Odborné články Základní vzdělávání Pojetí osobnostní, sociální a zdravotní výchovy v britském kurikulu II
Odborný článek

Pojetí osobnostní, sociální a zdravotní výchovy v britském kurikulu II

22. 11. 2005
Základní vzdělávání
Autor
VUP Praha

Anotace

Překlad vybrané kapitoly z britského národního kurikula.


Příspěvek je překladem programu výuky Osobnostní, sociální a zdravotní výchovy ve 4. období (žáci ve věku 14 - 16 let) z britského národního kurikula.


Osobnostní, sociální a zdravotní výchova

Program studia ve 4. období (14 - 16 let)

Důležitost osobnostní, sociální a zdravotní výchovy
Osobnostní, sociální a zdravotní výchova ve 4. období pomáhá žákům vést sebejisté, zdravé a zodpovědné životy jako individuí i členů společnosti. Prostřednictvím práce během vyučování a širokého spektra aktivit v rámci kurikula i přesahující kurikulum žáci získají praktické znalosti a dovednosti, které jim pomohou žít zdravě a reagovat na morální, sociální a kulturní otázky, které před ně staví blížící se dospělost. Osobnostní, sociální a zdravotní výchova poskytuje žákům příležitosti přemýšlet o jejich zkušenostech a o tom, jak se vyvíjejí. Pomáhá jim v dospívání porozumět a zodpovědně zvládat širší rámec vztahů a prokazovat respekt k různosti lidí a k odlišnostem mezi nimi. Rozvíjí u žáků také osobní pohodu a sebeúctu, povzbuzuje víru v jejich schopnost uspět a umožňuje jim přebírat zodpovědnost za učení a za budoucí volby týkající se jejich kariéry. Osobnostní, sociální a zdravotní výchova ve 3. a 4. období staví na osobních zkušenostech žáků a na jejich práci v 1. a 2. období a doplňuje Občanství (Citizenship) v kurikulu, které řeší dilemata zásad soužití související se zdravím, právem a rodinou.

Znalosti, dovednosti a porozumění

Rozvíjení sebedůvěry a zodpovědnosti a využití maxima jejich schopností

  1. Žáci by měli být učeni1:
    1. uvědomovat si a hodnotit své osobní kvality, dovednosti, úspěchy a potenciál, aby mohli nastavovat své osobní cíle;
    2. mít smysl pro vlastní identitu a prezentovat se sebejistě v různých situacích;
    3. uvědomovat si, jak je vnímají ostatní, umět přijímat pozitivně chválu i kritiku, úspěch i neúspěch a poučit se ze zkušenosti;
    4. rozpoznávat vlivy, tlaky a zdroje pomoci a vhodně na ně reagovat;
    5. používat pro zacházení s vlastními penězi různé finanční nástroje a služby, včetně tvorby rozpočtu a spoření;
    6. o příležitostech pro šestnáctileté, včetně možností zaměstnání a dalšího vzdělávání, a o jejich finančních dopadech (pozn. překl.: jedná se o právní specifikum Velké Británie);
    7. používat kariérové služby, které by jim pomohly volit další kroky, dojednávat a plánovat své volby s rodiči a dalšími, rozvíjet dovednosti týkající se řízení vlastní kariéry a počítat s nimi ve svých osobních plánech činností.

Rozvíjení zdravého, bezpečnějšího životního stylu

  1. Žáci by měli být učeni:
    1. uvažovat o alternativách a krátkodobých a dlouhodobých důsledcích rozhodnutí, týkajících se osobního zdraví;
    2. používat dovednosti asertivity k odolávání neužitečnému nátlaku;
    3. o příčinách, příznacích a léčbě stresu a deprese a také o strategiích prevence a zvládání stresu;
    4. o vztahu mezi stravovacími návyky a vlastní image, včetně poruch příjmu potravy;
    5. o zdravotních rizicích konzumace alkoholu, používání tabáku a ostatních drog, o rizicích časné sexuální aktivity a těhotenství, o odlišných volbách potravy, o opalování a o bezpečnějších volbách, které mohou v těchto oblastech činit;
    6. v kontextu důležitosti vztahů o fungování různých forem antikoncepce, kde získat radu pro budoucí rozhodování;
    7. sebevědomě vyhledat profesionální poradenství a hledat informace o zdraví;
    8. rozpoznávat a naplňovat zdravotní a bezpečnostní požadavky a rozvíjet dovednosti pro zvládání situací ohrožení, které vyžadují první pomoc, včetně resuscitačních technik.

Rozvíjení dobrých vztahů a respektování odlišností mezi lidmi

  1. Žáci by měli být učeni:
    1. o diverzitě různých etnických skupin a síle předsudků;
    2. uvědomovat si využívání jednoho člověka druhým v mezilidských vztazích;
    3. asertivně odmítat obtěžování, předsudky, zastrašování, rasismus a diskriminaci a přebírat iniciativu v poskytování a přijímání pomoci a podpory;
    4. pracovat kooperativně s řadou lidí, kteří jsou jiní než oni samotní;
    5. být schopni hovořit o vztazích a pocitech;
    6. zacházet pozitivním způsobem s měnícími se vztahy, prokazovat ochotu ke spolupráci s ostatními a používat vhodné strategie k smířlivému řešení sporů;
    7. o charakteru a důležitosti manželství pro rodinný život a výchovu dětí;
    8. o roli a zodpovědnosti rodiče a o přednostech dobrého rodičovství a jeho hodnotách pro rodinný život;
    9. o dopadu odloučení, rozvodu a úmrtí v rodině, jak se adaptovat na měnící se okolnosti;
    10. o veřejnoprávních a dobrovolnických organizacích, které podporují vztahy v době krize;
    11. rozvíjet pracovní vztahy s řadou dospělých, včetně těch, s nimiž se setkávají během pracovních zkušeností, při personálním poradenství a komunitních aktivitách.

Šíře příležitostí

  1. Během tohoto stupně školy by měli být žáci učeni znalostem, dovednostem a porozumění prostřednictvím příležitostí k:
    1. přebírání zodpovědnosti (například představováním školy návštěvníkům a při událostech mimo školu);
    2. pozitivnímu vnímání sebe samého (například získáním uznání za roli, kterou v životě školy hrají, jako je organizování aktivit pro mladší žáky nebo práce ve školním skladu);
    3. participaci (například na iniciativě vedoucí k rozvoji jejich obce; na iniciativách aktivit zahrnujících fyzický výkon, veřejný výkon nebo organizované události mimo školu);
    4. skutečným rozhodnutím a volbám (například o vlastních prioritách, plánech a využití času; o jejich volbách po 16. roce věku, se správným zhodnocením situace a podporou);
    5. setkání s lidmi a ke spolupráci s nimi (například prostřednictvím aktivit, jako je pracovní zkušenost, a z akcí, jako jsou "průmyslové dny" (industry days) - veřejné diskuse o tématech týkajících se průmyslu; prostřednictvím zkušeností se zaměstnavatelem a s lidmi z praxe v roli instruktorů);
    6. rozvoji vztahů (například diskusí o vztazích ve skupinách chlapců / dívek i ve smíšených skupinách);
    7. uvažování o sociálních a morálních dilematech (například o mladém rodičovství, genetickém inženýrství, postojích k zákonu);
    8. nacházení informace a poskytování rady (například poskytovat poradenství vrstevníkům a dalším studentům);
    9. přípravě na změnu (například ve vztahu k postupu do dalšího vzdělávání a školení).

V průběhu 4. období žáci používají znalosti, dovednosti a porozumění, které nabyli v předchozích obdobích vzdělávání, a také vlastní zkušenosti, aby byli připraveni převzít nové a dospělejší role ve škole a v širším společenství. Rozvíjejí sebevědomí a sebedůvěru potřebnou pro život v dospělosti, pro další vzdělávání a pro práci. Mají příležitosti prokázat, že mohou přebírat zodpovědnost za své vlastní učení a kariérové volby nastavením osobních cílů a plánů na jejich dosažení. Rozvíjejí svou schopnost zvažovat alternativní směry jednání pro zachování zdraví a vytváření pohody. Získávají širší vědění a porozumění spirituálním, morálním, sociálním a kulturním otázkám prostřednictvím rozšířeného morálního zdůvodňování, prostřednictvím ujasňování si vlastních názorů a postojů v diskusi se svými kolegy a informovanými dospělými a prostřednictvím zvažování důsledků svých rozhodnutí. Učí se porozumění a hodnotě vztahů se širokou řadou lidí a získávají znalosti a dovednosti, jak hledat radu týkající se těchto a dalších osobních otázek. Učí se respektovat názory, potřeby a práva lidí každého věku.

Literatura a odkazy:
The National Curriculum, handbook for secondary teachers in England, Key stages 3 and 4, Revised 2004, Qualifications and Curriculum Autority, London 2004.
www.nc.uk.net
www.curriculumonline.gov.uk/Subjects/pshe/Subject.htm


1 Britské kurikulum používá výraz "učeni", zatímco českému prostředí je bližší výraz "vedeni".

Autor
VUP Praha

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024