V Nizozemsku nejsou školy povinné provádět školní autoevaluaci. Ovšem podle zákona (WPO, článku 10 Zákona základního vzdělávání) jsou povinné věnovat se kvalitě a zabývat se systémem péče o kvalitu. Způsob, kterým to školy provádějí, je libovolný. Ve skutečnosti mají často co dočinění se školní autoevaluací.
Jelikož nejsou školy povinné provádět školní autoevaluaci, neexistují národní cíle a předpisy pro autoevaluaci. Protože jsou však školy povinné starat se o kvalitu, existují směrnice a nástroje pro péči o kvalitu a systém péče o kvalitu. Ve WPO, v článku 10 jsou ustanovena pravidla důležitá pro systém kvality. V novém zákoně o inspekci je článek 12.9, kde vláda stanovuje, jak by měla inspekce navázat spolupráci při autoevaluaci škol.
V praxi jsou v Nizozemsku enormní rozdíly ve školní autoevaluaci. Školy používají různé nástroje, metody a způsoby pro péči o kvalitu a autoevaluaci. Neexistují standardní povinné nástroje, ale inspekce má právo doporučit nástroje pro evaluaci a hodnocení výsledků školy a výkonů žáků školy. V praxi to inspekce takto vykonává. Nicméně škola má právo doporučení či rady inspekce nebrat v potaz nebo je ignorovat. Inspekce však může přidělit škole minusové body a zveřejnit to na internetu.
Většina užívaných standardů je vytvořena a používaná inspekcí. V projektu QCE jsou tyto standardy popsány následovně:
Standard kvality 1: systém péče o kvalitu
Škola systematicky monitoruje kvalitu vzdělávání a zjišťuje postup dodržování kvalitní úrovně nebo zlepšení úrovně kvality.
Pro tento standard je formulováno šest indikátorů:
Standard kvality 2: evaluace a hodnocení
Škola garantuje kvalitu testování a hodnocení.
Pro tento standard jsou formulovány dva indikátory:
Standard kvality 3: kurikulum a obsah výuky
Kurikulum dává studentům příležitost k optimálnímu vývoji a k přípravě na středoškolské vzdělávání.
Pro tento standard jsou formulovány čtyři indikátory:
Standard kvality 4: čas
Studentům je poskytnut dostatek času k osvojení obsahu kurikula.
Pro tento standard jsou formulovány tři indikátory:
Standard kvality 5: vyučovací proces a proces učení.
Podmínky vyučovacího procesu a procesu učení nabízejí dostatek příležitostí, výzev a podpory studentům.
Pro tento standard je formulováno sedm indikátorů:
Standard kvality 6: školní klima
Škola zajistí bezpečné, podporující a podnětné klima.
Pro tento standard je formulováno šest indikátorů:
Standard kvality 7: duchovní péče a poradenství
Škola provádí žáky jejich studiem, spolupracuje při výběru střední školy a poskytuje systematické poradenství pro žáky se speciálními potřebami.
Pro tento standard je formulováno pět indikátorů:
Standard kvality 8: výsledky a výstupy
Výkony žáků jsou na úrovni, která je očekávána na základě jejich charakteristik.
Pro tento standard jsou formulovány čtyři indikátory:
Zpráva většinou slouží k internímu použití: pro radu, vedení rady, komunitu (když je komunitou také školní rada). Někdy škola informuje rovněž rodiče prostřednictvím příručky, brožury nebo zprávy.
Školy mohou použít mnoho nástrojů různého charakteru, v závislosti na cílech a cílové skupině autoevaluace. Někdy jsou tyto nástroje speciálně vytvořeny pro autoevaluaci, někdy škola použije nástroj, který byl vytvořen pro externí evaluaci, ale může být také použit pro autoevaluaci.
V Nizozemsku jsou velice důležité dva úřady. V první řadě je to inspekce. Cílem inspekce je sledovat autoevaluaci školy, pro školu je tedy velice důležité autoevaluaci zlepšovat. Druhým důležitým úřadem je CITO, Národní institut pro hodnocení. Hodnotící nástroje a testování vytvořené CITI používá většina škol v Nizozemsku. Tyto testy podávají informace o výstupech a výsledcích škol a výsledky jsou publikovány. Tímto způsobem je možné porovnat výsledky jednotlivých žáků. Mimo to, může každá škola v případě problémů žádat externí institut o sledování celé školy nebo její části.
Vliv rodičů není vždy stejný. Někdy je vliv velký, někdy téměř nulový. Závisí to na druhu evaluace a na nástrojích, které jsou používány. Někdy jsou rodiče a žáci tázáni dotazníkem.
Většinou jsou výsledky kvalitativního měření nebo autoevaluace použity pro další krok inovačního cyklu (který je delší než jeden rok) na zlepšení kvality školy.
Žádné specifické problémy.
Každý rok inspekce publikuje roční zprávu o kvalitě škol v Nizozemsku v základním a středoškolském vzdělávání.
Zdroj:
COMENIUS. SELF-EVALUATION IN EDUCATION. Guidelines for evaluators, 2002 - 2004.
www.kuratorium.lublin.pl/Aktual/comenius/Self-guideline.pdf
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.