Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Obtížné vstávání ze židle
Odborný článek

Obtížné vstávání ze židle

15. 3. 2006 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Martin Macháček

Anotace

Jednoduchý, motivační pokus týkající se těžiště.
Provedení

Žák si sedne na židli a dá nohy tak, aby měl chodidla na zemi přesně pod koleny. Vyzveme ho, aby vstal, ale nepředklonil tělo nad kolena ani nedal chodidla pod židli. Nesmí se také ničeho držet a o nic se opírat.

Obr
1. Obr
 

 

Obr
2. Obr
 

Závěr

Žáci uvidí, že takto se prakticky vstát nedá. K tomu, abychom vstali ze židle, musíme buď posunout chodidla pod sebe, nebo předklonit tělo dopředu (nelépe však obojí).

Vysvětlení

Na tělo sedícího člověka působí gravitační síla Fg tak, jako by její působiště bylo v těžišti. Těžiště je na obrázku naznačeno malým plným černým kroužkem.

Nadzvedne-li se člověk ze židle, opírá se tělo jen chodidly o podlahu. Jeho podstava je na obrázku naznačena tlustou černou čarou pod chodidly.

Těžiště pak není nad podstavou, a proto gravitační síla způsobí otáčení těla okolo osy (červený kroužek) ve směru červené šipky. Tělo tedy dopadne zpátky na židli.

Při normálním vstávání ze židle posuneme nohy (podstavu) dozadu, nebo tělo (těžiště) dopředu. Vstát můžeme, až když je těžiště nad podstavou.

Obr
3. Obr
 
Poznámky

Pokus je velmi jednoduchý a efektní. Můžeme ho provádět např. jako motivační pokus v úvodu fyziky v nižších ročnících ZŠ nebo při výuce o silách a jejich otáčivých účincích. Můžeme na něm ukazovat, že fyzika není vědou "o neživé přírodě", jak se někdy říká, ale že fyzikální zákony platí stejně pro živé tvory jako pro neživé věci. Můžeme na něm také demonstrovat, že fyzikálním zákonům se nemůžeme vyhnout.

Obdobné pokusy

Chůze při stěně

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Martin Macháček

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Problematika vztahů organismů a prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Židle