Karel Malich se vyznačoval citlivostí k prostoru a jeho kvalitám. Prostor ovšem nechápe pouze jako inertní médium pro jednotlivé elementy a jejich vztahy, ale spíše antropologicko-energeticky. Vezmeme-li vážně zdánlivě triviální fakt, že lidské tělo zabírá určité místo v prostoru, že člověk zaujímá místo ve světě a že jeho vnímání světa není jen pasivním záznamem vnější reality, ale i tělesným a v jistém smyslu i duchovním výkonem, pak docházíme k závěru, že člověk svojí tělesnou přítomností vskutku formuje prostor. Chápeme-li prostor jako místo energických toků (ve smyslu fyzikálním, ale i intuitivním a duchovním), mnohem snáze pak porozumíme Malichově plastice Kavárna - je to záznam toku energetických sil, jež formují prostor v jednom konkrétním okamžiku, na jednom konkrétním místě.
Učivo (rozvíjení smyslové citlivosti, ověřování komunikačních účinků)
Evokace
Kde všude můžeme uvidět linie? Co všechno nám linie může připomínat, co vše můžeme vnímat lineárně (může to být i samotný tvar věcí či jejich struktura? Jsou linie, čáry, které nacházíme v přírodě a ve městě nějak rozdílné?
Očekávané dílčí výstupy:
Kavárna
Přemístíme se do kavárny. Nepůjdeme tam, ale, proměníme se v zázračné lidi, kteří mají schopnost vidět věci, které normálně jenom slyší nebo cítí.
Co bychom mohli v kavárně slyšet za zvuky, co cítit za vůně?
V pytlíčcích kolují různá koření, čaj, káva, sladkosti... Z reproduktoru se ozývají zvuky z reálného kavárenského prostředí.
Očekávaný dílčí výstup:
Animace objektu (K. Malich - Kavárna, sedím, koukám, pootočil jsem hlavu...)
Děti si lehnou pod objekt plný linií linoucích se zvuků a vůní a z podhledu pozorují "kavárenské prostředí". Očima se snaží sledovat vybranou linii a sdělují, co pro ně představuje.
Vyberte si jednu vůni nebo zvuk a snažte se ji prostřednictvím linie zaznamenat na kartičku.
Záznamy linií položí vedle sebe, rozeznávají a porovnávají jejich charakter a interpretace
|
|||
Animace objektu (K. Nepraš - Velký dialog)
Děti se potichu přesunou ke dvojici, která sedí v kavárně (objekt od K. Nepraše). Figury lidí mohou pozorovat i zevnitř. Uvědomují si, co je na člověku lineárního. Sledují postavy a zkouší odhadnout, co si říkají, jaký je mezi nimi vztah, jaké jsou. Zkuste figury oživit gesty či slovem.
Očekávané dílčí výstupy:
Animace instalace (S. Zippe - Spirála)
Když se kavárna uzavře a poslední hosté odejdou, prostředí se nějak promění.
Děti si představují, jak by asi taková tmavá místnost mohla vypadat. Po jednom jsou zavedeny do temné místnosti (kavárny) - instalace S. Zippeho.
Promyslete si, co je to za část místnosti, co osvětlená spirála představuje.
Očekávaný dílčí výstup:
Co se nám line nad hlavou?
V ateliéru se děti vrátí zpátky ke svému záznamu zvuku či vůni. Usadí se kolem velkého formátu papíru a položí si svůj záznam na okraj. Papír je novým prostředím, kde jsou zvuky a vůně probuzeny k životu.
Pokračujte v rytmu své linie na papíře, různě linii uvolňujte a proměňujte dle svých představ.
Představují si, jak se zvuk například mění v místnosti s ozvěnou nebo jak se line vůně prostorem.
|
|||
Očekávaný dílčí výstup:
Reflexe
Jak na vás působí nově vzniklé prostředí z vašich linií? Co vše se v "silových polích" linií odehrává, jaké pocity to ve vás vzbuzuje?
Najděte si ve společně vzniklé kresbě pro vás "přitažlivé" místo a snažte se vyjádřit důvod svého výběru.
Na závěr děti reflektují své vjemy a prožitky. Vzpomínají si, co vše lze linií vyjádřit.
|
Očekávané dílčí výstupy:
Kudy chodím, zanechávám stopy - prostorová instalace
(Záznam pohybu dětí v určitém prostoru - ve třídě o přestávce, na chodbě, v tělocvičně...; prostředky - provázky, vlny atp., které děti natahují kolem opěrných sloupů, za hřebíky; fotografie snímající pohyb - expozice na dlouhý čas.)
Bod a linie - ozvláštnění krajiny
(Zvýrazňování, ozvláštňování, proměňování charakteru krajiny pomocí bodů, tvorba fotografické dokumentace; prostředky - nafukovací balónky, různé barevné papíry, mikádové tyčky, kelímky, jakékoliv předměty, z kterých je možné vytvořit linii stejných bodů a které je možné z krajiny zase odnést.)
Lineární struktura - nalézání souvislostí
(Tvorba vlastního portfolia linií, vytváření vztahů, hledání vlastních kritérií uspořádání; prostředky - fotografie, reklama, časopisy, internet, vlastní fotografie a kresby, výtvarné umění...)
Doporučené inspirační zdroje pro návazné aktivity:
Z. Sýkora, P. Kvíčala, M. Grygar, V. Skrepl, M. Jetelová, Z. Ságlová
Doporučená literatura:
Cílek, V.: Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán, 2002.
Kandinska, Wassily: Bod - linie - plocha. Praha: Národní galerie v Praze; Triáda, 2000.
Klee, P.: Čáry, Praha: 1990.
Klee, P.: Pedagogický náčrtník, Praha: Triáda, 1999.
Zdeněk Sýkora - Linie, Praha: Unie výtvarných umělců, 1991.
Karel Malich 1976-1985, Jízdárna Pražského hradu 28.6.-21.8.1994, Praha: Národní galerie v Praze.
O doprovodných programech Lektorských oddělení Národní galerie v Praze získáte více informací na tel. 224301003 nebo na webových stránkách www.ngprague.cz.
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat | |
Didaktická povaha příspěvku | |
Forma výuky | |
Metoda výuky | |
Předpokládaný časový nárok |
|
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami |
|
O doprovodných programech Lektorských oddělení Národní galerie v Praze získáte více informací na tel. 224 301 003 nebo na webových stránkách http://www.ngprague.cz/.
Vyjádření Národní galerie v Praze ke zveřejněným fotografiím (výtvarným dílům):
"Uživatel bere výslovně na vědomí, že reprodukce (rozmnoženiny) výtvarných děl zveřejněné na tomto portále může užít jen pro svou osobní potřebu a nikoliv za účelem dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského anebo obchodního prospěchu (ust.§ 30 autorského zákona). Dále bez licence nesmí užít předmětné reprodukce jinak než způsoby uvedenými v autorském zákoně jako bezúplatné zákonné licence, tedy např. může v odůvodněné míře užít výňatky těchto výtvarných děl ve svém díle, užít jejich výňatky nebo drobná díla celá pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby, pokud je takové užití v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, nebo užít dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu za předpokladu, že nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu. Uživatel bere výslovně na vědomí, že je vždy povinen uvést jméno autora, název díla a pramen."
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.