Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Program napomáhá dítěti rozvíjet myšlení, hudební schopnosti, podporuje dítě v osobitém projevu, hře s hudebním materiálem, v touze spoluvytvářet elementární hudební formy.
Očekávané výstupy:
Časový rozsah: průběžně, 1× týdně
Věková skupina: 4 - 6 let
Tento program představuje určité didaktické prvky, které podněcují u dítěte radost z učení, umožňují rozvinout dětskou aktivitu, obecnou i hudební logiku, rozvíjí zájem dítěte o hudební formy sdělení. Náměty didaktických her jsou voleny tak, aby byly blízké dětskému chápání a doplňovaly integrovaný blok "Těšíme se na Vánoce", "Tvoříme".
V hudebních činnostech bývá obsaženo mnoho tvořivých, aktivizujících a hravých podnětů. V elementární hudbě existuje mnoho jevů, které můžeme využít při vytváření zajímavého příběhu anebo určité herní situace. Hudba je zdrojem dětské radosti, fantazie, odkrývá v dítěti jeho citové, intelektuální, estetické rysy a vlastnosti. Cílem didaktických her v hudebních činnostech není pouhé memorování slovních obratů, dítě se učí aktivně spolupodílet, současně se učí chápat a dodržovat určitá pravidla. Poznává, že hudební projev má svůj řád a pro dítě není problém tato pravidla dodržovat. Aktivní hudební činnosti rovněž výrazně působí na rozvoj sebedůvěry dítěte.
Při realizaci tohoto programu bychom se měli vyvarovat:
Vzdělávací nabídka
Principem hry je střídání dvouslabičných slov v rytmu s ozvěnou slova, nejprve nezdrobněle, potom zdrobněle.
Podnět dává učitelka, děti odpovídají. Celou hru melodizujeme, zpíváme slova na dvou tónech (g - e), přidáváme tleskání pravé ruky na hřbet ruky levé či naopak (tleskání levé ruky na hřbet pravé):
Hlava - hlava, noha - noha;
ryba - ryba, Eva - Eva;
hlava - hlavička, noha - nožička;
ryba - rybička, Eva - Evička;
bota - botička, růže - růžička;
svíčka - svíčička, dárek - dáreček.
Učitelka ukáže na určitou část těla, děti deklamují slova opakovaně (např. 4×, po zvládnutí 2×). Důležité je, aby celou řadu zakončilo slovo jednoslabičné:
Hlava, brada, čelo, krk;
noha, hlava, ruka, prst.
Principem je ozvěnová hra. Děti odpovídají na podnět daný učitelkou. Lze hrát i ve dvou skupinách dětí. Jedna skupina dětí klade otázky podle pořadí obrázků, druhá odpovídá.
Au-to - jez-dí, le-tad-lo - lí-tá;
au-to- bus - jez-dí, vče-lič-ka - lí-tá;
le-tad-lo - ne-jez-dí, au-to-bus - ne-lí-tá.
Principem hry je rytmizace a melodizace jmen dětí. Na otázku učitelky nebo dítěte ostatní děti svá jména rytmizují a melodizují.
V této hře děti vytvářejí odpověď:
V jednodušší variantě se zaměříme na to, co je v blízkosti dětí, na co si mohou snadno vzpomenout (např. zasněžená zahrada mateřské školy, na kterou vidí z okna třídy).
Lavička je zasněžená - travička je bílá;
cestička je zasněžená - lavička je bílá;
stoleček je zasněžený - domeček je bílý;
holčička je zasněžená - čepička je bílá.
Principem je vytváření rytmické čtyřtaktové řady námětově vztahující se k určitému tématu:
Vá-no-ce, svíč-ka, dá-re-ček, sníh;
sle-pič-ka, žá-ba, au-to-bus, slon;
hvěz-dič-ka, ře-těz, Mi-ku-láš, čert;
ry-bič-ka, prs-kav-ka, ko-le-da, zvon.
Představivost dítěte je aktivizována vytvořením dvou rozdílných melodií, vzestupné a sestupné, přehráním na melodický nástroj. Podnět dává učitelka. Například:
/c-d-e-f-g-g-g/, /g-f-e-d-c-c/
Auto jede nahoru/ auto jede dolů;
ptáček letí nahoru/ ptáček letí dolů;
kočka šplhá nahoru/ kočka šplhá dolů;
výtah jede nahoru/ výtah jede dolů.
Dodatek (závěr):
Po získání určitých zkušeností necháme děti, aby si vytvářely vlastní náměty, vlastní rytmické a melodické řady. Tyto didaktické hry je třeba chápat jako doplňující formu, úzce spjatou s konkrétním probíraným tématem, jako jednu z činností, která doplňuje a prolíná dalšími hudebními aktivitami.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.