žáků. Úkoly jsou zaměřeny na přiřazování, tvoření dvojic, dokreslování, vyhledávání shod a rozdílů, hádanky, grafomotorická cvičení, artikulační cvičení a další. Učitel by měl nejprve úkoly s žáky probrat a vysvětlit zadání.

Doporučuje se věnovat pozornost správnému držení těla při sezení, kontrole správnosti uchopování psacího náčiní a vytvoření vlídné, motivující atmosféry. Někteří žáci jsou pak schopni na úkolu pracovat i samostatně a učitel se může věnovat např. individuální nápravě řeči.

Ukázka (dostupná zde) uvádí příklad poslechu pohádky s následnou možností vypravování podle obrázků a dramatizace textu. Zde se nabízí různé způsoby práce s textem i obrázky - např. řazení obrázků podle posloupnosti děje, určování příčiny a následku atd.

Řečová výchova, náměty pro hodiny řečové výchovy, 2. díl
Řečová výchova, pracovní sešit, 2. díl

Pojetí metodické příručky a pracovního sešitu je obdobné jako u 1. dílu. Jsou probrány zbývající hlásky české abecedy. V publikaci se neuvádí další materiál pro reedukaci řeči, neboť se vychází z předpokladu, že učitel je seznámen s danou metodikou a v případě potřeby spolupracuje s logopedem a s SPC.

Ukázky dostupné zde a zde.

Řečová výchova, pracovní sešit, 3. díl

Tuto publikaci tvoří 3 části:

  • Pracovní listy pro skupinovou i samostatnou práci žáků - ukázka zde.
  • .Kineziologická cvičení - ukázka zde.
  • Zásobník her - ukázka zde.
  • Řečová výchova, pracovní sešit 4. díl

    Učivo je rozděleno do dvou částí, první má 17 lekcí a obsahuje cvičení pro rozvoj slovní zásoby, zvukové a gramatické stránky řeči, konverzaci a hry. Každá lekce začíná situačním obrázkem se slovní zásobou, kterou si žák nejprve osvojí a teprve potom ji použije při následném volném vypravování (ukázka zde).

    Druhá část obsahuje devět dramatizačních celků, které plní úkoly reedukační i terapeutické. Vedou žáky k samostatnému vyjadřování podle role, rozvíjí slovní pohotovost, správnou artikulaci a dýchání, napomáhají rozvoji paměti a myšlení. Žáci se učí používat přiměřená gesta a mimiku a procvičují se v umění vystupovat na veřejnosti. Některé dramatizace doplňují návrhy masek, které si žáci mohou vyrobit (ukázka zde).

    Publikace je možno objednat na adrese:
    Vydavatelství Compacta Brno
    Slezákova 19,
    613 00 Brno
    tel./ fax : 548 523 020

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Marcela Šnajdrová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Český jazyk a literatura 1. stupeň