Učivo (uplatňování subjektivity, ověřování komunikačních účinků)
Haptická hra
Každý si zaváže oči šátkem a před sebe dostane různé materiály upevněné na podložce. Hmatem rozeznává různé struktury (se zavřenýma očima). Z nabídky struktur vyhledává tu, která nejvíce odpovídá jeho hmatovému vjemu. Každý se pokusí uhodnout, jaký materiál má v ruce. Posléze si svou domněnku může ověřit zrakem.
Očekávaný dílčí výstup:
Frotáž
Pomocí frotáže každý sejme povrchy materiálů, a tím zviditelní jejich strukturu. Struktury pozoruje, porovnává, všímá si například jejich pravidelnosti a nepravidelnosti.
![]() |
|||
1. Obrázek
|
|||
|
Očekávané dílčí výstupy:
Hudební ukázka (Mozartova Sonáta A dur a Cageova "mixážní" hudba)
Uplatnění nahodilosti je možné vysledovat nejen ve výtvarném umění. Jako příklad může sloužit porovnání formálně uspořádané hudby Mozartovy s Cageovou mixážní hudbou.
Pokusíme se vytvořit sestavy záměrné, promyšlené a sestavy vzniklé zcela náhodně, spontánně (náhoda jako faktor uplatněný při vzniku uměleckého díla).
Hra s dřevěnými prvky (klínky)
![]() |
|||
3. Sestavování struktur
|
|||
|
Očekávané dílčí výstupy:
Příprava matrice a tisk
Papíroryt - postup drásané grafiky.
Zaznamenejte jakýkoliv děj nebo náhodnou událost pomocí různých nástrojů a materiálů do papírové matrice. Zanechávejte na matrici různé stopy.
Abychom vše zviditelnili, zatřeme do matrice barvu a poté ji otiskneme. Vzniklé grafické listy jsou tužkou osignovány.
Nakolik byla vaše práce ovlivněna náhodou, jakou úlohu zde hraje "nápad"?
![]() |
5. |
![]() |
|||
6.
|
|||
|
Očekávané dílčí výstupy:
Boudníkovy grafické techniky
Přiblížení některých Boudníkových grafických technik v souvislosti s instalací Z. Berana.
Vladimír Boudník byl velký experimentátor, vyvinul mnoho nových grafických technik (např. princip exhumační techniky, kdy se matrice zahrabává do země a vystavuje se tak oxidaci, nám může přiblížit i instalace Z. Berana).
Účastníci shlédnou krátký film o V. Boudníkovi a jeho akci v ulicích.
V čem je jeho přístup k tvorbě tak specifický?
Bližší představení osobnosti Vladimíra Boudníka.
![]() |
8. |
![]() |
9. |
Očekávané dílčí výstupy:
Návrat ke frotážím
Dokreslete to, co vidíte ve vlastních frotážích.
Zviditelni tvar, který jsi objevil ve "skvrně".
Vladimír vytvořil z učedníků ČKD skupinku, kterou poučil a pak naučil, kterak snadno a lehce vyrábět sady a seriály flíčků, do kterých pak lze snadno dotáhnout shodné tvary… a když učedníci už museli jít domů, Vladimír se dál vydával k těm hostům, kteří přisedli, a znovu s tou samou trpělivostí a přesností poučoval pivaře, jak každý se sice nemůže stát umělcem, ale každý, komu se zachce, si může dokreslovat to, co ve skvrnách vidí...
Očekávaný dílčí výstup:
Reflexe
Snaží si uvědomit a specifikovat, co bylo v programu pro něj nejsilnějším zážitkem, své dojmy sděluje ostatním a uvědomuje si, v čem se shodují a odlišují.
Očekávaný dílčí výstup:
Živá struktura
Vyhledávání neobvyklých pravidelných i nepravidelných struktur ve světě přírodním i umělém - mraveniště, parkoviště... Zaznamenávání video nebo foto cestou.
Body
Vytváření bodové kresebné struktury hrotem tužky se zavřenýma očima.
Otisky
Vyhledávání a otiskování zajímavých struktur do hlíny.
Drásání
Postupné deformování papírů drásáním, trháním, propichováním atd. Postup od co nejmenší k co největší deformaci.
Do výšky
Vyhazování špejlí nebo jiných stejných prvků do výšky, pozorování jejich různorodých náhodně vzniklých tvarů - v letu i dopadu a jejich následná interpretace.
Doporučené inspirační zdroje pro návazné aktivity:
M. Grygar; J. Cage; Dadaismus (a jeho náhodnost v umění); R. Franta;
A. Šimotová; H. Demartini
Doporučená literatura:
HRABAL, B.: Něžný barbar. Praha: ODEON, 1990. KHOL, J.: Interpretace. Praha: 1989. PRIMUS, Z.: Vladimír Boudník: mezi avantgardou a undergroundem. Praha: 2004. ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. Katalog NG v Praze: Milan Grygar - Obraz a zvuk, 1999. Katalog NG v Praze: Vysočanský okruh Vladimíra Boudníka, 1992. Kolektiv autorů: Alternativní umění. Lidové noviny, Praha: 2001. Kolektiv autorů: Mezi tradicí a experimentem-práce na papíře v českém výtvarném umění 1939-1989. Muzeum umění Olomouc, 1997.
O doprovodných programech Lektorských oddělení Národní galerie v Praze získáte více informací na tel. 224 301 003 nebo na webových stránkách www.ngprague.cz.
Vyjádření Národní galerie v Praze ke zveřejněným fotografiím (výtvarným dílům):
"Uživatel bere výslovně na vědomí, že reprodukce (rozmnoženiny) výtvarných děl zveřejněné na tomto portále může užít jen pro svou osobní potřebu a nikoliv za účelem dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského anebo obchodního prospěchu (ust.§ 30 autorského zákona). Dále bez licence nesmí užít předmětné reprodukce jinak než způsoby uvedenými v autorském zákoně jako bezúplatné zákonné licence, tedy např. může v odůvodněné míře užít výňatky těchto výtvarných děl ve svém díle, užít jejich výňatky nebo drobná díla celá pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby, pokud je takové užití v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, nebo užít dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu za předpokladu, že nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu. Uživatel bere výslovně na vědomí, že je vždy povinen uvést jméno autora, název díla a pramen."
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.