Učitel si pro žáky připraví otázky, jak by reagovali nebo jak by se chovali v různých situacích, ve kterých by potřebovali cizí jazyk. Například: Jak poznáte v hlášení na letišti, že informace se týká vašeho letu? Obdobně na železničním nádraží: Jak poznáte z hlášení, že vlak má zpoždění? Jak se zeptáte na cestu v cizím městě? Jak si objednáte jídlo v restauraci v cizí zemi? Jak poznáte v jídelníčku, o jaké jídlo jde? Podle čeho byste si v jídelníčku vybírali? A podobné otázky týkající se běžných životních situací.
Na 1. vyučovací hodině pracují žáci společně, nebo ve skupinách. Odpovídají na otázky, které si učitel předem připravil. Otázky, resp. typy životních situací (letiště, nádraží, restaurace, informace pro turisty, obchod atd.), si zapíší, budou je potřebovat k úkolu na prázdniny:
Zapište si několik neznámých slov, která uslyšíte během prázdnin ve zmíněných nebo jiných běžných situacích v životě. Například: LETIŠTĚ - delayed, passengers.
Po prázdninách: Zpráva o jazykových objevech během prázdnin.
Na 2. vyučovací hodině žáci opět pracují společně, nebo ve skupinách. Žáci vyjmenovávají slova, která objevili během prázdnin, a učitel je zapisuje na tabuli. Zároveň mohou žáci prozradit, v jaké situaci je objevili. Učitel ke každému slovíčku připíše nápovědu - situaci, ve které se slovíčko vyskytlo. Ostatní žáci zkoušejí uhodnout jejich význam a vysvětlí, podle čeho tak soudí. „Autoři" slov pak řeknou nebo napíšou na tabuli správný překlad/význam slova.
Otázky k činnosti 1 můžeme připravit společně se žáky; nejdřív si uděláme takový menší průzkum, v jakých situacích se nejčastěji v zahraničí můžeme ocitnout a jaká slova a věty nejčastěji potřebujeme říct.
Slova si žáci samozřejmě zapíší tak, jak je slyšeli, ne tak, jak se píší.
Překlad: Ruth Fraňková, úprava: Gabriela Baladová a Kamila Sladkovská.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.