Odborné články Gymnaziální vzdělávání Tvůrčí semináře k hudebnímu oboru
Odborný článek

Tvůrčí semináře k hudebnímu oboru

21. 10. 2005
Gymnaziální vzdělávání
Autor
VUP Praha

Anotace

* Reflexe hudební tvorby (teorie a kritika) * Tvořivé a experimentální činnosti * Multimediální projekty * Elektronická média v hudební tvorbě a komunikaci
  • Reflexe hudební tvorby (teorie a kritika)
  • Tvořivé a experimentální činnosti
  • Multimediální projekty
  • Elektronická média v hudební tvorbě a komunikaci

Tvůrčí semináře představují hlubší sondy do určité problematiky, která vyplývá z cílů a osnov předmětu. Mohou být stanoveny i zcela volně – po dohodě vyučujícího se studenty – tak, aby téma postihlo ně jaký jev či problém, s nímž jsou žáci konfrontováni a na nějž chtějí dostat odpověď. Tomuto záměru nejlépe odpovídá forma otevřeného vyučování (učitel stanoví cíl, žáci objevují kroky k jeho řešení).

Jednotlivé tematické okruhy jsou zaměřeny na sféru imaginace (improvizace a kompozice, vytváření hudby), na sféru prezentace (šíření a interpretace hudby) a na sféru recepce a komunikace (analýza materiálu a struktury hudby, hudba jako součást sociální komunikace).

Cílem seminářů je seznámit studenty s výstavbou hudebního díla jako struktury znaků, vznikající v dialektické jednotě tvorby, prezentace, recepce a komunikace. Zvláštní pozornost je třeba věnovat procesu vzniku nových paradigmat, nových významů znaků. Akcelerace tohoto procesu je dobře patrná na hudbě 2. poloviny 20. století, s jejím intenzívním hledáním jak nových inspiračních, tak i interpretačně realizačních možností (serialita, aleatorika a hudba témbrů, music for tape, visible music, performance art aj.).

Pronikáním k těmto souvislostem uvádějí studenti svůj vlastní svět do vztahu k pluralitě hudebního vyjádření, k mnohostrannosti životních situací, v nichž je hudba zakotvena, uvědomují si hudbu a umění vůbec jako součást smysluplného utváření vlastního života.

Reflexe hudební tvorby (teorie a kritika)

Jde v zásadě o komplexní interpretaci hudebních děl či objektů s akcentem na estetický (jak to působí), na strukturní (jak je to uděláno) a na sémantický rozbor (co to znamená).

  • senzorická rovina recepce (vcítění, vtělesnění), vědomé a nevědomé (psychofyziologické) účinky hudby, imaginativně-kognitivní (pozorovací) přístup – hudební apercepce
  • individuální podmíněnost recepce (hudební vlohy a schopnosti, hudební a životní zkušenost, faktor hudebního vzdělání)
  • sociální podmíněnost vzniku, šíření a komunikace hudby (dobové, generační a skupinové faktory identifikace recipienta s hudbou a interpretem)
  • teoretické myšlení o hudbě z pozice vědců, umělců a kritiků (rozbor vybraných statí a kritik, zaujetí vlastního stanoviska k těmto reflexím)
Tvořivé a experimentální činnosti

Sledují především praktickou zkušenost se strukturováním hudebního materiálu (zvuky, tóny), nacházení vztahů mezi produkcí a recepcí, mezi estetickým vynalézáním a chápáním, mezi utvářením a uvažováním (reflexí).

Právě zde se osvědčují kreativní činnosti, jež uvádějí muzicírování do souvislosti s poznatky z teorie, z estetiky z dějin hudby i ostatních disciplín, což je nejschůdnější cesta k porozumění tvárným principům hudby. Schopnost vyjádření prohlubuje schopnost porozumění.

Multimediální projekty

Jde o různé kombinace hudby s poezií, s výtvarným uměním nebo dramatem, o převádění hudby do verbální, vizuální nebo pohybové roviny a naopak. Tyto přesahy jsou podnětné pro pochopení specifiky různých druhů umění s jejich odlišným systémem znaků, různým materiálem a vlastní logikou. Umožňují objasňovat méně známé prostřednictvím známého (koláž v hudbě koláží ve výtvarnictví, hudební kýč kýčem v malířství či literatuře). Přiblížení jednoho umění druhým vychází vstříc různým receptivním typům (vizuální, auditivní), napomáhá širší orientaci studentů ve světě umění vůbec. Také sledování historických, formálních a jiných souvislostí rozšiřuje spektrum poznatků a zážitků z uměleckého díle, pokud nevychází pouze z příbuzností, ale také z rozdílů.

Elektronická média v hudební tvorbě a komunikaci

Zaměstnání sledují praktické využití syntezátorů a počítačů k tvořivým hudebním činnostem. V zásadě jde o zvládnutí základních hudebních programů pro produkci, poslech a grafické záznamy hudby.

Autor
VUP Praha

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024