Odborný článek

Happy Birthday

8. 9. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Iva Fastová

Anotace

Pracovní list – vystřihovánka k rytmické říkance.
Příprava
Motivační cvičení (5 min.)

Pomocí obrázku nebo připravených pomůcek či vyzdobené třídy (balónky, girlandy, zabalené dárky,...) navoďte atmosféru narozeninové oslavy.

Můžete zopakovat známé otázky: What is this? What colour is the baloon? How many presents are there/here?

Popis činnosti
Aktivita - práce s celou třídou (5 10 min.)

Zeptejte se žáků, co budou slavit, a představte jim slovíčko Birthday. Řekněte, jak se blahopřeje druhým. Nechte žáky vyzkoušet přání Happy Birthday mezi sebou. Zdůrazněte pravidla pro výslovnost /th/.

Zeptejte se žáků, kolik je jim let. Kolik je ti let? How old are you? Otázku prezentujte nejprve česky i anglicky, poté, co žáci otázce rozumějí, se ptejte jen anglicky. Šikovní žáci mohou vás nebo loutku při kladení otázky vystřídat.

Můžete zopakovat i další otázky, které žáci znají z dřívějších hodin. What is your name? How are you?

Tip: Plyšovou nebo jakoukoliv loutku zkuste využít při výuce angličtiny malých dětí jako jejich pohádkového kamaráda, který žáci učí anglicky místo učitele. Loutka může i mluvit za žáky, kteří se jinak mluvit stydí.

Práce písničkou

Písničku Happy Birthday můžete mít připravenou na kartičkách s obrázky či i se slovy písničky. Při prezentaci i zpěvu žákům karty postupně ukazujte. Žáci si poslechnou společně nahrávku 2 - 3x, aby se naučili melodii, a při druhém a dalším poslechu mohou s nahrávkou zpívat.

Žáci se postaví do kola (Get in a circle, please.) a jeden žák, který bude představovat Emily z písničky, doprostřed kruhu. Žáci zpívají písničku a chodí dokola. Na konci písničky si žák vybere kamaráda, se kterým se v kruhu vystřídá. Při dalším opakování písničky už žáci mohou zpívat jména kamarádů. Při poslechu písničky žáci zvedají karty s obrázkem slova, které slyšely. Pokud nemají kartičky, mohou zvednout ruku.

Práce s listem - samostatná práce a individuální přístup (22 min.)

K narozeninám patří dárky, presents, a proto si žáci mohou vyrobit pro sebe nebo své kamarády dárek - papírovou krabičku (viz příloha č. 3).

Zopakujte pantomimicky nebo pomocí obrázkových karet (nebo jako nová slovíčka prezentujte) pokyny: cut, colour, fold, stick. Žáci se snaží odvodit, co a jak budou dělat. Ujistěte se, že žáci práci rozumějí. Zatímco pracují, máte možnost s jednotlivci upevnit výslovnost a slovní zásobu.

Tip: Vyrobené krabičky si žáci mohou odnést domů, nebo je nechají ve třídě ve větší krabici. Když má někdo ze třídy narozeniny, žáci mu zazpívají písničku a oslavenec si může vybrat jednu vyrobenou krabičku jako dárek. Do krabiček můžete ukrýt malé překvapení - bonbón.

Závěr hodin (3 min.)

Na závěr hodiny si ještě jednou novou písničku zazpívejte.

Poznámky

Překlady do češtiny lze použít v takové míře, v jaké učitel uzná za vhodné vzhledem k jazykovým schopnostem žáků. Lze je zcela vynechat a anglické výrazy objasňovat jen pomocí pohybů.

Pracovní list pro žáka je komponován tak, aby si žáci mohli obrázky vybarvit, vystřihnout a slepováním vytvářet různé postavičky tematicky spjaté s obsahem písně. Text písně, který je uveden po straně pracovního listu, tak zůstává na samostatném kousku listu a žák si postupně vytváří malý zpěvníček ze všech textů písní, se kterými pracoval.

Text písní - Marcela Kořínková, Hudba - Petr Kořínek, Ilustrace - Kateřina Kvačková

Literatura a použité zdroje

[1] – Cizí jazyky napříč předměty 1. stupně ZŠ (Metodika VÚP Praha).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
163.09 kB
PDF
Příloha č. 1: Pracovní list pro žáka - slova písně, obrázky k vystřihování a vybarvování
pdf
282.23 kB
PDF
Příloha č. 2: Noty k písničce
pdf
106.45 kB
PDF
Příloha č. 3: Ilustrační obrázek
zip
1.13 MB
Archiv
Příloha č. 4: Zvukový záznam písničky
Autor
Iva Fastová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

karty s obrázky, pracovní list, nůžky, lepidlo, pastelky