Vyzveme žáky, aby se pokusili jít podél stěny místnosti tak, aby se jejich chodidla dotýkala stěny.
1. Obr |
Začnou u dveří, kde se mohou přidržet. Pak se pustí a pokračují dál k rohu místnosti. Nesmí se ničeho držet a o nic opírat.
2. Obr |
Žáci uvidí, že nikomu se taková chůze nepodaří - bez držení každý spadne.
Těžiště lidského těla leží přibližně v pánvi. Na obrázku je naznačeno černou tečkou. Těžnice je naznačena červenou přímkou. Podstava, na které tělo stojí, je naznačena tlustou černou čarou.
3. Obr |
Těleso je ve stabilní rovnováze (nezačne se kácet), jestliže je těžiště nad podstavou, tj. jestliže těžnice prochází podstavou. V tom případě gravitační síla Fg, jejíž působiště si můžeme představovat v těžišti, nezpůsobí otáčení tělesa. Tak stojíme normálně (obr. A, B).
Stojíme-li oběma chodidly těsně u zdi, musíme se vyklonit jako na obr. C. V tom případě těžiště není nad podstavou, tj. těžnice neprochází podstavou. Gravitační síla způsobí otáčení těla ve směru červené šipky okolo osy, která je naznačena červeným kroužkem. Tělo tedy začne padat.
Pokus je velmi jednoduchý a efektní. Můžeme ho provádět např. jako motivační pokus v úvodu fyziky v nižších ročnících ZŠ nebo při výuce o silách a jejich otáčivých účincích. Můžeme na něm ukazovat, že fyzika není vědou "o neživé přírodě", jak se někdy říká, ale že fyzikální zákony platí stejně pro živé tvory jako pro neživé věci. Můžeme na něm také demonstrovat, že fyzikálním zákonům se nemůžeme vyhnout.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.