Odborné články Základní vzdělávání Pojetí osobnostní, sociální a zdravotní výchovy v britském kurikulu I
Odborný článek

Pojetí osobnostní, sociální a zdravotní výchovy v britském kurikulu I

22. 11. 2005
Základní vzdělávání
Autor
VUP Praha

Anotace

Překlad vybrané kapitoly z britského národního kurikula.


Příspěvek je překladem programu výuky Osobnostní, sociální a zdravotní výchovy ve 3. věkovém období (žáci ve věku 11 - 14 let) z britského národního kurikula.


Osobnostní, sociální a zdravotní výchova

Program studia ve 3. období (11 - 14 let)

Důležitost osobnostní, sociální a zdravotní výchovy
Osobnostní, sociální a zdravotní výchova ve 3. období pomáhá žákům vést sebejistý, zdravý a zodpovědný život jako jednotlivcům i členům společnosti. Prostřednictvím práce během vyučování a širokého spektra aktivit v rámci i mimo rámec kurikula získají žáci praktické znalosti a dovednosti, které jim pomohou žít zdravě a reagovat na morální, sociální a kulturní otázky, které před nimi vyvstávají na cestě k dospělosti. Osobnostní, sociální a zdravotní výchova poskytuje žákům příležitosti přemýšlet o svých zkušenostech a o tom, jak se vyvíjejí. Pomáhá jim v procesu dospívání porozumět a zodpovědně zvládat širší rámec vztahů a prokazovat respekt k různosti lidí a k odlišnostem mezi nimi. Rozvíjí u žáků také osobní pohodu a sebeúctu, povzbuzuje víru v jejich schopnost uspět a umožňuje jim přebírat zodpovědnost za své učení a budoucí volby týkající se jejich kariéry. Osobnostní, sociální a zdravotní výchova ve 3. období staví na osobních zkušenostech žáků a na jejich práci v 1. a 2. období a doplňuje Občanství (Citizenship) v kurikulu, které řeší dilemata soužití související se zdravím, právem a rodinou.

Znalosti, dovednosti a porozumění

Rozvíjení sebedůvěry a zodpovědnosti a využití maxima jejich schopností

  1. Žáci by měli být učeni1:
    1. uvažovat o silných stránkách své povahy, svého vztahu k práci, k volnému času a hodnotit je;
    2. respektovat rozdíly mezi lidmi v rozvíjení vlastního smyslu pro identitu;
    3. rozpoznávat, jak jsou vnímáni ostatními, být schopni poskytovat a přijímat konstruktivní zpětnou vazbu a pochvalu;
    4. rozpoznávat stupeň emocí spojených se ztrátou a změnami způsobenými smrtí, rozvodem, odloučením, novými členy rodiny a jak zacházet pozitivně se silou svých pocitů v různých situacích;
    5. vztahovat pracovní příležitosti ke svým osobním kvalifikacím a dovednostem; porozumět jak volby, které učiní v období studia v rámci 4. období, mohou být založeny nejen na znalosti jejich silných stránek a schopností, ale také na měnícím se světě práce;
    6. plánovat realistické cíle pro 4. období, vyhledávat informace a žádat o rady ohledně profesních plánů;
    7. jak se stát kompetentním v hospodaření s vlastními penězi, co má vliv na utrácení nebo šetření peněz.

Rozvíjení zdravého, bezpečnějšího životního stylu

  1. Žáci by měli být učeni:
    1. rozpoznávat fyzické a emocionální změny, které probíhají v pubertě, a jak zacházet s těmito změnami pozitivním způsobem;
    2. jak pečovat o své zdraví a co ovlivňuje zdraví, včetně médií;
    3. že dobré vztahy a vhodná rovnováha mezi prací, volným časem a uplatněním v životě může podporovat tělesné a duševní zdraví;
    4. o základních faktech a zákonech (včetně školních pravidel), o alkoholu a tabáku, ilegálních látkách a rizicích zneužívání předepisovaných léků;
    5. o lidské reprodukci, antikoncepci, pohlavně přenosných chorobách, HIV a rizikovém chování, včetně rané sexuální aktivity, a to v kontextu důležitosti mezilidských vztahů;
    6. rozpoznávat a zvládat riziko a činit bezpečnější rozhodnutí o životních stylech, různých životních prostředích a cestování;
    7. rozpoznávat, kdy nátlak ostatních ohrožuje jejich vlastní osobní bezpečnost a pohodu, rozvíjet efektivní způsoby odolávání tlakům, včetně povědomí o tom, kdy a kde získat pomoc;
    8. základním procedurám pomoci v nouzi, kde získat pomoc a podporu.

Rozvíjení dobrých mezilidských vztahů a respektování odlišností mezi lidmi

  1. Žáci by měli být učeni:
    1. o účincích stereotypů, předsudků, týrání, rasismu a diskriminace a jak je asertivně odmítat;
    2. jak se vcítit do lidí, kteří jsou jiní "než já";
    3. o povaze přátelství a jak se spřátelit a udržovat přátelství;
    4. rozpoznávat některé kulturní normy ve společnosti, včetně různých životních stylů a mezilidských vztahů;
    5. o měnící se povaze a tlacích na vztahy s přáteli a s rodinou, kdy a jak vyhledat pomoc;
    6. o roli a důležitosti manželství v rodinných vztazích;
    7. o roli a pocitech rodičů a pečovatelů a o hodnotě rodinného života;
    8. rozpoznávat, že ochota a důvěra jsou nezbytným předpokladem pozitivních a konstruktivních vztahů;
    9. vyjednávat v rámci vztahů, a to s poznáním, že jednání má vždy své důsledky, a také kdy a jak činit kompromisy;
    10. odolávat tlakům dělat něco špatného, rozpoznávat, kdy ostatní potřebují pomoc a jak je podpořit;
    11. komunikovat s důvěrou se svými vrstevníky a s dospělými.

Šíře příležitostí

  1. V rámci daného vzdělávacího období by měli být žáci učeni znalostem, dovednostem a porozumění prostřednictvím příležitostí k:
    1. převzetí odpovědnosti (například za vykonání úkolů ve stanovených termínech, jako uspořádání schůzek, provoz školního časopisu);
    2. pozitivnímu vnímání sebe sama (například účastí na veřejných vystoupeních);
    3. participaci (například v rozvíjení školní politiky proti šikaně a v zavádění této politiky do praxe; ve výzkumném projektu navrženém k redukci trestné činnosti a ke zlepšení osobní bezpečnosti v místě jejich bydliště);
    4. realistickému uvažování a rozhodování (například o možnostech jejich budoucnosti, založené na jejich vlastních výzkumných a kariérových portfóliích);
    5. setkávání a práci s lidmi (například s lidmi, kteří jim mohou poskytnout spolehlivé informace o otázkách zdraví a bezpečnosti, jako například školní sestry, komunitní pracovníci z oblasti drogové problematiky);
    6. rozvíjení vztahů (například společnou prací s různými skupinami a sociálními skupinami společně s jejich vrstevníky a dalšími; odpovědností za návrh malé firmy v rámci malého kolektivu);
    7. uvažování o sociálních a morálních dilematech (například jak volby, které učiní jako spotřebitelé, ovlivní ekonomiky a životní prostředí ostatních lidí);
    8. nalezení informací a rad (například o rizicích rané sexuální aktivity, zneužívání drog, o sebeobraně pro zajištění vlastního bezpečí);
    9. přípravě na změnu (například anticipací problémů způsobených měnícími se rodinnými vztahy a přátelstvími; přípravou pro nové způsoby učení v rámci 4. období).

Během 3. období se žáci učí o sobě samých jako o vyvíjejících se a měnících se individualitách a jako o členech společenství s větší dospělostí, nezávislostí a schopnostmi. Stále více si uvědomují sami sebe a jsou způsobilí k sofistikovanějšímu morálnímu usuzování. Přebírají za sebe vyšší zodpovědnost a stále více si uvědomují názory, potřeby a práva lidí všech věkových skupin. Staví na zkušenosti, sebedůvěře a schopnostech, které rozvinuli v 2. období, učí se nové dovednosti, které jim pomohou činit rozhodnutí a plnit aktivní roli ve svém osobním a v sociálním životě. Učí se, jak plánovat a určovat volby vztahující se k jejich volitelným kurzům a mimoškolnímu vzdělávání a profesnímu zaměření. Pokračují v rozvíjení a udržování zdravého životního stylu, dobře zvládají svá měnící se těla a pocity. Učí se také zvládat měnící se vztahy a rozumět tomu, jak mohou ovlivnit jejich zdraví a pohodu. Maximálně využívají nové příležitosti, aby se podíleli na životě školy a jejích společenstvích.

Literatura a odkazy:
The National Curriculum, handbook for secondary teachers in England, Key stages 3 and 4, Revised 2004, Qualifications and Curriculum Autority, London 2004.
www.nc.uk.net
www.curriculumonline.gov.uk/Subjects/pshe/Subject.htm


1 Britské kurikulum používá výraz "učeni", zatímco českému prostředí je bližší výraz "vedeni".

Autor
VUP Praha

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024