Odborné články Předškolní vzdělávání Co přinesla aktualizace RVP PV v roce 2004
Odborný článek

Co přinesla aktualizace RVP PV v roce 2004

18. 1. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Anotace

Mateřské školy pracovaly podle rámcového programu tři školní roky. Zkušenosti ukázaly, že rámcový program - přes počáteční a pochopitelné problémy - plnil svůj účel vyhovujícím způsobem...
Proč byl RVP PV aktualizován

RVP PV (v původní verzi RP PV) byl prvním z řady nových kurikulárních dokumentů připravovaných na základě závěrů tzv. Bílé knihy. Byl vytvořen v r. 2001 a zveřejněn MŠMT jako doporučený po dobu, než nabude platnosti nový školský zákon.

Mateřské školy pracovaly podle rámcového programu tři školní roky. Zkušenosti ukázaly, že rámcový program - přes počáteční a pochopitelné problémy - plnil svůj účel vyhovujícím způsobem.

Během doby jeho platnosti však došlo k určitým proměnám v tvorbě kurikula i v legislativě. Také samotná praxe mateřských škol se určitým způsobem posunula. Školy a jejich pedagogové se na straně jedné naučili s rámcovým programem pracovat, na straně druhé se objevily drobnější nejasnosti a problémy, které nebylo možno dříve dohlédnout a které je dnes, právě na základě již získaných zkušeností, možno vyjasnit. Proto byl původní dokument aktualizován, patřičně upraven a zpřesněn.

Jaké konkrétní důvody pro úpravy byly shledány
Klíčové kompetence

V současné tvorbě kurikula sehrávají zásadní úlohu klíčové kompetence, a proto bylo třeba tento koncept dostatečně uplatnit i v RVP PV.

Existence dalších kurikulárních dokumentů

Během doby platnosti Rámcového programu pro předškolní vzdělávání vznikly rámcové programy pro další úrovně vzdělávání: pro základní vzdělávání (RVP ZV) a gymnaziální (RVP G). Bylo třeba postupovat tak, aby všechny RVP byly kompatibilní.

Legislativní změny

Nový školský zákon přinesl některé změny, které bylo nutno do rámcového programu promítnout.

Zkušenosti z praxe mateřských škol

Tvorba školních programů upozornila na některé nejasnosti, které byly zdrojem problémů pedagogů (např. v pojetí a zpracování integrovaných bloků, v otázkách autoevaluce, uplatňování řízených a spontánních aktivit apod.). Také celá řada skutečností postupem času ztratila na svém významu a stala se tak v materiálu nadbytečnou (např. vysvětlující úvodní část, závěr apod.). Jiné úpravy bylo třeba provést proto, aby bylo zamezeno nepřesným, popř. zkreslujícím, a tím zavádějícím, výkladům některých lektorů při zavádění rámcového programu do praxe (např. výklad věkové organizace tříd, významu frontální práce, přípravy na školu, hodnocení dětí apod.).

Jaké konkrétní úpravy byly provedeny:
  • byl rozpracován koncept klíčových kompetencí a smysluplně začleněn do RVP PV tak, aby bylo dosaženo souladu v pojetí vzdělávání na všech úrovních;
  • byly provedeny úpravy, které více zviditelňují úlohu předškolního vzdělávání v raném rozvoji a učení dítěte, ve vytváření základů vzdělávání a vyrovnání vzdělávacích šancí a které akcentují přirozenou návaznost jednotlivých vzdělávacích etap;
  • byly provedeny úpravy, které přispěly k obsahovému i formálnímu sjednocení všech RVP (úprava struktury, názvů a obsahu některých kapitol, zpracování vzdělávacích oblastí v podobě "učiva" a výstupů, zařazení některých společných částí, např. úvodní část, vymezení klíčových kompetencí apod.);
  • text byl doplněn Slovníčkem použitých výrazů, což přispělo k jasnější interpretaci pojmů i faktů, k jednoznačnému výkladu skutečností i ke snazší orientaci v textu;
  • byly dopracovány otázky autoevaluace mateřské školy;
  • byly upraveny zásady pro zpracování ŠVP tak, aby vyhovovaly školní praxi (byly doplněny informace k pojetí a zpracování vzdělávacího obsahu ŠVP) i povaze dokumentu (ŠVP je dokument veřejný);
  • do RVP PV byla doplněna kritéria souladu ŠVP a RVP.

Veškeré úpravy byly navrženy a projednány v původním pracovním týmu, jehož činnost byla obnovena (v období duben - srpen 2004) a provedeny na základě společného konsenzu tak, aby reagovaly především na získané zkušenosti a potřeby současné praxe. Důležité je, že celkové pojetí RVP PV ani východiska a pojetí předškolního vzdělávání se nezměnily, v platnosti zůstaly všechny hlavní zásady tvorby a realizace ŠVP PV i způsob práce pedagoga.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

RVP / ŠVP