Třída, v níž výuka probíhá, má necelých 30 žáků. Pro projekt jsou rozděleni do 4 týmů, v nichž probíhá obvyklá dělba práce podle - zvolené role, kterou každý respondent dobrovolně vykonává / vedoucí týmu - koordinátor, hodnotitel, zapisovatel, mluvčí, vyprošťovák, 2 kreativci . Podmínkou úspěšnosti jsou dobře fungující vztahy, založené na respektu a spolupráci, společný, jasně koncipovaný cíl, kreativita a dobrovolnost ... /. V případě, že se kolektiv není schopen dohodnout a sestavit tým, zasáhne učitel a členové týmů se losují, případně direktivně stanoví /.
Realizace takto strukturované hodiny je vázána na schopnost práce v týmu, což mnozí žáci znají z předchozího vzdělávání na ZŠ, především tam, kde se moderní metody výuky realizují ve ŠVP. Hodině předchází motivační program, sestavený učitelem, který žákům rozdá pracovní listy / alespoň s 10 denním předstihem /, kde jsou přesně formulované problémy, které řešitelské týmy řeší, / na jejich tvorbě se může případně podílet vybraný realizační tým, který se naučí pracovat metodou brainstormingu /.
Metoda projektového vyučování je popsána v publikaci Jany Coufalové Projektové vyučování, kterou vydalo nakladatelství Fortuna v roce 2006. I když není určeno pro vzdělávání středoškoláků, může perfektně sloužit jako „ návod "- neboť „ Projekt má vyjít ze života a do života se vracet. " ...ať je nám 6, 10 či 50 let ...1
Projektové vyučování funguje jako systém a je třeba s ním i takto pracovat. Východiskem jsou tyto principy:
Všichni členové týmu mohou soutěžit, zvolí si role, ve kterých se cítí dobře, mají možnost vyniknout. Jsou všichni důležití, neboť na jejich dílčím úspěchu závisí úspěch celého týmu.
Musí navzájem koordinovat své úsilí, neboť směřují společně ke stanovenému cíli.
Každý člen týmu se musí držet své role, i když činnost probíhá ve skupinách, koordinátor
má právo kontroly a poradní hlas, díky svým komunikativním dovednostem musí umět nasměrovat, poradit, na druhé straně se musí opřít o přesvědčivé argumenty a v případě nutnosti zasáhnout, aby byl splněn hlavní společný cíl. Mluvčí musí práci týmu „prodat", zapisovatel pečlivě zaznamenat všechny nápady kreativců, vyprošťovák udržovat správnou tvůrčí náladu a pohodu a hodnotitel prosadit své zájmy při obhajování projektu svého týmu,
i při závěrečném hodnocení / celá 5 členná komise - učitel a zástupci všech 4 týmů /.
„Tým je tak silný, jak silný je jeho nejslabší článek ..."
Pro fungování týmu potřebují žáci umět spolupracovat, věřit si, rozumět si - tj. naučit se přesně komunikovat, jasně formulovat cíle, řešit konstruktivně a empaticky spory, být tolerantní a naučit se jednat asertivně ve smyslu kompetencí zakotvených v průřezových tématech.
Členové týmu se naučí hodnotit svůj výkon i výkon svých spolupracovníků, poznat sílu jednoty i spolupráce, zaráz rozpoznat i ohodnotit individuální přínos každého člena, včetně sebe sama.
Umění poděkovat, vážit si, ocenit a docenit, není mnoha jedincům tak samozřejmé, jak se většina dospělé populace domnívá. Velmi důležitý je i prožitek, spojený s pocitem dobře či nedobře vykonané práce, případně nově osvojená kompetence - nevzdát se, bojovat, snažit se dosáhnout, nebát se, dokázat si, dokázat všem ...
Hlavní výchovné cíle:
14 dnů až měsíc před první adventní nedělí
Poslední týden adventu
Použijte znalosti o živinách, užitné hodnotě potravin, pitném programu
Abychom si ověřili, zda-li jsme pochopili význam správné výživy a profesionálních výživových doporučení a umíme je i prakticky využít - pokusme se, odborně a kompetentně zpracovat následující úkoly v projektu ZDRAVÉ VÁNOCE:
Losování ze 4 verzí / pro jeho objektivitu lze využít metodu rozpočítávání, která určí pořadí losování, nebo metodu - kámen, nůžky, papír.
Vysvětlete význam vánočních symbolů a použijte co nejvíce zajímavých informací k danému problému, zvolte sami formu názorné prezentace tak, abyste navodili tu úžasnou a neopakovatelnou atmosféru vánočních svátků.
Symboly:
Kolektiv třídy se stmelí, žáci se odreagují od běžných stereotypů, realizují tvůrčí činnost. Mnohdy se nechají i inspirovat ke změně, tolik potřebné v naší společnosti, s ohledem na aktuální zdravotní stav české populace.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště obchodní, Brno, Jánská 22
Jánská 22
602 00 Brno
Tel./Fax: 545 220 009
www.obchodskola.cz
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.