Odborné články Základní vzdělávání Některé didaktické problémy výuky prvopočátečního čtení
Odborný článek

Některé didaktické problémy výuky prvopočátečního čtení

28. 7. 2004
Základní vzdělávání
Autor
Radka Wildová

Anotace

V současné době probíhá výuka počátečního čtení v prvních ročnících ZŠ metodou analyticko-syntetickou hláskovou a genetickou. Dnes se tedy učitelé, ale i rodiče, rozhodují mezi dvěma metodami.

V současné době probíhá výuka počátečního čtení v prvních ročnících ZŠ metodou analyticko-syntetickou hláskovou a genetickou. Dnes se tedy učitelé, ale i rodiče rozhodují mezi dvěma metodami. V minulosti tomu bylo jinak.

1. polovina 20. století

Podíváme-li se krátce do historie české výuky počátečního čtení, zjišťujeme, že například v první polovině minulého století byla ve školách využívána podstatně rozsáhlejší nabídka metodických postupů.

Učitelé vybírali mezi tzv. syntetickými (postup začíná od písmene) a analytickými (postup začíná od slova) metodami. Mezi analytické řadíme i metodu globální, která se u nás rozšířila ve 20. - 30. letech minulého století zásluhou Václava Příhody. Ke každé metodě existovala učebnice počátečního čtení (slabikář nebo čítanka). Bylo běžnou praxí, že učitel ovládal a při výuce zároveň využíval několik metodických postupů podle toho, který určitým žákům více vyhovoval. Metodických postupů a k nim příslušných učebnic bylo v tomto období napočítáno téměř třicet.

Analyticko-syntetická hlásková metoda

Na začátku druhé poloviny minulého století byla centrálně zavedena analyticko-syntetická hlásková metoda, jejíž název již napovídá, že kombinuje postup analytický a syntetický. V této metodě je při nácviku nového písmene (struktury slova) vyvozeno příslušné slovo z mluvené řeči, dále je analyzováno na slabiky a hlásky, ke kterým jsou následně přiřazována písmena. Proces syntézy pak znamená spojování písmen do dalších slabik a slov a pozdější psaní těchto slov. Tato metoda se jeví jako úspěšná a to, co jí bývá vyčítáno, se netýká metody samotné, ale především způsobu jejího využití učitelem. Kritici upozorňují například na nesprávnou (mechanickou, stereotypní a zdlouhavou) práci se slabikou, kterou žáci často vnímají pouze jako jednotku čtení bez jakéhokoli významu (při výuce chybí spojení slabika-slovo).

Následným problémem takto nevhodně aplikované metody může být přecenění technického výcviku ve čtení, jeho nepřiměřeného upřednostnění před rozvojem čtení s porozuměním a zprostředkováním čtenářského zážitku. Za výhodu této metody bývá naopak považováno systematické procvičení všech písmen a slovních struktur. V současné době je touto metodou zpracováno celkem dvanáct učebnic počátečního čtení.

Genetická metoda

V roce 1997 k této jediné metodě přibyla tzv. genetická metoda, která se v českých školách využívala již v první polovině minulého století. Za jejího autora je považován J. Kožíšek.

Ve variantě zpracované J. Wagnerovou se žáci naučí všechna písmena v průběhu prvního měsíce školní docházky (pouze však v hůlkových tvarech). Čtení nových slov probíhá prostřednictvím tzv. hláskování. Žák tedy při čtení nového slova neslabikuje (NO-SÍ-ME), ale hláskuje a pak vysloví celé slovo (N-O-S-Í-M-E, NOSÍME). Asi po šesti až osmi týdnech žáci spontánně přecházejí ke čtení i malých písmen tiskací abecedy a postupně se seznamují s tvary písma psacího. Důležitým prostředkem pro počáteční čtení je zapisování písmen a slov hůlkovým písmem (malá tiskací písmena žáci nezapisují).

Zastánci genetické metody hovoří o tom, že tato metoda vede žáky rychleji ke čtení smysluplných slov a tedy, že čtení žáky více baví. Experimentálně zatím nebyly tyto závěry prokázány. Nesporné ovšem je, že touto metodou mohou žáci velmi brzy číst jednoduché texty v dětských knihách a časopisech. Ke genetické metodě byla prozatím zpracována jediná učebnice počátečního čtení.

Srovnání

Při vzájemném porovnání obou metod docházíme k závěru, že obě mají své klady a zápory. Každá bude vyhovovat jinému typu žáků a každá bude různými učiteli aplikována jinak. Nelze tedy jednoznačně určit, která z metod je vhodnější.

Výhled

V budoucnu se nabídka metod zřejmě rozšíří. Z různých šetření již dnes víme o učitelích experimentálně využívajících metodické postupy užívané v 1. polovině 20. století (např. metoda normálních slabik, globální metoda).

Někteří učitelé experimentují i s metodami "bez společného slabikáře". Každý den naučí žáky několik nových slov, vycházejících z předčítaného příběhu, pohádky apod. Tato slova potom využívají v textech, které žáci společně s učitelem vytvoří. Z tohoto postupu je patrná vysoká motivace žáků pro čtení textů, neboť zde čtou své vlastní příběhy. (Tato praxe je dnes známá v některých zahraničních metodikách.)

Ať již bude nabídka metod jakkoli bohatá, bude rozvoj počátečního čtení, a tedy školní výuky, ovlivňovat řada dalších faktorů - především schopnosti žáků, jejich vnitřní motivace pro čtení, podnětnost prostředí, z něhož do školy přicházejí, úroveň spolupráce s rodiči a i osobnost učitele, včetně úrovně jeho didaktického mistrovství.

Nezáleží tedy jen na metodách výuky, ale z hlediska toho, co učitel může ovlivnit, také na způsobu jejich aplikace do školního vyučování.

Autor
Radka Wildová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně