Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento integrovaný blok podporuje dítě ve vytváření her, přijímání a dodržování jejich pravidel, v hledání logických posloupností a souvislostí.
Očekávané výstupy: Dítě si uvědomuje svá práva s ohledem na druhého, přiznává stejná práva druhým dětem. Při vymýšlení her myslí kreativně, předkládá "nápady". Při hře dodržuje dohodnutá a pochopená herní pravidla, řeší problémy.
Časový rozsah: střednědobý (dle zájmu dětí se ke hrám vracíme)
Věková skupina: 4 - 6 let
Tento integrovaný blok se stal součástí celoročního projektu Já a moje značka. Ke vzniku a realizaci her daly podnět děti. Náměty her vycházejí z jejich značek.
Očekávané kompetence (k jejichž základům děti vedeme)
Rizika
Činnosti k tématu
Hry jsou zaměřeny na prostorové uspořádání, počítání, chápání symbolů (trestajících a odměňujících znaků), dodržování pravidel pohybu po herním plánu a logiku.
Jabloň Autor: Tereza
1. |
Pomůcky: | herní plán (vyrobený dětmi), barevná kolečka představující jablíčka, umístěná na koruně stromu, figurka a kostka s puntíky (pro každého hráče) |
Počet hráčů: | 2 |
Cíl hry: | Posbírat všechna jablíčka. |
Pravidla: | Pohybovat se pouze po vyznačeném směru. Děti se ve hře střídají, každá figurka postupuje o tolik kroků, kolik je na kostce teček. Figurky postupují po čárách. Hráči si musí kroky rozmyslet tak, aby se při posledním čísle dostali k jablíčkům a mohli ho vzít. Vyhrává ten, kdo posbírá více jablíček. |
Obměna hry: | Stejný postup, ale s tím rozdílem, že děti se zbavují koleček a pokládají je na určená místa. |
Ztracená hruška
2. |
Pomůcky: | herní plán, nakreslený a vymyšlený dětmi, figurky a kostka na házení s puntíky 1 - 3 (pro každého hráče) |
Počet hráčů: | 4 |
Cíl hry: | Dorazit jako první na políčko, na kterém je hruška. |
Pravidla: | Motivem k této hře se stal příběh E. Petišky O ztracené hrušce. Děti si vyberou roli kočičky, Alenky, pejska a Honzíka. Své figurky umístí na startovací políčko vedle obrázku postavy, kterou představují. Postupně házejí kostkou a postupují do středu, směrem k hrušce. Kdo je u cíle první, vyhrává. |
Další hry pojmenovaly děti Závody autíček a Zakletý klíček.
3. |
4. |
Hry měly pro děti větší přitažlivost a pravidla větší platnost, protože právě děti samotné byly jejich tvůrci. Samotná tvorba pravidel nutila děti komunikovat, domlouvat se, spolupracovat, prohrávat i prožívat vůdčí roli. Děti si vyzkoušely nové způsoby zvládání problémových situací. Většina dětí přijala pravidla her a dodržovala je.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.