Pondělí - 1. den
Téma - Mraveneček
Specifické vzdělávací cíle - rozvoj komunikativních dovedností, rozvoj zájmu o pravou podobu jazyka (příběhy), pozitivní příklad Ferdy Mravence jako vzor pro sociální chování k druhým.
Hlavní činnosti - diskuze, rozhovory o vyprávěném příběhu, prohlížení knížky, nácvik písně, zpěv (případně pohybové ztvárnění), výtvarná činnost.
Cíl - posuzování dobra a zla, spravedlnost, ochota, seznámení s novými druhy broučků.
Milé děti, tento celý týden si budeme povídat o zvířátkách, které můžeme potkat v lese. Mezi takové zvířátka patří i mravenci. Jsou to malá zvířátka, která (kde žijí, co dělají, čím se živí...). Jeden se jmenoval Ferda Mravenec. Někteří ho už jistě znáte, ale to nevadí. Není to ale obyčejný mravenec. Ferda pomáhá těm, kteří to potřebují a snaží se, aby dobrota a ochota zvítězila nad sobeckostí a nenávistí. Pan Sekora o něm napsal celou knížku, já jsem vám ji přinesla ukázat a budeme si z ní číst pohádky a příběhy. První bude mít název "Pohádka o nejpěknějších hračkách pro malé děti" (Knížka Ferdy Mravence, O. Sekora, str. 35). Lehněte si na koberec, pozorně poslouchejte a potom mi povíte, o čem pohádka byla.
Postup - přečtení, nebo převyprávění pohádky. Rozbor s dětmi (co Ferda udělal, bylo to dobré nebo špatné, prohlížení obrázků,...)
Nácvik písně - Polámal se mraveneček
První den nacvičit první, maximálně druhou sloku. V průběhu týdne opakovat, případně přidávat další sloky, podle šikovnosti dětí. Možný poslech kazety (nazpíváno od hudební skupiny Maxim Turbulenc).
Výroba mraveniště pro Ferdu mravence. Jak mraveniště vypadá, kolik v něm asi bydlí mravenců, povídání o mravencích, vybudování představy o jejich velikosti apod.
Úterý - 2. den
Téma - Mravenečkova kamarádka Beruška
Specifické vzdělávací cíle - rozvoj pozitivních citů a rozlišování jich od špatných, negativních. Estetické cítění, uplatnění znalostí o mravencích a beruškách, nácvik správného držení těla apod.
Hlavní činnosti - četba pohádky, ukazatelé dobrých a špatných vlastností, vystřihování, vybarvování předloh, lepení, vyrovnávací cviky.
Literární chvilka - Ferda Mravenec a Beruška
Cíl - rozvoj komunikace, pozornosti, rozlišování dobra a zla, vyjádření vlastního názoru.
Včera jsme si, děti, povídali o mravenečkovi, vzpomínáte? Byl to mravenec, který se jmenoval Ferda. Je to velký dobrák a kamarád. Četli jsme si o něm pohádky, vzpomínáte? Právě tento Ferda měl za kamarádku Berušku. O ní vám teď přečtu další pohádku z této knížky. Pohodlně se posaďte a poslouchejte. (Knížka Ferdy Mravence, O. Sekora, Jak komáři Ferdovi tleskali a Beruška se urazila, str. 41)
Postup - četba pohádky, povídání o berušce, co na jejím chování bylo špatné, jaká byla apod., prohlížení obrázků z knížky.
Pracovní činnosti - výroba berušek a mravenečků na kolíčku.
Pomůcky - dřevěné kolíčky, barevné papíry, fixy, pastelky.
Cíl - procvičování jemné motoriky (vystřihování, lepení), kreslení.
Motivace - pohádkou O Berušce.
Postup – dětem udělat šablonu berušky a mravenečka. Sami si ji vymalují, nalepí na kolíček. Společná výstava všech prací.
Cíl - nácvik nejjednodušších poloh ve správném provedení (leh na zádech, na břiše, sed zkřižný, vzpor klečmo).
Takový správný mraveneček se musí umět také dobře pohybovat v mraveništi. Musí mít rovná záda, zatáhnuté bříško a také musí umět pěkně zvedat ruce. My se to teď společně naučíme, aby se za nás Ferda nestyděl, jak chodíme pokřivení a kdoví jak ještě. Cviky v průběhu motivovat mravenci a beruškami. Cviky (viz Zdravotní a vyrovnávací cviky s náčiním) např.:
Středa - 3. den
Téma - na návštěvě u veverky
Specifické vzdělávací cíle - rozvoj pohybových dovedností (koordinace pohybu), rozvoj fyzické a psychické zdatnosti, nácvik tanečku, práce s modelovací hmotou.
Hlavní činnosti - procvičování dřepů, vzpažení, chůze v kruhu, orientace v prostoru (při otočení), nácvik básničky (později písničky), rozvoj paměti (vědět, jaký prvek bude následovat, apod.), jemná motorika, trpělivost, šikovnost.
Spokojené veverky - nácvik tanečku podle hudební předlohy nahrané na magnetofonu, nebo se děti písničku naučí a budou ji společně zpívat.
Motivace - Pohádka o spokojených veverkách.
Postup - děti se chytnou za ruce a utvoří kroužek. Na slova básničky předvádějí zpívaný text.
Seděly dvě veverky, (pohybové ztvárnění)
Na červené jedli, (podřep)
chvilku něco chroupaly, (chroupat ústy, jako veverky)
chvilku něco jedly. (otočit se o 180º na jednom místě)
A když měly plná bříška, (hladit si bříško)
řekly si už dost. (rázně rozpažit)
Houpaly se houpy, houpy, (chytit se za ruce)
Jen tak pro radost. (v kruhu se lehce pohupovat)
Potřeby - barevná modelovací hmota, podložky, korálky na oči, jehličí ze stromů apod.
Cíl - procvičování jemné motoriky, práce s rukama (s prsty), představivost, šikovnost, spolupráce
Teď jsme se naučili taneček, který se nám moc povedl. Jak ale asi takové veverky vypadají a kde bydlí? Každý si vezměte modelínu a zkuste takovou svou veverku vytvořit. Jak asi taková veverka vypadá, kde bydlí? (rozhovor o veverce). Já jednu takovou veverku mám tady na obrázku, ale ta vaše může vypadat třeba úplně jinak. Udělejte jí také domeček, ve kterém právě ta vaše veverka bydlí. Potom jim společně uděláme stromy, doplníme celý les jehličím a společně s jejich domečky je do lesa umístíme. Budeme mít takový krásný les plný veverek.
V ruce si rozpracujte modelínu. Pěkně vám změkne a bude se z ní veverka pěkně dělat. A můžete začít. Společná výstava veverek a jejich domečků (povídání o výtvorech, jak se jednotlivé veverky jmenují, kde bydlí).
Čtvrtek - 4. den
Téma - Za zvířátky do lesa
Specifické vzdělávací cíle - pozorování krás přírody (užívání všech smyslů - hmat, sluch, čich), rozdíl mezi lesem a městským prostředím, chování v lese (nekřičet, neničit rostlinky, neubližovat, apod.).
Hlavní činnosti - zajímavosti v lese, pohyb v nerovném terénu, postřeh, obratnost, šikovnost.
Výlet do nejbližšího lesa - povídání o zvířátkách, které v lese žijí (mravenci, veverky, berušky, srnky...
Překážková dráha z přírodnin - v pěkném lese utvoříme pomocí fáborků překážky, které mají děti za úkol překonávat (např. běh mezi stromy, přeskočení nízké překážky, podlezení, apod.).
Hry v lese: na medvědy, čáp ztratil čepičku, honičky (po jedné noze, stínová, dvě baby, se záchranou...), molekuly, apod.
Pátek - 5. den
Téma - Máme rádi zvířátka a pomáháme jim
Specifické vzdělávací cíle - rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé motoriky, rozvoj fyzické zdatnosti, rozlišování dobra a zla, kresba.
Hlavní činnosti - rozvoj lokomočních činností (skok, běh, hod, lezení), pracovní listy, komunikace, rozvoj tvořivosti, fantazie.
Tělovýchovná činnost - metoda cvičení ve družstvech a doplňková cvičení.
Milé děti, kolem nás žije mnoho zvířátek, které se nějak pohybují. Skáčou, běhají, našlapují, nebo také cupitají. Nemají to ale jednoduché. Sami si to můžete vyzkoušet. Připravila jsem si pro vás stanoviště, na kterých si vyzkoušíte, jak se jednotlivá zvířátka pohybují. Nejprve se všichni společně na jednotlivá stanoviště podíváme, abychom věděli, co tam máme dělat.
Děti obcházejí nejprve společně jednotlivá stanoviště. Když jim je vše jasné, cvičí každý samostatně. U každé zastávky je umístěn nákres (obrázek se zvířátkem a činností, kterou mají na stanovišti vykonávat), aby si děti mohly upřesnit případné nejasnosti u cvičení a cvičily tak správně, jak mají. Učitelka dává dopomoc u stanoviště "Pavouček a jeho dráha" a dohlíží na správný průběh cvičení.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.