RVP stanoví jako první téma, které máme probírat, Úvod do studia historie. Podle mých zkušeností je lepší zařadit je buď až po probrání tematického celku Pravěk, pokud volíme formu skupinové práce, při které si žáci vyzkouší jednoduché techniky historické práce, nebo až na úplný závěr po probrání celého učiva dějepisu. Pokud pracujeme aktivizačními metodami, tak se žáci seznámí v průběhu výuky se spoustou prvků historické práce a téma Úvod do studia historie je jim daleko bližší.
Jako základní strategii využijeme konstruktivistický model výuky. Základní cíle tématu podle RVP G jsou tyto:
Žák:
Další cíle:
Žák již musí mít zvládnuto:
EVOKACE |
Motivační úvodAktivita je zařazena na jednu z prvních hodin. Proto považuji za důležité provést motivační úvod. Jeho cílem je seznámit žáky s prací v dějepise, namotivovat je na netradiční práci, seznámit je rámcově s probíraným tématem a hlavními cíly, které by měli zvládnout během probírání tématu. BrainstormingBrainstorming je metoda, která se výborně hodí pro evokaci toho, co žáci již o pravěku vědí a co by se chtěli o tématu dozvědět. Popis: Fáze I. Na vyzvání učitele: Udělejme si takový přehled, co všechno o pravěku víme jako celá třída. Říkejte postupně vše, co se vám vybaví při slově „pravěk". Otázka 2 Na vyzvání učitele: Po krátkém zamyšlení se pokuste říkat všechny otázky, které vás napadají v souvislosti s naším tématem. Učitel píše vše na tabuli, motivuje žáky k promluvám, aktivizuje nezapojené žáky. V žádném případě však nehodnotí. Fáze II - rozbor a strukturování nápadů V okamžiku, kdy již nepadají žádné informace, učitel facilituje roztřídění všech pojmů a skutečností žáky do jednotlivých kategorií. Je třeba vytvořit přiměřené množství tematických okruhů tak, aby pak mohli jednotlivé skupiny pracovat samostatně a výsledkem bude zvládnutí základních výstupů daného tematického celku. Možný návrh okruhů témat pro jednotlivé skupiny:
|
Celkový čas na aktivitu je 360 minut. Z toho na jednotlivé činnosti: 45 min. |
Uvědomění si významu |
Organizační příprava skupinové práce:
|
45 min. |
Část obsahová. Skupinová práce na zadaná témata. Žáci pracují samostatně v rámci svých skupin s vybranými informačními zdroji. (Informační zdroje nespecifikuji, protože záleží na konkrétní vybavenosti školní knihovny.) Je dobré vždy po určitém časovém úseku nebo při změně činnosti žáků provádět reflexe činnosti, které se zaměří jak na obsah, tak i průběh a jaký mají cíl v další fázi. Učitel je realizuje v průběhu tak, že obchází skupiny a diskutuje s nimi o jejich práci. Poznámka: tři vyučovací hodiny lze rozdělit tak, že 2 vyučovací hodiny pracují s literaturou a jedna vyučovací hodina je věnována práci s digitálními informačními zdroji. Konkrétní naplnění však záleží na možnostech školy. Záleží na učitelově kreativitě. |
180 min. |
|
Reflexe |
Prezentace výsledků jednotlivých skupin. Bude probíhat v rozsahu 5 minut prezentace a 5 minut dotazy a zhodnocení, které ostatní odevzdají písemně vždy pro prezentujícího. Obsahem hodnocení bude obsahová a formální úroveň jednotlivých prezentací na základě domluvených kritérií. Provádí žáci. |
40 - 50 min. |
Reflexe procesu. Učitel provede shrnutí základních poznatků, které by si žáci měli zapamatovat z prezentací. Cílem je ujasnit si zásady pro správnou prezentaci. |
10 min. |
|
Reflexe obsahu. Diskuse nad obsahovými výsledky práce skupin. Promítneme na tabuli výstupy, které jsou stanoveny pro toto téma a každá skupina připraví přehled informací, které objasňují jednotlivé skupiny. Učitel facilituje jejich diskusi. Výsledkem je shrnutí základních informací o daném tématu, které si žáci zapíší do sešitu. |
15 - 20 min.
|
|
Metakognice Diskuse nad procesem:
|
15 min. |
|
Rozšíření - extenze |
Učitel upozorní žáky, že ocení všechny další informace, zdroje, obrázky atd., které žáci přinesou k danému tématu v příští hodině. |
3 min. |
Protože jsem si stanovil jako cíl budovat ve třídě pracovní klima a vyzkoušet si metody práce, které budu při výuce používat, nehodnotil jsem celkovou činnost známkami, ale vedl jsem žáky k sebehodnocení a ujasnění si kritérií pro hodnocení v jednotlivých fázích jejich činnosti.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.