§ zákona 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) |
Komentář |
§3 Systém vzdělávacích programů (1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") zpracovává Národní program vzdělávání, projednává jej s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji a předkládá jej vládě k projednání. Vládá předkládá Národní program vzdělávání Poslanecké sněmovně ke schválení. Národní program vzdělávání rozpracovává cíle vzdělávání stanovené tímto zákonem a vymezuje hlavní oblasti vzdělávání, obsahy vzdělávání a prostředky, které jsou nezbytné k dosahování těchto cílů. Národní program vzdělávání ministerstvo zveřejňuje vždy způsobem umožňujícím dálkový přístup. |
(1) Národní program vzdělávání by měl přinášet základní "zásady" pro vzdělávání žáků ve věku 3 až 19 let s výhledem k celoživotnímu vzdělávání a zastřešovat systém kurikulárních dokumentů. Tento bod školského zákona zatím není naplněn. |
(2) Pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací programy. Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání; jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a dále závazným základem pro stanovení výše finančních prostředků přidělovaných podle § 160 až 162. | (2) Dosud vznikly RVP pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV) s přílohou pro žáky s lehkým mentálním postižením (RVP ZV-LMP), pro gymnaziální vzdělávání (RVP GV - ověřuje se), pro některé obory středního odborného vzdělávání (RVP SOV - ověřují se a dopracovávají se další). Vznikají RVP pro jazykové školy, pro základní umělecké školy, pro konzervatoře, pro žáky s těžkým mentálním postižením, s více vadami a s autismem, kteří navštěvují základní školu speciální atd. |
(3) Vzdělávání v jednotlivé škole a školském zařízení se uskutečňuje podle školních vzdělávacích programů. Totéž §7 (2). | (3) Zde je vymezena zákonná povinnost vzdělávat podle ŠVP. |
(5) Soustavu oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání a podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání stanoví vláda nařízením po projednání s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a kraji. | (5) Připravuje se novela vládního nařízení. Problém je v tom, že názvy oborů mnohdy nerespektují systém postavený na vzdělávání, ale oborem jsou názvy institucí, např. obor základní škola, základní škola speciální atd., a zřejmě dojde k tomu, že některé RVP budou mít v názvu vzdělávání, jiné instituci (druh školy)! |
§4 Rámcové vzdělávací programy (1) Rámcové vzdělávací programy stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, a to všeobecného a odborného podle zaměření daného oboru vzdělání, jeho organizační uspořádání, profesní profil, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů, jakož i podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nezbytné materiální, personální a organizační podmínky a podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví. Podmínky ochrany zdraví pro uskutečňování vzdělávání stanoví Ministerstvo v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví. |
(1) Zákon vymezuje, co má obsahovat RVP. Sami tvůrci RVP pak usilují o návaznost RVP pro jednotlivé etapy vzdělávání. Je zajímavé, že se do zákona nedostala základní kategorie všech dosavadních RVP u nás i v zahraničí - tzv. klíčové kompetence. Podstatné je, že je zákonem dáno zohlednění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných. |
(2) Rámcové vzdělávací programy musí odpovídat nejnovějším poznatkům: a) vědních disciplín, jejichž základy a praktické využití má vzdělávání zprostředkovat a b) pedagogiky a psychologie o účinných metodách a organizačním uspořádání vzdělávání přiměřeně věku a rozvoji vzdělávaného. Podle těchto hledisek budou rámcové vzdělávací programy také upravovány. Tvorbu a oponenturu rámcových vzdělávacích programů zajišťují příslušná ministerstva prostřednictvím odborníků vědy a praxe, včetně pedagogiky a psychologie. |
(2) Autoři RVP o obsahovou "novost" dokumentů usilují. Zákon umožňuje případné úpravy RVP - viz dále. Oponentura odborníky z oblasti vědy a praxe byla při tvorbě RVP ZV uplatněna. |
(3) Rámcové vzdělávací programy vydává ministerstvo po projednání s příslušnými ministerstvy. Rámcové vzdělávací programy pro zdravotnické obory vydává ministerstvo po projednání s Ministerstvem zdravotnictví. Rámcové vzdělávací programy pro obory vzdělání ve školách v působnosti Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti vydávají tato ministerstva pro projednání s ministerstvem. Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání projednají ministerstva před jejich vydáním s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a kraji. | (3) RVP ZV byl ve shodě se zákonem projednáván s odborovými organizacemi, se zástupci krajů, s profesními sdruženími atd. |
(4) Rámcové vzdělávací programy je možné v závažných případech měnit, a to s účinností nejdříve od začátku následujícího školního roku, pokud nejde o změny vyplývající z platných právních předpisů. V takovém případě ministerstvo, které rámcový vzdělávací program vydalo, zveřejní změnu s dostatečným časovým předstihem. | (4) Jde o potřebnou a logickou pojistku nejen proti případným chybám v textu, ale především o možnost reagovat na zkušenosti z praxe, na nové trendy ve vzdělávání, na zahraniční zkušenosti atd. |
(5) Rámcové vzdělávací programy a jejich změny zveřejňují ministerstva, která je vydala, vždy způsobem umožňujícím dálkový přístup. | (5) RVP ZV i každá jeho změna bude zveřejňována nejen ve Věstníku MŠMT, ale především prostřednictvím Internetu. |
§5 Školní vzdělávací programy (1) Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro něž je podle § 3 odst. 2 vydán rámcový vzdělávací program, musí být v souladu s tímto rámcovým vzdělávacím programem; obsah vzdělávání může být ve školním vzdělávacím programu uspořádán do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (například modulů). |
(1) Soulad mezi RVP ZV a ŠVP by měl být naplněn především dodržením struktury ŠVP při tvorbě tohoto dokumentu na úrovni školy a dalších závazných zásad, které RVP ZV v jednotlivých kapitolách stanovuje. Zákon přímo stanovuje, že na úrovni ŠVP se vytvářejí předměty nebo moduly. |
(3) Školní vzdělávací program vydává ředitel školy nebo školského zařízení. Školní vzdělávací program ředitel školy nebo školského zařízení zveřejní na přístupném místě ve škole nebo školském zařízení; do školního vzdělávacího programu může každý nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy, anebo za cenu v místě obvyklou může obdržet jeho kopii. | (3) Tento odstavec zákona stanovuje, že ŠVP je veřejný dokument. Škola musí ŠVP zveřejnit a umožnit do něj nahlížet, případně pořizovat výpisy, opisy nebo získat za úplatu kopii. |
Upozorňujeme na §21 (1) e) Žáci a studenti mají právo vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje |
§21 přímo nehovoří o RVP a ŠVP, ale duch tohoto § velmi úzce souvisí se změnami ve vzdělávání i v základním vzdělávání. |
§26 Vyučovací hodina (1) Vyučovací hodina v základním, základním uměleckém, středním a vyšším odborném vzdělávání trvá 45 minut. Vyučovací hodina odborného výcviku a odborné praxe ve středním a vyšším odborném vzdělávání trvá 60 minut. Rámcový nebo akreditovaný vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami může stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny. V odůvodněných případech lze vyučovací hodiny dělit a spojovat. |
(1) RVP ZV neupravuje délku vyučovací hodiny, ale škola má ze zákona možnost v odůvodněných případech délku hodiny zkracovat nebo hodiny spojovat. |
(2) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání stanoví počet povinných vyučovacích hodin, a to v prvním a druhém ročníku nejvýše 22 povinných vyučovacích hodin, ve třetím až pátém ročníku nejvýše 26 povinných vyučovacích hodin, v šestém a sedmém ročníku nejvýše 30 a v osmém a devátém ročníku nejvýše 32 povinných vyučovacích hodin týdně. Dále se vymezuje nejvyšší počty hodin pro střední a vyšší odborné vzdělávání. |
(2) Nejvyšší počet povinných vyučovacích hodin v ročníku stanovuje RVP ZV jako "maximální týdenní hodinovou dotaci pro jednotlivé ročníky" v kapitole 7.1 Poznámky k rámcovému učebnímu plánu. |
(3) Rámcové vzdělávací programy pro základní a střední vzdělávání a akreditované vzdělávací programy pro vyšší odborné vzdělávání dále stanoví nejnižší počty povinných vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících. | (3) Na stejném místě RVP ZV (kap. 7.1) se stanovuje i nejnižší počet povinných vyučovacích hodin jako "minimální týdenní hodinová dotace pro jednotlivé ročníky". |
(4) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem organizaci vyučování a pravidla pro dělení a spojování tříd a studijních skupin při vyučování. | (4) Pro základní vzdělávání stanoveno ve Vyhlášce č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. |
§27 Učebnice, učební texty, školní potřeby (2) Školy mohou při výuce kromě učebnic a učebních textů uvedených v seznamu podle odstavce 1 používat i další učebnice a učební texty, pokud nejsou v rozporu s cíli vzdělávání stanovenými tímto zákonem, rámcovými vzdělávacími programy nebo právními předpisy a pokud svou strukturou a obsahem vyhovují pedagogickým a didaktickým zásadám vzdělávání. O použití učebnic a učebních textů podle věty první rozhoduje ředitel školy, který zodpovídá za splnění uvedených podmínek. |
(2) Zde zákon dává školám možnost využívat i učebnice a učební texty bez doložky, pokud nejsou v rozporu se vzdělávacími cíli RVP ZV - znamená, že si školy za těchto podmínek mohou vytvářet i vlastní učebnice a učební texty. |
(3)-(6) Hovoří se o bezplatném poskytování učebnic a učebních textů a vytváření jejich fondů. | (3)-(6) Nesouvisí přímo s RVP ZV a ŠVP, i když informace tohoto typu může mít škola v ŠVP. |
§28 Dokumentace škol a školských zařízení (1) Školy a školská zařízení vedou podle povahy své činnosti tuto dokumentaci: ... d) vzdělávací programy podle § 4 až 6, ... |
(1) d) RVP ZV i ŠVP, který je podle něj vytvořen, jsou povinnou dokumentací školy. |
§44 Cíle základního vzdělávání Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické i duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění. |
Je zřejmé, že se cíle základního vzdělávání v RVP ZV a cíle uvedené ve školském zákoně kryjí a nemůže docházet k žádným legislativním problémům při jejich naplňování. |
§47 Přípravné třídy základní školy (1) Obec, svazek obcí nebo kraj mohou se souhlasem krajského úřadu zřizovat přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které jsou sociálně znevýhodněné a u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj. Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 7 dětí. |
(1) Přímo nesouvisí s RVP ZV a ŠVP. |
(2) O zařazování žáků do přípravné třídy základní školy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení. Obsah vzdělávání v přípravné třídě je součástí školního vzdělávacího programu. | (2) Velmi důležitý paragraf, který ukládá povinnost začlenit do ŠVP obsah vzdělávání v přípravných třídách. Není však jasně řešeno podle jakého RVP se má obsah připravovat, zda podle RVP PV nebo RVP ZV. Zřejmě budou muset školy samy zvažovat vzdělávací obsah přípravných tříd a využít nejspíš oba dokumenty. |
§51 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků (1) Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených rámcovým vzdělávacím programem a předmětů, z nichž byl uvolněn. Do vyššího ročníku postoupí i žák prvního stupně základní školy, který již v rámci prvního stupně opakoval ročník, a žák druhého stupně základní školy, který již v rámci druhého stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka. |
(1) Tato formulace, že RVP stanovuje předměty výchovného zaměření byla původně i v § 51, 69 i 79, ale na základě připomínek byla jako nevhodná vyřazena. V § 51 bohužel tato formulace zůstala, což může komplikovat některé situace (možná se lze odvolat na §4 (1), který nic takového pro RVP nestanovuje). |
(5) V posledním roce plnění povinné školní docházky vydá škola žákovi výstupní hodnocení o tom, jak žák dosáhl cílů vzdělávání stanovených v § 44. V pátém a sedmém ročníku základního vzdělávání vydá škola výstupní hodnocení žákovi, který se hlásí k přijetí ke vzdělávání ve střední škole | (5) Zde dochází k určitému rozporu mezi školským zákonem, který hovoří o hodnocení cílů základního zdělávání, a RVP ZV, který stanovuje cíle základního vzdělávání jako cíle vzdělavatele a hodnoceným výsledkem vzdělávání je úroveň dosažení klíčových kompetencí a očekávaných výstupů (i když je možné chápat tyto výstupy jako cíle vzdělávání). |
§164 Ředitel školy a školského zařízení (1) Ředitel školy a školského zařízení ... b) odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu s tímto zákonem a vzdělávacími programy uvedenými v § 3, ... |
(1) b) Zákon stanovuje přímou odpovědnost ředitele školy za vzdělávání podle ŠVP zpracovaného podle RVP ZV. |
§ 168 Školská rada (1) Školská rada a) vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování, ... (2) Ředitel školy je povinen umožnit školské radě přístup k informacím o škole, zejména k dokumentaci školy. |
(1) a) (2) Školská rada má ze zákona nejen přístup ke ŠVP, ale i povinnost se vyjadřovat k návrhům ŠVP. |
§174 Česká školní inspekce (2) Česká školní inspekce ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku a na pracovištích osob, kde se uskutečňuje praktické vyučování nebo odborná praxe podle § 65 odst. 2 a § 96 odst. 2 v rámci inspekční činnosti a) získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů, o činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku, sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy, b) zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, a to podle příslušných školních vzdělávacích programů, c) zjišťuje a hodnotí naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem,... |
(2) b), c) ČSI má podle zákona a ve shodě s ŠVP sledovat nejen výsledky vzdělávání, ale i podmínky a průběh vzdělávání, což dává dobré předpoklady k tomu, aby se skutečně sledoval vzdělávací proces. ČŠI hodnotí nejen soulad ŠVP a RVP ZV (zda ŠVP obsahuje vše, co RVP ZV požaduje), ale také naplnění ŠVP. Z tohoto pohledu je důležité, co a jak si škola do ŠVP uvede, aby to bylo smysluplné, vedlo k efektivnímu vzdělávání, bylo splnitelné atd. |
§185 Přechodná ustanovení (1) Podle rámcových vzdělávacích programů postupují školy od 1. září, které následuje nejpozději po uplynutí 2 let ode dne jejich vydání, a to s účinností od prvního ročníku a také od šestého ročníku základního vzdělávání podle § 46 odst. 2 a od sedmého ročníku základního vzdělávání podle § 46 odst. 3. Tímto dnem končí platnost učebních dokumentů vydaných podle dosavadních právních předpisů počínaje prvním ročníkem. Učební dokumenty vydané podle dosavadních právních předpisů je možné měnit za účelem dosažení jejich shody s tímto zákonem, a to postupem stanoveným v dosavadních právních předpisech. |
(1) Vzhledem k datu schválení školského zákona (24. 9. 2004) a schválení RVP ZV (září 2004, vydán ve Věstníku MŠMT, leden 2005), mají školy povinnost postupovat podle RVP ZV (tzn. zpracovat ŠVP a zahájit výuku podle ŠVP v určených ročnících) nejpozději k 1. 9. 2007. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.