Všude kolem nás se nacházejí různorodé tvary. Některé se sobě vzájemně podobají více, jiné méně. Dokážeme ale vnímat svět kolem nás v jeho základní tvarovosti? Umíme objevovat ve zvláštních tvarech ještě zvláštnější skryté tvary?
Učivo (rozvíjení smyslové citlivosti)
Evokace
Co je to tvar? Jak to, že dokážeme od sebe odlišit dvě různé věci?
Děti na příkladech ukazují, jak se rozrůzňují a čím se odlišují jednotlivé tvary kolem nás.
Očekávaný dílčí výstup:
Stíny a tvary
Tvarové zjednodušení jako základní princip snadného vyhledávání podobností demonstruje lektor ukázkami siluet věcí za prosvícenou "stínoherní" stěnou.
Zaznamenejte si na černé papíry ty ze stínů, které vás svým tvarem zaujmou.
Bílou tužkou přenesou na černý papír obrys stínu, vystřihnou jej a umístí na jedno místo.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Očekávané dílčí výstupy:
Všechno má nějaký tvar
Všechno má nějaký tvar, i člověk sám. Víte, jaký tvar máte vy? Už jste ho někdy viděli? Na fotografii? A co v zrcadle? Myslíte, že svůj vlastní tvar v zrcadle poznáte?
Ve zvláštním zakřiveném zrcadle děti vidí svůj deformovaný tvar.
Vždy tak v zrcadle vypadáte? Je tohle váš tvar, který znáte? Čím se tady, v zrcadle, liší od toho, který znáte? Přestože jsme najednou tak pozměněni, poznáváme se. Jak to?
![]() |
Očekávaný dílčí výstup:
Animace obrazů, soch a objektů
Animace obrazů, soch a objektů v expozici v 2. patře. (Animace obrazu Milan Kunc - "Don´t worry, be happy".)
Na strategickém místě v expozici lektor ukazuje dětem připravené geometrické tvary (všechno jsou to tvary objevující se v exponátech, které momentálně děti obklopují).
Rozhlédněte se kolem a pokuste se najít tvarovou podobnost v nějakém z exponátů.
Po této hře rozdá lektor dětem siluety.
Co který z tvarů podle vás představuje?
Skupina pokračuje expozicí k obrazu, z něhož siluety pocházejí.
Porovnejte své původní identifikace tvarů s jejich skutečným vzorem.
![]() |
Očekávaný dílčí výstup:
Tvarové asociace
V ateliéru se účastníci posadí kolem rozvinutého velkého balicího papíru, na nějž lektor rozsype zásobu předem vystřižených tvarů. Ty se stanou součástmi úplně nových vymyšlených tvorů, předmětů aj.
Vyberte si náhodně nějaký tvar. Umístěte jej na papír. Pokračujte a rozvíjejte jej tak, aby z něj vznikl jakýkoliv předmět či figura atd.
Výsledkem je velký papír pokrytý mnoha nalepenými tvary - tvorů nebo strojů, strašidel, předmětů, které účastníci asociativně dotvářejí, a tak i zviditelňují. Černým progresem doplňují nejen obrysy, ale vytvářejí celé černě vykreslené plochy tak, aby vystřižené siluety plynule přecházely v nový tvar.
![]() |
![]() |
Očekávaný dílčí výstup:
Představování vzniklého díla, oživení příběhem
Pojmenujte své vzniklé nově tvary. Děti porovnávají své asociace. Přisuzují svým tvarům různé vlastnosti, původ, historii apod. V závěru účastníci společně hledají vhodný název pro dílo, které sami vytvořili díky schopnosti vidět a odhalovat "skryté" tvary a pracovat s nimi.
![]() |
Očekávané dílčí výstupy:
Závěrečná reflexe
U "Kompozice"(J. Miró) lektor vybízí k pojmenovávání tvarů a fantazijním hrám.
A co by mohlo být toto?
![]() |
![]() |
Jean Miró: Kompozice |
Copyright © |
Očekávané dílčí výstupy:
Stíny
Vyhledávání stínů zajímavého tvaru a jejich následný fotografický záznam (fotografie).
Instalace siluet
Sbírání předmětů nezvyklého tvaru a jejich instalace v prostoru proti světlu (sbírka a instalace).
Živé skvrny
Hledání konkrétních tvarů v abstraktních skvrnách vzniklých otištěním z monotypové desky, jejich dotváření kresbou (monotyp).
Inspirační zdroje k návazným aktivitám:
František Drtikol, Jaakko Nemela, Jiří Trnka
Doporučená literatura:
FRANCASTEL, P.: Figura a místo. Praha: 1984.
CHALUPECKÝ, J.: Obhajoba umění. Praha: ČS, 1991.
KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: 1991.
LUCIE-SMITH, E.: Art today - současné světové umění. Bratislava: Slovart, 1995.
MÍČKO, M.: Testament mistra WU. Praha: Odeon, 1971.
GALERIE RUDOLFINUM: František Drtikol-fotograf, malíř, mystik. Praha: 1998
O doprovodných programech Lektorských oddělení Národní galerie v Praze získáte více informací na tel. 224301003 nebo na webových stránkách www.ngprague.cz.
Vyjádření Národní galerie v Praze ke zveřejněným fotografiím (výtvarným dílům):
"Uživatel bere výslovně na vědomí, že reprodukce (rozmnoženiny) výtvarných děl zveřejněné na tomto portále může užít jen pro svou osobní potřebu a nikoliv za účelem dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského anebo obchodního prospěchu (ust.§ 30 autorského zákona). Dále bez licence nesmí užít předmětné reprodukce jinak než způsoby uvedenými v autorském zákoně jako bezúplatné zákonné licence, tedy např. může v odůvodněné míře užít výňatky těchto výtvarných děl ve svém díle, užít jejich výňatky nebo drobná díla celá pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby, pokud je takové užití v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, nebo užít dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu za předpokladu, že nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu. Uživatel bere výslovně na vědomí, že je vždy povinen uvést jméno autora, název díla a pramen."
Integrace vzdělávacího obsahu z jiných vzdělávacích oborů, resp. průřezových témat | |
Didaktická povaha příspěvku | |
Forma výuky | |
Metoda výuky | |
Předpokládaný časový nárok |
|
Nutné pomůcky a prostředky |
|
Informační zdroje |
|
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami |
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.