Odborné články Předškolní vzdělávání Kde zvířátka přezimují
Odborný článek

Kde zvířátka přezimují

24. 4. 2009
Předškolní vzdělávání
Autor
Dana Moravcová

Anotace

Děti se prostřednictvím pohádky seznamují s pohádkovými postavami a živočichy.

 

Pomůcky: molitanová stavebnice, soubor čepiček pro dramatizaci, obrazový materiál k pohádce, akvarelové Wax pastely, čtvrtky, omalovánky, soubor Demonstrační obrázky - soubor Kde zvířátka bydlí?, obrázky se symboly místa výskytu zvířat, PC program Sluníčko, audiokazeta Klasika před školou, č. 2 A, barevný papír, lepidlo, tuš, temperové barvy, Zvuky živé a neživé přírody (audiokazeta), Orffův instrumentář, modelína.

1. den - dramatizace pohádky Budka v poli

Motivace - učitelka dětem převypráví pohádku.

Otázky k obsahu:
  • Která zvířátka v pohádce hledají domeček?
  • Kolik jich v domečku bydlelo, než přišel medvěd?
  • Proč zvířátka nechtěla medvěda do domu?
  • Bydlí zvířátka opravdu v domečku?
  • Kde byste našly myšku, žabku, pejska....?
Vlastní dramatizace

Vyzveme děti, aby samy vymyslely, z čeho postavíme budku s ohledem na to, že ji medvěd zboří, a proto nesmí nikomu padající budka ublížit (např. molitanová stavebnice).

Děti, které budou hrát samy, vyberou odpovídající čepičky, symbolizující jednotlivá zvířátka. Vypravěčem je nejprve učitelka (ukáže dětem, jak vypravěč pohádku komentuje), při dalším opakování pohádky jsou již vypravěči děti. Pohádku opakujeme dle přání dětí (ze zkušenosti vím, že se chtějí vystřídat téměř všechny).

  • práce u PC program Sluníčko - Kde bydlí zvířátka?

2. den - při ranních hrách nabídneme dětem:

  • zopakovat dramatizaci pohádky (děti hru organizují samy)
  • kresbou vyjádřit obsah pohádky (akvarelové Wax pastely)
  • vybarvovat omalovánky zvířátek z pohádky
  • rozhovor s dětmi nad obrázky zvířat - rozdělení podle místa výskytu - zástupci zvířat žijících ve vodě, ptáků, zvířata žijící pod zemí, žijících v lese

Didaktická hra se souborem Kde zvířátka bydlí:

  • děti nejprve zvířata správně pojmenují
  • rozklad slova na slabiky - vytleskávání
  • děti na každou slabiku položí na zem kostku - spočítají kolik slabik má slovo

Na závěr:

  • Vzpomenete si na slovo, které bylo nejdelší (nejkratší)?
  • Kolik mělo slabik?
  • Jméno kterého zvířete začíná na písmeno...?
  • Na jaké písmeno začíná slovo medvěd, atd.?  

Učitelka rozloží obrázky po zemi. Do čtyř míst položí symboly místa výskytu (ptáci - obláček, vodní živočichové - rybníček, les apod.). Děti mají za úkol obrázky správně roztřídit. Po splnění úkolu děti kontrolují, zda zvířátka byla roztříděna správně, pokud najdou chybu, vysvětlí, proč zvířátko patří jinam, než bylo umístěno. 

Poslech skladby S. Prokofjeva Péťa a vlk. Učitelka k jednotlivým částem poslechu ukazuje obrázky z knihy. Děti pohybem vyjadřují děj podle komentáře na kazetě. Po ukončení provede rozbor poslechu.

  • O čem byl příběh?
  • Kdo byl hlavní hrdina?
  • Proč byl Péťa hrdina, proč byl statečný?
  • Kdo se o Péťu staral?
  • Byl Péťa poslušný?
  • Proč ne?
  • Proč se dědeček přestal zlobit?
  • Jaká tam byla zvířátka?
  • Jaká byla kočka, vlk?
  • V jakých pohádkách je vlk?
  • Je v těch pohádkách hodný nebo zlý, proč?
  • Výtvarné vyjádření obsahu příběhu.

3. den - besedování o zvířatech

Popis charakteristiky zvířat. Připomenutí pohádky Budka v poli, poslech skladby Péťa a vlk.

  • Co se říká o medvědovi?
  • Jaký je medvěd, co má rád, co asi nemá rád?
  • Znáte nějakého „zlého" ptáka, rybu? Je opravdu zlý (á)?
  • Co si myslíte, že je pravda, a co si vymysleli lidé?
  • Jaká skutečně zvířátka jsou a proč?

Pantomima - vyjádření typického pohybu zvířete - ostatní hádají, jaké zvíře dítě napodobuje.

  • Slovní hádanky - učitelka popisuje zvíře a děti hádají, na jaké zvíře učitelka myslí a naopak.
  • Určení zvířete podle zvuku (audiokazeta Zvuky živé a neživé přírody).
  • Přirovnání (nedokončené věty doplňují děti).
  • Huňatý jako...medvěd.
  • Rychlý jako...zajíc.
  • Chytrý jako...liška.
  • Pomalý jako...hlemýžď.
  • Peláší jako...zajíc.
  • Slizký jako...had.
  • Studený jako...ryba (možno procvičit i antonyma, chytrý - hloupý, pomalý - rychlý apod.).

Kde zvířátka bydlí?

Motivace: Já tu mám ještě další zvířátka...veverka, myška, ježek, zajíc, liška, kapr...

  • Jaká jsou tato zvířátka?
  • Znáte nějaké pohádky, kde jsou tato zvířátka?
  • Blíží se zima, schovají se někam tato zvířátka nebo budou běhat po lese?
  • Co v zimě jedí?

Děti určují, jak se zvířátka v zimě chovají, kam se schovají.

Práce s obrázky

Děti přiřazují každému zvířátku jeho příbytek. Nácvik básně Ježek v zimě:

Kam se ježek v zimě schoval?
Neklouzal se, nesáňkoval,
Zahrabal se do listí, od té doby spí a spí.
Zahrabal se do země. Lidičky, vzbuďte mě,
Až zavoní fialky, zapískají píšťalky.

Hra se zpěvem „Zajíček ve své jamce".

4. den - jak pečujeme o zvířata?

Na magnetické tabuli jsou obrázky volně žijících zvířat.

  • Včera jsme si povídali, kde zvířátka přezimují. O kterých zvířátkách jsme nemluvili (děti vyjmenují)?
  • Proč jsme si o nich nepovídali?
  • Kde tato zvířata přebývají v zimě (zvířata, která se pohybují v lese, např. srnka, jelen, divoké prase, ptáci, ryby)?
  • Jak tato zvířátka přežijí zimu?
  • Mají co jíst?
  • Proč nemají co jíst?
  • A jak tedy přežijí?
  • Jak člověk pečuje o zvířátka v lese, v rybníce, ptáčky?
  • Jak se jmenuje krmítko pro zvířata v lese? Co jim tam myslivec dává? Která zvířátka sem chodí?
  • Co mohou zvířátkům dát lidé?

Výroba krmítka z barevného papíru na čtvrtce

Učitelka vychází z předchozího pozorování krmítek v parku, kam děti v rámci pobytu venku nosí krmení pro ptáčky. Součásti krmítka děti vytrhávají z barevného papíru a nalepují na čtvrtku. Po dokončení krmítka tuší domalují ptáčky, pozadí - stromy, keře, děti, atd. Dle vlastní volby mohou obrázek kolorovat. Výstava hotových prací na magnetické tabuli, hodnocení dětmi. Komentář dítěte k vlastnímu obrázku. Který obrázek se mi nejvíce líbí a proč?

Nácvik písně - Vrabec v zimě:

  • melodizace, rytmizace (hra na tělo, Orffův intrumentář).
  • zpěv potichu, nahlas
  • zpěv po skupinách
  • pohybové vyjádření

5. den - jak zvířátka vypadají

Práce s obrázky zástupců jednotlivých řádů zvířat - ptáci, savci, plazi, ryby. Děti popisují jednotlivé řády - charakteristika postavy; význam jednotlivých částí pro zvíře (proč mají ocas, proč mají ploutve apod.). Odpovídají na otázky - co nemají savci a mají ptáci, naopak a proč, co nemají ryby a mají ptáci a naopak a proč, atd. (místo výskytu a typická potrava).

Výtvarné vyjádření

Práce s modelínou.  Děti modelují libovolné zvíře se zachováním podstatných znaků. Malba, kresba postavy libovolného zvířete. Děti si mohou zvolit činnost dle svého přání. Hodnocení výsledků práce - viz 4. den.

Překážková dráha motivovaná pohybem zvířat

  • přeskok přes překážku
  • plížení
  • lezení i po vyvýšené rovině
  • přehoupnutí z překážky na překážku na laně
  • lezení po žebříku
  • běh, poskoky

Doplňující činnosti dle podmínek MŠ:

  • návštěva ZOO
  • vycházky do lesa, do parku

Hodnocení

Po každé činnosti následuje hodnocení podle následující osnovy:

  • Co jsme, děti, dnes všechno dělali, vzpomeňte si?
  • Co se vám líbilo nejvíce?
  • Co byste chtěly zopakovat?
  • Co byste rády dělaly příště?
  • Co se vám dnes nelíbilo?
  • Co už nechcete dělat?
  • Co vám chybělo?

Použitá literatura:

MIŠURCOVÁ, V.: Hry se zpěvem. Praha: SPN, 1958.
SCHULZOVÁ, A.: Nauč mě říkadla. Praha: Axióma, 2008. ISBN 978-80-7292-146-1.
VEBEROVÁ: Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha: SPN, 1984.
PROKOFJEV, S.: Péťa a vlk: Symfonická pohádka pro děti. Praha: Albatros, 1970.
Klasika před školou. Praha: Classic FM, 1999.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě

Nutné pomůcky:

molitanová stavebnice, soubor čepiček pro dramatizaci, obrazový materiál k pohádce, akvarelové Wax pastely, čtvrtky, omalovánky, soubor Demonstrační obrázky - soubor Kde zvířátka bydlí?, obrázky se symboly místa výskytu zvířat, PC program Sluníčko, audiokazeta Klasika před školou, č. 2 A, barevný papír, lepidlo, tuš, temperové barvy, Zvuky živé a neživé přírody (audiokazeta), Orffův instrumentář, modelína.