Odborné články Gymnaziální vzdělávání Ve Velké Británii proběhl ve školách průzkum o výuce o holocaustu
Odborný článek

Ve Velké Británii proběhl ve školách průzkum o výuce o holocaustu

17. 8. 2009
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Julie ravingerová

Anotace

Ve Velké Británii probíhá rozsáhlý průzkum, který si klade za cíl zmapovat rozsah a způsob výuky o holocaustu. Výsledky průzkumu budou hlavním podkladem pro vývoj modelových návrhů programu pro DVPP.

O výuce o holocaustu v anglických školách, jejím rozsahu a charakteru, se stále velmi málo ví. Proto se nyní „Program pro rozvoj výuky o holocaustu" (HEDP – Holocaust Education Development Programme) zabývá podrobným celonárodním průzkumem pedagogické praxe a názorů učitelů na tuto oblast. Průzkum má čtyři klíčové záměry:

  • Zajistit empirickou základnu na zodpovězení otázky: „Jak pokračuje v anglických středních a základních školách druhého stupně výuka o holocaustu?" Zde se výzkum zaměřuje na zodpovězení otázek jako: „V jakých předmětech byla výuka o holocaustu vedena a kým? Kolik vyučovacích hodin?" Rovněž se mapuje vztah mezi vlastní praxí a kurikulem, do něhož výuka o holocaustu bývá běžně zahrnována.
  • Zmapovat odborné školení učitelů na poli výuky o holocaustu a jejich obeznámenost s využitím organizací specializujících se na tuto výuku (ve smyslu zajištění učebních materiálů a jiných zdrojů, navštěvování webových stránek a další vzdělávání a podporu).
  • Zmapovat individuální a profesní cíle, metody, přístupy a znalosti týkající se výuky o holocaustu.
  • Označit specifické podněty a/nebo příležitosti, které učitelé při výuce o holocaustu zaznamenali.

Záměrem výzkumu nemělo být ani tak pojmenovat nebo určit příklady dobré praxe ve školách, jako spíše podrobně popsat množství přístupů a metod, jež jsou v současné době dostupné, a tam, kde je to vhodné, navrhnout možné uplatnění některých z nich.

Rozsáhlého průzkumu se zúčastnilo přes 2 000 učitelů a bylo zorganizováno na 65 rozhovorů. Učitelé se měli vyjádřit, jak rozumějí fenoménu holocaust, jak o něm vyučují a zdali přitom narazili na specifické problémy nebo získali nějaké zajímavé podněty. Průzkum byl zahájen v listopadu 2008 a rozhovory byly ukončeny v březnu 2009. Závěrečná zpráva bude publikována v září 2009 a výsledky budou hlavním podkladem vývoje modelových návrhů programu pro další vzdělávání učitelů. Všechny průzkumy probíhaly anonymně, v souladu s etickými direktivami Britské výzkumné asociace pro vzdělávání (British Educational Research Association).

Autor
Julie ravingerová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024