Odborné články Předškolní vzdělávání Co a jak zapisovat do třídní knihy
Odborný článek

Co a jak zapisovat do třídní knihy

5. 1. 2006
Předškolní vzdělávání
Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Anotace

Příspěvek pojednává o zákonné povinnosti každé mateřské školy psát třídní knihu, tedy dokumentaci o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu.

Podle novely školského zákona1 je povinností mateřské školy vést v každé třídě třídní knihu, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu. Další požadavky na obsah a formu této pedagogické dokumentace školský zákon nestanovuje (oficiálně vydávané tiskopisy jsou pouze doporučené).

V současné době učitelky v mateřských školách vedou v každé třídě jednotný "Přehled výchovné práce", který je pozůstatkem jednotného školství doby minulé, a který tak z mnoha důvodů dnešním podmínkám nevyhovuje. Proto se připravuje dokumentace nová. Protože jednotlivé mateřské školy dnes pracují (i plánují) různými způsoby, je nutno ponechat prostor i různým možnostem v dokumentaci a zároveň předejít zbytečnému nárůstu administrativní zátěže učitelek (která je dnes, zejména v souvislosti s tvorbou TVP a ŠVP, značná). Připravuje se proto více podob třídní knihy1. Každá mateřská škola si z nich bude moci vybrat takovou variantu, která jejímu školnímu vzdělávacímu programu nejlépe vyhoví. Pokud dostatečně nevyhoví žádná z nabízených variant, může si mateřská škola některou variantu dle potřeb upravit, popř. si vytvořit variantu vlastní (za předpokladu, že tato varianta splní zákonný požadavek, tj. že poskytne o vzdělávání a jeho průběhu průkazné údaje).

Vzniká otázka, co lze považovat za průkazné údaje. Protože současné vzdělávání je především o činnostech, je možno se shodnout na tom, že průkazné údaje se budou vztahovat především k činnostem. Učitelky by tak měly zapisovat právě činnosti, resp. vzdělávací činnosti praktické i intelektové, které ten který den proběhly. Tím bude zápis v třídní knize provázán s činnostním pojetím vzdělávání (vyjádřeným v RVP PV) a stejně tak i se vzdělávacími programy školními i třídními (třídními vzdělávacími plány).

Zápis v třídní knize by měl být stručným a konkrétním popisem toho, co děti během dne v mateřské škole prožily, co dělaly, čemu se věnovaly, čím se bavily, na čem pracovaly apod. Co se týče vztahu mezi tímto zápisem a vzdělávacími plány připravovanými v rámci tříd, mělo by se jednat o vzájemné propojení, nikoli o to, že by učitelka dvakrát zapisovala stejné údaje, ať již jednou v čase budoucím a podruhé v čase minulém. Nemá-li být oboje pouze formální, pak je třeba spatřovat mezi samotným plánem a zápisem v třídní knize celou řadu nezaměnitelných rozdílů (plán je záměr, zápis je realita):

  • plán připravuje učitelka předem, zápis provádí po skončení denního programu;
  • plánování se týká zamýšlené nabídky činností, zápis v třídní knize toho, co z této nabídky proběhlo, co bylo realizováno;
  • nabídka činností v plánu se týká delšího časového období, zápis vypovídá o průběhu jednoho dne;
  • plán je obecnější (činnosti jsou plánovány v rámci tematického celku), v třídní knize učitelka zaznamenává zcela konkrétní vzdělávací činnosti.3

Zásadní rozdíl spočívá v tom, že zatímco vést denní "výkaz" o vzdělávacích činnostech je pro učitelku povinností, zpracovávat TVP v písemné podobě a předkládat je ke kontrole její povinností není. Právě třídní knihu, dobře vedenou, je třeba považovat za oficiální a dostatečný doklad o cílevědomé a systematické vzdělávací práci učitelky.

Zápis v třídní knize má tedy významnou autoevaluační funkci. Měl by sloužit zejména učitelce samotné jako obraz o výsledku její každodenní odborné činnosti, jako doklad o vynaloženém pedagogickém úsilí a jako východisko pro další (pokračující) vzdělávací činnost (popř. pro práci druhé či ve třídě zastupující učitelky). Teprve na druhém místě by měl zápis sloužit jako podklad pro kontrolu a evaluaci vnější (pro ředitelku, popř. pro inspekční orgány).


1 Zákon 561/2004 sb., § 28/f
2 Úkolem se zabývá VÚP. V současné době se připravuje dlouhodobější ověření několika návrhů vzešlých ze současné praxe. Předpokládá se, že nové tiskopisy třídní knihy budou mít mateřské školy k dispozici v průběhu školního roku 2006/ 2007, nejpozději pak k 1.9.2007.
3 Údaje uvedené v třídní knize jsou tedy jiné než údaje v plánu, a to jak svou povahou, tak i samotným obsahem. Dokládají, jak učitelka původní plán rozvinula a obohatila, a také, jak původní plán případně proměnila (např. v důsledků aktuálních okolností či na základě výsledků evaluace). Údaje v plánu a údaje v třídní knize tak nemusí obsahově přesně korespondovat.

Autor
PhDr. Kateřina Smolíková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024