Odborný článek

ABC

21. 7. 2009
Základní vzdělávání
Autor
Iva Fastová

Anotace

Pracovní list – vystřihovánka a omalovánka. Žáci si vyrobí karty s písmeny anglické abecedy, které využijí ke hrám.
Příprava

Motivační cvičení (5 min.)
Vyjmenujte se žáky českou abecedu a poté ji porovnejte s abecedou anglickou. Žáci se pokusí najít rozdíly. Vysvětlete jim, že každé písmenko anglické abecedy má své jméno.

Popis činnosti

Aktivita - práce s celou třídou (5 + 10 min.)
Připravte na tabuli plakát s anglickou abecedou nebo kartičky s písmeny a kartičky se jmény písmen, které budete probírat (viz přílohy č. 4, 5, 6). Ukazujte na jednotlivá písmena a žáci je hláskují nebo naopak říkají písmena.
Výuku hláskování si rozložte do takového počtu hodin, který bude vám i žákům vyhovovat.

Práce písničkou:
Žáci si poslechnou společně nahrávku 2 - 3x, aby se naučili melodii, při druhém a dalším poslechu mohou s nahrávkou zpívat. Při poslechu písničky můžete zadat žákům úkol, zvednout ruku, pokud slyší hlásku, ve které je /i:/, /ei/, /e/, /u:/ /ai/.

Práce s listem - samostatná práce (22 min.)
Prohlédněte si se žáky pracovní list. Potom je požádejte, aby se samy pokusili odvodit, jaký úkol je čeká. Můžete podat vysvětlení v češtině, nebo říct anglicky: Colour the alphabet. Cut the alphabet.
Během samostatné práce žáků můžete pouštět novou písničku ještě několikrát ztlumeně.

Hry s obrázkovými písmenky

  1. Snap. Žáci spojí dvě i více sad písmen. Zamíchané karty si rozdají, složí na sebe do balíčku písmeny dolů tak, aby neviděli vyřazované písmeno. První hráč vyhodí horní písmeno svého balíčku doprostřed kruhu a správně písmeno vysloví. To opakují i další hráči. Pokud na sebe padnou stejná písmena, hráč zvolá Snap! (citoslovce plácnutí) a bere si celý balík. Vyhrává hráč, který má nejvíce karet, nebo ten, který získal všechny karty.
  2. Pexeso. Žáci spojí dvě sady písmen. Svou sadu si mohou předem na straně s obrázkem označit.
  3. Scrabble. Složte co nejvíc anglických slov ze svých sad.

Hry s písmenky
1. Psaní písmen kamarádovi na záda nebo do vzduchu.
2. Předveď určené písmeno jen svým tělem.
3. Spoj písmeno s jeho jménem.
4. Hláskování slov.

Závěr hodiny (3 min.)
Na závěr hodiny si ještě jednou zazpívejte novou písničku.

Poznámky

Překlady do češtiny lze použít v takové míře, v jaké učitel uzná za vhodné vzhledem k jazykovým schopnostem žáků. Lze je zcela vynechat a anglické výrazy objasňovat jen pomocí pohybů.

Pracovní list pro žáka je komponován tak, aby si žáci mohli obrázky vybarvit, vystřihnout a slepováním vytvářet různé postavičky tematicky spjaté s obsahem písně. Text písně, který je uveden po straně pracovního listu, tak zůstává na samostatném kousku listu a žák si postupně vytváří malý zpěvníček ze všech textů písní, se kterými pracoval.

Přílohy

Příloha č. 1: Pracovní list pro žáka: Slova písně, obrázky k vystřihování a vybarvování
Příloha č. 2: Noty k písničce
Příloha č. 3: Ilustrační obrázek
Příloha č. 4: Písmena anglické abecedy v rámečku
Příloha č. 5: Písmena anglické abecedy v rámečku barevně rozlišená podle fonetických skupin
Příloha č. 6: Písmena anglické abecedy v rámečku se slovními pomůckami
Příloha č. 7: Zvukový záznam písničky

Autor
Iva Fastová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

plakát nebo obrázek s abecedou, pracovní list, nůžky, pastelky