Odborný článek

Happy Birthday

8. 9. 2009 Základní vzdělávání
Autor
Iva Fastová

Anotace

Pracovní list – vystřihovánka k rytmické říkance.
Příprava
Motivační cvičení (5 min.)

Pomocí obrázku nebo připravených pomůcek či vyzdobené třídy (balónky, girlandy, zabalené dárky,...) navoďte atmosféru narozeninové oslavy.

Můžete zopakovat známé otázky: What is this? What colour is the baloon? How many presents are there/here?

Popis činnosti
Aktivita - práce s celou třídou (5 10 min.)

Zeptejte se žáků, co budou slavit, a představte jim slovíčko Birthday. Řekněte, jak se blahopřeje druhým. Nechte žáky vyzkoušet přání Happy Birthday mezi sebou. Zdůrazněte pravidla pro výslovnost /th/.

Zeptejte se žáků, kolik je jim let. Kolik je ti let? How old are you? Otázku prezentujte nejprve česky i anglicky, poté, co žáci otázce rozumějí, se ptejte jen anglicky. Šikovní žáci mohou vás nebo loutku při kladení otázky vystřídat.

Můžete zopakovat i další otázky, které žáci znají z dřívějších hodin. What is your name? How are you?

Tip: Plyšovou nebo jakoukoliv loutku zkuste využít při výuce angličtiny malých dětí jako jejich pohádkového kamaráda, který žáci učí anglicky místo učitele. Loutka může i mluvit za žáky, kteří se jinak mluvit stydí.

Práce písničkou

Písničku Happy Birthday můžete mít připravenou na kartičkách s obrázky či i se slovy písničky. Při prezentaci i zpěvu žákům karty postupně ukazujte. Žáci si poslechnou společně nahrávku 2 - 3x, aby se naučili melodii, a při druhém a dalším poslechu mohou s nahrávkou zpívat.

Žáci se postaví do kola (Get in a circle, please.) a jeden žák, který bude představovat Emily z písničky, doprostřed kruhu. Žáci zpívají písničku a chodí dokola. Na konci písničky si žák vybere kamaráda, se kterým se v kruhu vystřídá. Při dalším opakování písničky už žáci mohou zpívat jména kamarádů. Při poslechu písničky žáci zvedají karty s obrázkem slova, které slyšely. Pokud nemají kartičky, mohou zvednout ruku.

Práce s listem - samostatná práce a individuální přístup (22 min.)

K narozeninám patří dárky, presents, a proto si žáci mohou vyrobit pro sebe nebo své kamarády dárek - papírovou krabičku (viz příloha č. 3).

Zopakujte pantomimicky nebo pomocí obrázkových karet (nebo jako nová slovíčka prezentujte) pokyny: cut, colour, fold, stick. Žáci se snaží odvodit, co a jak budou dělat. Ujistěte se, že žáci práci rozumějí. Zatímco pracují, máte možnost s jednotlivci upevnit výslovnost a slovní zásobu.

Tip: Vyrobené krabičky si žáci mohou odnést domů, nebo je nechají ve třídě ve větší krabici. Když má někdo ze třídy narozeniny, žáci mu zazpívají písničku a oslavenec si může vybrat jednu vyrobenou krabičku jako dárek. Do krabiček můžete ukrýt malé překvapení - bonbón.

Závěr hodin (3 min.)

Na závěr hodiny si ještě jednou novou písničku zazpívejte.

Poznámky

Překlady do češtiny lze použít v takové míře, v jaké učitel uzná za vhodné vzhledem k jazykovým schopnostem žáků. Lze je zcela vynechat a anglické výrazy objasňovat jen pomocí pohybů.

Pracovní list pro žáka je komponován tak, aby si žáci mohli obrázky vybarvit, vystřihnout a slepováním vytvářet různé postavičky tematicky spjaté s obsahem písně. Text písně, který je uveden po straně pracovního listu, tak zůstává na samostatném kousku listu a žák si postupně vytváří malý zpěvníček ze všech textů písní, se kterými pracoval.

Text písní - Marcela Kořínková, Hudba - Petr Kořínek, Ilustrace - Kateřina Kvačková

Literatura a použité zdroje

[1] – Cizí jazyky napříč předměty 1. stupně ZŠ (Metodika VÚP Praha).
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
163.09 kB
PDF
Příloha č. 1: Pracovní list pro žáka - slova písně, obrázky k vystřihování a vybarvování
pdf
282.23 kB
PDF
Příloha č. 2: Noty k písničce
pdf
106.45 kB
PDF
Příloha č. 3: Ilustrační obrázek
zip
1.13 MB
Archiv
Příloha č. 4: Zvukový záznam písničky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Iva Fastová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

karty s obrázky, pracovní list, nůžky, lepidlo, pastelky