Odborné články Základní vzdělávání Globální vzdělávání v České republice
Odborný článek

Globální vzdělávání v České republice

15. 4. 2009
Základní vzdělávání
Autor
PhDr. Zuzana Hlavičková

Anotace

Článek přináší informaci o globálním vzdělávání jako o konceptu, který za pomoci moderních metod a výukových postupů zprostředkovává mladým lidem nejen znalosti o současném světě, ale rozvíjí i jejich schopnosti a dovednosti, aby dokázali globální problémy chápat a posléze přispět k jejich řešení. Úroveň globálního vzdělávání v České republice byla v roce 2008 vyhodnocena Evropskou sítí pro globální vzdělávání (GENE). Hodnotící zpráva je přílohou článku.

Pro dnešní dobu je charakteristický rychlý přenos informací z jednoho místa na druhé. Moderní komunikační prostředky přinášejí během pár minut do našich životů zprávy o dění ve světě a umožňují nám získat takřka okamžitě informace o událostech, které se staly tisíce kilometrů daleko. Výuka ve školách na počátku 21. století musí na tento nový vývoj reagovat. Je proto nezbytné, aby byla koncipována tak, aby žáky a studenty obklopené řadou atraktivních multimediálních zdrojů zaujala a zároveň je dokázala připravit na život v současné rychle se rozvíjející, propojené a globální společnosti.

Nový trend ve vzdělávání, takzvané globální vzdělávání, si klade za cíl povzbuzovat žáky a studenty k tomu, aby dokázali informace a dění ve světě vyhodnotit a aby se uměli kriticky zamyslet nad výzvami, kterým svět čelí. Témata, jako je šíření AIDS, oteplování klimatu, příliv uprchlíků z chudých zemí do bohatých, ubývání zásob pitné vody apod., zasahují stále více do našich životů a vyžadují, aby se dnešní mladá generace zamýšlela nad hledáním budoucích řešení.

V zemích západní Evropy se do vyučování již od 80. let minulého století promítá globální přístup, označovaný jako tzv. „globální vzdělávání", případně „globální rozvojové vzdělávání". Jde o koncept, který prostřednictvím moderních metod a výukových postupů učí mladé lidi vnímat současné globální výzvy. Jeho smyslem je zprostředkovávat nejen znalosti, ale i schopnosti a dovednosti, aby žáci a studenti dokázali globální problémy chápat a posléze přispět k jejich řešení.

Školská reforma, která v českém školství v posledních letech probíhá, přinesla do života škol nepochybně celou řadu změn. Rámcové vzdělávací programy pronikají do všech stupňů základního a středního školství a učitelé dostávají větší prostor k tomu, aby svoji výuku přizpůsobili potřebám žáků a studentů. Centrální osnovy jsou překonány a dnes je tedy na každé škole a na každém učiteli, jak se mu podaří své hodiny naplnit aktuálními a relevantními informacemi.

Zařazení globálních témat do výuky je jednou z cest, jak mladé lidi přivést k větší odpovědnosti a zájmu o okolí. Prostor pro globální problematiku nabízejí všechny vyučovací předměty, nicméně ani jeden z nich nemůže poskytnout úplný rámec zkušeností a praktických dovedností, které žáci a studenti potřebují.

Právě z toho důvodu byla v rámcových vzdělávacích programech zavedena tzv. průřezová témata, která odrážejí hlavní myšlenky a výzvy, kterým společnost čelí a které mají svůj význam pro každého člověka. Díky nim může vzdělání získat relevanci a autenticitu a napomoci mladým lidem porozumět světu. Průřezová témata jsou způsobem, jak propojit výuku napříč jednotlivými předměty, událostmi a aktivitami a mohou proto náplň vyučovacího předmětu zaktualizovat a otevřít cestu k hlubšímu porozumění.

Cíle globálního vzdělávání odpovídají průřezovému tématu „Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech", a to na úrovni základních i středních škol. Koncept globálního vzdělávání se však nevymezuje pouze na vyučovací předměty, v nichž se zmínky o globálních tématech objevovaly v menší či větší míře vždy - tedy na zeměpis a občanskou výchovu. Naopak - cílem globálního vzdělávání je vnést vnímání souvislostí mezi bezprostředním okolím a „velkým světem" do všech vyučovacích předmětů, cizími jazyky počínaje a matematikou konče.

V České republice proniká globální vzdělávání postupně do stále většího počtu škol. Velkou zásluhu na tom mají nevládní humanitární organizace (jako např. Člověk v tísni, Fórum pro rozvojovou spolupráci FoRS, ADRA, Charita, Společnost pro Fair Trade, Humanistické hnutí Narovinu apod.), které využívají svých zahraničních zkušeností k tomu, aby připravili aktuální podklady a učební materiály, vhodné pro přímé zařazení do výuky. Díky nim vznikla za podpory Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstva zahraničních věcí ČR řada příruček, výukových materiálů i pracovních listů, často zdarma dostupných na vyžádání.

Nevládní organizace také pořádají semináře a další aktivity pro učitele, z nichž lze získat informace o tom, jak zavádět interkulturní a globální témata do školních vzdělávacích plánů. Například společnost Člověk v tísni pravidelně organizuje semináře, školení a e-learningové kurzy pro učitele a budoucí pedagogy v základních a středních školách. Poskytuje jim materiály a publikace, věnované řadě témat, jakými jsou lidská práva, demokracie a otázky spojené s rozvojem, a to jednak v rámci programu Varianty, který běží od roku 2003, a jednak poměrně nově v rámci projektu Světová škola, kterého se za podpory Evropské komise účastní také Velká Británie, Rakousko, Polsko, Slovensko, Malta a Thajsko.

V rámci projektu Světová škola mohou školy kromě didaktických a informačních materiálů získat při splnění určitých kritérií značku „Světová škola" a stát se součástí mezinárodní sítě škol. Kritéria udělení značky zohledňují začlenění globálního vzdělávání do školního vzdělávacího programu, realizaci výuky o aktuálních společenských problémech, atmosféru na škole, realizaci projektů s praktickými výstupy atd. Dosud byl certifikát Světová škola udělen 9 českým školám.

Úroveň globálního vzdělávání v českém školství byla v roce 2008 vyhodnocena ze strany mezinárodní organizace GENE (Global Education Network Europe). V hodnotící zprávě, jejíž český překlad uvádíme v příloze, byla konstatována narůstající podpora české veřejnosti vůči zapojení země do globálních témat. Skupina expertů z Irska, Finska, Norska a Slovenska, kteří hodnocení prováděli, ocenila vstřícný postoj ke globálnímu vzdělávání ze strany státu - zejména Ministerstva zahraničních věcí ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR - a vyzdvihla činnost nevládních rozvojových organizací a několika dalších aktérů. Tyto aktivity by však podle názoru expertů měly být dále rozvíjeny za větší koherence a koordinace a měly by být ze strany státu řízeny více strategicky. Rovněž by mělo dojít ke vzniku širší vize pro oblast globálního vzdělávání v České republice.

Lepší koordinace a podpora ze strany státních institucí bude v nejbližších letech nezbytná, nicméně hlavního cíle globálního vzdělávání - tedy vybavit mladé lidi znalostmi a dovednostmi užitečnými pro život v dnešním světě - nebude možné dosáhnout bez aktivního zájmu ze strany učitelů.

Příloha:

Český překlad národní zprávy o globálním vzdělávání
O'LOUGHLIN, E.,WEGIMONT, L.: Globální vzdělávání v České republice. Evropský proces vzájemného hodnocení globálního vzdělávání. Národní zpráva o globálním vzdělávání v České republice. GENE, Amsterdam, 2008

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
PhDr. Zuzana Hlavičková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sebepoznání a sebepojetí

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída