Pomůcky: molitanová stavebnice, soubor čepiček pro dramatizaci, obrazový materiál k pohádce, akvarelové Wax pastely, čtvrtky, omalovánky, soubor Demonstrační obrázky - soubor Kde zvířátka bydlí?, obrázky se symboly místa výskytu zvířat, PC program Sluníčko, audiokazeta Klasika před školou, č. 2 A, barevný papír, lepidlo, tuš, temperové barvy, Zvuky živé a neživé přírody (audiokazeta), Orffův instrumentář, modelína.
1. den - dramatizace pohádky Budka v poli
Motivace - učitelka dětem převypráví pohádku.
Vyzveme děti, aby samy vymyslely, z čeho postavíme budku s ohledem na to, že ji medvěd zboří, a proto nesmí nikomu padající budka ublížit (např. molitanová stavebnice).
Děti, které budou hrát samy, vyberou odpovídající čepičky, symbolizující jednotlivá zvířátka. Vypravěčem je nejprve učitelka (ukáže dětem, jak vypravěč pohádku komentuje), při dalším opakování pohádky jsou již vypravěči děti. Pohádku opakujeme dle přání dětí (ze zkušenosti vím, že se chtějí vystřídat téměř všechny).
2. den - při ranních hrách nabídneme dětem:
Didaktická hra se souborem Kde zvířátka bydlí:
Na závěr:
Učitelka rozloží obrázky po zemi. Do čtyř míst položí symboly místa výskytu (ptáci - obláček, vodní živočichové - rybníček, les apod.). Děti mají za úkol obrázky správně roztřídit. Po splnění úkolu děti kontrolují, zda zvířátka byla roztříděna správně, pokud najdou chybu, vysvětlí, proč zvířátko patří jinam, než bylo umístěno.
Poslech skladby S. Prokofjeva Péťa a vlk. Učitelka k jednotlivým částem poslechu ukazuje obrázky z knihy. Děti pohybem vyjadřují děj podle komentáře na kazetě. Po ukončení provede rozbor poslechu.
3. den - besedování o zvířatech
Popis charakteristiky zvířat. Připomenutí pohádky Budka v poli, poslech skladby Péťa a vlk.
Pantomima - vyjádření typického pohybu zvířete - ostatní hádají, jaké zvíře dítě napodobuje.
Kde zvířátka bydlí?
Motivace: Já tu mám ještě další zvířátka...veverka, myška, ježek, zajíc, liška, kapr...
Děti určují, jak se zvířátka v zimě chovají, kam se schovají.
Děti přiřazují každému zvířátku jeho příbytek. Nácvik básně Ježek v zimě:
Kam se ježek v zimě schoval?
Neklouzal se, nesáňkoval,
Zahrabal se do listí, od té doby spí a spí.
Zahrabal se do země. Lidičky, vzbuďte mě,
Až zavoní fialky, zapískají píšťalky.
Hra se zpěvem „Zajíček ve své jamce".
4. den - jak pečujeme o zvířata?
Na magnetické tabuli jsou obrázky volně žijících zvířat.
Výroba krmítka z barevného papíru na čtvrtce
Učitelka vychází z předchozího pozorování krmítek v parku, kam děti v rámci pobytu venku nosí krmení pro ptáčky. Součásti krmítka děti vytrhávají z barevného papíru a nalepují na čtvrtku. Po dokončení krmítka tuší domalují ptáčky, pozadí - stromy, keře, děti, atd. Dle vlastní volby mohou obrázek kolorovat. Výstava hotových prací na magnetické tabuli, hodnocení dětmi. Komentář dítěte k vlastnímu obrázku. Který obrázek se mi nejvíce líbí a proč?
Nácvik písně - Vrabec v zimě:
5. den - jak zvířátka vypadají
Práce s obrázky zástupců jednotlivých řádů zvířat - ptáci, savci, plazi, ryby. Děti popisují jednotlivé řády - charakteristika postavy; význam jednotlivých částí pro zvíře (proč mají ocas, proč mají ploutve apod.). Odpovídají na otázky - co nemají savci a mají ptáci, naopak a proč, co nemají ryby a mají ptáci a naopak a proč, atd. (místo výskytu a typická potrava).
Práce s modelínou. Děti modelují libovolné zvíře se zachováním podstatných znaků. Malba, kresba postavy libovolného zvířete. Děti si mohou zvolit činnost dle svého přání. Hodnocení výsledků práce - viz 4. den.
Po každé činnosti následuje hodnocení podle následující osnovy:
MIŠURCOVÁ, V.: Hry se zpěvem. Praha: SPN, 1958.
SCHULZOVÁ, A.: Nauč mě říkadla. Praha: Axióma, 2008. ISBN 978-80-7292-146-1.
VEBEROVÁ: Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha: SPN, 1984.
PROKOFJEV, S.: Péťa a vlk: Symfonická pohádka pro děti. Praha: Albatros, 1970.
Klasika před školou. Praha: Classic FM, 1999.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025