Při plánování nebo evaluačním procesu tematického celku se na základě činností dětí zamýšlíme nad dosahováním konkrétních očekávaných výstupů. Zjistíme, že děti si činnostmi zdokonalují hned několik kompetencí neboli očekávaných výstupů, jež mají charakter průběžný, opakující se.
Důležitá je identifikace stěžejních výstupů tématu, o dalších možných je dobré vědět - není je třeba vypisovat. To ovšem neplatí v případě studentek předškolní pedagogiky či učitelek začínajících. Následující zpracování integrovaného bloku je pouze jedním z možných přístupů a ukázkou způsobu, jak si může začínající učitelka připravit vzdělávací nabídku z pohledu činností a očekávaných kompetencí (výstupů).
PONDĚLÍ Proč slavíme Vánoce? |
|
ČINNOSTI | OČEKÁVANÉ VÝSTUPY - co dítě umí |
Vedeme rozhovor o Vánocích - na co se děti těší, kdy a proč slavíme Štědrý den atp. |
|
Čteme úryvek z knihy Narodil se Kristus pán (H. Prošková, Z. Krejčová) a prohlížíme si ilustrace, seznámíme se s historií. |
|
Sestavujeme betlém z figurek (podle knihy). |
|
Nacvičujeme vánoční koledu Půjdem spolu do Betléma. Zpěv doprovodíme improvizovaným pohybem. |
|
Vytváříme kometu-hvězdu, která svítí nad Betlémem. |
|
Jdeme na prohlídku jesliček (náměstí, kostel). |
|
ÚTERÝ Vánoční zvyky a tradice |
|
ČINNOSTI | OČEKÁVANÉ VÝSTUPY - co dítě umí |
Povídáme si, co lidé od dávných časů na Vánoce dělají (zvyky, tradice), co dělají děti doma, jaké zvyky dodržují (cukroví, stromek, svícny, věnce, kapr...). |
|
Pracujeme s obrázky. |
|
Nacvičujeme báseň Vánoční (A. Pojar). |
|
Vánoční svícen lze vyrobit z různých materiálů. (větvičky, skořápky od ořechů, ovoce apod.). Besedu na toto téma spojíme s jejich ukázkou. |
|
Vyrábíme vánoční svícen ze skořápek od ořechů, z jablek, pomerančů, hřebíčku, rozinek apod. |
|
Při pobytu venku stavíme sněhuláka, házíme sněhovou koulí na cíl apod. |
|
STŘEDA Vánoční cukroví |
|
ČINNOSTI | OČEKÁVANÉ VÝSTUPY - co dítě umí |
Pohybem znázorňujeme sáňkování, lyžování, bruslení aj. |
|
Po příchodu z bruslení a sáňkování domů vnímáme linoucí se vůni Vánoc (jehličí, svíčky, bylinkový čaj, cukroví, vánočka atd.). |
|
Učíme se báseň Schovejte vánočku (Z.Špůrová) a doprovázíme ji pohybem. |
|
Vánoční cukroví nám chutná. Jaké druhy cukroví peče maminka a kdo jí pomáhá? |
|
Z čeho se peče cukroví? Spojíme s ukázkou surovin. Některé suroviny můžeme ochutnat (ořechy, kokos, rozinky). |
|
Pečeme perníčky (vykrajujeme příborovým nožem podle šablony i vykrajovátky, zdobíme je cukrovou polevou). |
|
Pozorujeme přírodu a počasí. |
|
Hádanky o počasí. |
|
ČTVRTEK Vánoční přání |
|
ČINNOSTI | OČEKÁVANÉ VÝSTUPY - co dítě umí |
Povídáme si o přáních dětí (každé přání nemůže být vyplněno). Co by děti přály mamince, tatínkovi, sourozencům apod.? |
|
Co dostávali naši rodiče, babičky a dědečkové, když byli malí? |
|
"Píšeme" dopis Ježíškovi a malujeme vánoční přání. |
|
Při pobytu venku vyšlapujeme obrazce do sněhu, sáňkujeme, kloužeme se atp. |
|
PÁTEK Vánoční stromeček |
|
ČINNOSTI | OČEKÁVANÉ VÝSTUPY - co dítě umí |
Jaké stromky zdobíme? Na obrázcích rozlišujeme jehličnaté a listnaté stromy. |
|
Učíme se báseň Vánoční stromeček (J. Žáček). |
|
Jakými ozdobami můžeme stromeček zdobit (poznávání materiálů - slaměné, papírové, svíčky, jablíčka, prskavky; porovnávání tvarů a velikostí)? |
|
Vyrábíme papírové ozdoby. |
|
Zdobíme vánoční stromeček vyrobenými ozdobami, perníčky atd. |
|
U vánočního stromečku zpíváme koledy s hudebním doprovodem (dřívka, bubínek, triangl) |
|
Při pobytu venku vyzdobíme vánoční stromek pro zvěř a ptáky. |
|
Přednášíme vánoční básně u stromečku pro zvěř. |
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: