Plán činností k tématu:
- práce s globusem a mapou;
- hry na sněhu, stavění iglú;
- poslech příběhu s dětským hrdinou;
- hledání vtipu v poezii;
- práce s encyklopedií a časopisy;
- vystřihování vloček z jemného papíru;
- stříhání podle čáry;
- vybarvování, lepení, práce s vatou;
- zpívání písniček na dané téma;
- uvolňovací a artikulační cvičení;
- hádání hádanek a slovní hříčky;
- hledání rozdílů na obrázku;
- hledání správné odpovědi na otázky;
- zapouštění barvy do mokrého podkladu;
- kresba tuší a špejlí;
- kresba a malba zvířecí a lidské postavy;
- pohybové a závodivé hry, zdravotní cviky;
- modelování iglú a lidské postavy;
- přiřazování obrázků na správné místo na slepé mapě;
- skládání celku z částí - puzzle;
- četba na pokračování;
- videokazeta - film o kosatce;
- vybarvování omalovánek;
- sledování a procházení cest z jednoho místa na jiné - v prostoru;
- přiřazování a lepení číslic k danému počtu obrázků;
- kresba vlajky Grónska;
- grafomotorika - uvolnění zápěstí;
- říkadla a básničky.
Zásobník:
- naučné encyklopedie;
- dětské časopisy - Pastelka, Sluníčko;
- příběh "Andulka staví iglú";
- internet.
Pomůcky:
- výtvarné a pracovní pomůcky;
- obrazový materiál - knihy, časopisy;
- videokazeta.
Spolupráce s rodiči:
- děti nosí po domluvě s rodiči vlastní knihy;
- výstava prací pro rodiče v hale, děti vypravují zážitky;
- cíl: propojení života v MŠ a doma.
1. týden
1. den
Úvod do tématu, motivace dětí
Vyprávění příběhu o malém chlapci, který žije v Grónsku, kde chodí také do školky. Posílá nám fotografie a rád by se přátelil s dětmi z ČR (improvizace učitelky + fotografie Grónska).
Činnosti dětí:
- poslech příběhu o přátelství (mravní ponaučení);
- prohlížení encyklopedií, časopisů, glóbusu, mapy - kde je Grónsko?;
- seznámení s lidmi - Eskymáky - kdo je Eskymák?;
- stavba velkého iglú z dřevěné prolézačky, textilních kruhů, z otočených stolů, látky, záclony;
- na zahradě - hry se sněhem, stavba iglú.
2. den
Ve třídě v iglú děti najdou papírového Eskymáka, podle šablony a z připravených pomůcek si vyrobí Eskymáka - kamaráda vlastního.
Činnosti dětí:
- stříhání, lepení, vybarvování, práce s vatou - výroba papírové postavy vlastního Eskymáka;
- vymýšlení jména pro kamaráda (pro vyrobeného Eskymáka);
- vytváření společné výstavy prací - aranžmá výrobků pro rodiče v hale;
- cvičení s papírovými Eskymáky - protažení a uvolnění celého těla;
- písničky - Tuleň, Grónská písnička (J. Nohavica);
- výroba iglú z kostek cukru.
3. den
Zhlédnutí videokazety - o kosatce a životě Eskymáků. Vyprávění, rozhovor s dětmi o tom, co viděly, otázky a odpovědi.
Činnosti dětí:
- vysvětlení potravního řetězce v přírodě, hry na zvířátka v prostoru třídy;
- práce s obrázky, vybarvování, výběr a přiřazování - Život u Eskymáků;
- modelování iglú, Eskymáka, polárních živočichů;
- seznámení s říkadlem "Eskymácká abeceda";
- PH - "Cestujeme letadlem", skůtrem, psím spřežením - hledání cest v prostoru, reakce na instrukce učitelky (krátká, delší, nejdelší cesta);
- hledání pěti rozdílů na dvou obrázcích - vybarvování - "Tučňáci".
4. den
Rozhovor s dětmi o tom, jak si představují iglú, zapojení fantazie. Co by daly kamarádovi do pokoje?
Činnosti dětí:
- zapouštění barvy do mokrého podkladu;
- kresba tuší, zapojení fantazie, představivosti;
- grafomotorika - uvolnění zápěstí - "vlnky na moři";
- PH - "Na ledové sochy" - pravidla hry na honěnou;
- výroba rybí pomazánky - nejčastější obživa Eskymáků - rybolov;
- čarování se sněhem, vodou, ledem - pokusy, barvení vody, dát ji zmrznout (před školkou, pozorují všichni, průběžně);
- hádání hádanek, říkadla, písničky;
- cvičení na hudbu s tuleněm - papírovým, plyšovým;
- hledání správné odpovědi, pracovní list - hledání předmětů, které eskymák ztratil + zvířat, které žijí v Grónsku;
- hra - "Vedle mne je prázdné místo" - děti si vybírají kamaráda, řeknou proč;
- seznámení s hlavním městem, vlajkou Grónska, jak se mluví jinde.
5. den
Povídání s dětmi, jak asi vypadá školka v Grónsku, co se tam děti učí, jaké asi mají hračky? Co je stejné jako u nás, co je odlišné?
Činnosti dětí:
- PH - "Pohyb po krách" - každý má 2 papíry, pomocí nich se musí dostat na druhou stranu třídy;
- číslice 1 - 4 - vystřižení dané číslice a přiřazení ke správnému počtu obrázků - eskymáci, lední medvědi, tučňáci, iglú;
- počítací pohádka - učitelka vypráví pohádku, ubírá a přidává postavy, děti počítají;
- PH - "Lodě v mlze" - 1 dítě nevidí a druhé ho vede za ramena do bezpečí - židličky, kostky;
- kresba a malba zvířat a lidských postav z polární oblasti;
- výroba loutek - eskymák a polární zvířata - papír,špejle, polystyrén.
2. týden
6. den
Hrajeme si na zvířátka, která žijí v Severním ledovém oceánu.
Činnosti dětí:
- PH - "Bouře na moři" - děti se volně pohybují v prostoru třídy, na signál "BOUŘE" vylezou na žebřiny, lavičky, vzájemně si pomáhají;
- kreslení bílou pastelkou na tmavý podklad - záložka do školy;
- koulení klubíčka po koberci kamarádovi, tvoření zamrzlé hladiny, trhání papíru, zaplňování míst mezi vlnou - které místo se mi líbí;
- citová chvilka - kterého kamaráda bych si vzal do Grónska s sebou.
7. den
Děti si pomocí věcí, pomůcek společně vytvářejí Grónsko - bílé a modré látky, papírové kartony, kostky, využití všeho podle fantazie dětí.
Činnosti dětí:
- dramatizace dětí - příběh o životě na severu, maskování se vzájemně;
- soutěživé hry - Hon na medvěda, Psí spřežení - družstva.
8. den
Z čeho si, děti, vyrábí Eskymáci své oblečení? Jaké musí být? Rozhovor, vyprávění.
Činnosti dětí:
- výroba Eskymáků z plechovek, stříhání, lepení, dotváření detailů;
- bruslení na ledu, zimní stadion, vlastnosti ledu.
9. den
Velký sportovní den! Děti mohou celé dopoledne procházet jednotlivá sportovní stanoviště.
Činnosti dětí:
- kotoul vpřed na žíněnce - pomoc učitelky;
- seskok z výšky - lavička, švédská bedna;
- skákání na trampolíně;
- prolézání strachovým pytlem;
- výstup a sestup na žebřiny;
- zvládnutí házení míčků na cíl;
- přitahování na lavičce na břiše, na zádech;
- plazení pod překážkou.
10. den
Společné loučení s kamarádem z Grónska. Napíšeme společně s učitelkou dopis, ve kterém popřejeme kamarádovi a pozveme ho k nám do školky.
Činnosti dětí:
- děti vymyslí, co je v našem městě zajímavé;
- vyrobí dárek doma s rodiči;
- podepíší se do dopisu;
- vhodí dopis do schránky;
- vyrobí tučňáky z korkových zátek.
Hodnocení IB
Během tohoto projektu se děti aktivně zapojily, měly prostor uplatnit svou fantazii a tvořivost ve všech oblastech. Využily své přirozenosti zkoumat, poznávat a objevovat nové věci.
Další náměty
Vzhledem k zájmu dětí poznávat a objevovat nové věci, jsme připravili nové projekty s názvy Vesmír a Sluneční soustava, Indiánský týden, Voda.