Jablíčkové posezení máme spojené s odcházejícím podzimem, se sklizní úrody jablek. Proto jsou všechny činnosti tématicky zaměřené k jablíčku.
Naši předkové si za nositele štěstí vybrali skromné jablíčko, které se již svou barvou a mnoha jadérky stalo i symbolem zdraví a plodnosti. Říkali, že o Vánocích si můžeme dobře užít štěstí a vymysleli čistící jablíčko, které slibuje zdraví a bohatství.
Je to příběh holčičky, která nemůže usnout. Makový mužíček jí pomůže, zazpívá jí ukolébavku a holčičce se zdá sen o červeném jablíčku...
František Hrubín: Jablko, loupej se mi:
Jablko, loupej se mi,
jadýrka dáme zemi,
stopku trávě, vůni větříčku,
zubům slupky, maso jazýčku.
Jablíčko se kutálelo,
vůbec nic to nebolelo.
Podívejte, jak se koulí,
nemá ani jednu bouli.
Obměna hry Na šáteček, ale místo šátečku máme z textilu ušité velké jablíčko, na které si děti klekají, aby se pohladily a vyměnily si role.
Jablíčko se rádo houpe. Drží se pevně větve a vítr jím pohupuje. Nahoru, dolů, nahoru, dolů. Jablíčko se směje, září a tváře mu z té radosti červenají. „Ještě, větříčku, ještě víc houpej!"
Ale pojednou se jablíčku z houpání zatočí hlava, pustí se větve a skutálí se do trávy. Tráva je hebká jako peřinka, voní a příjemně chladí. Jablíčku se v ní pěkně odpočívá. K večeru jdu do zahrádky a posbírám do košíčku všechna jablíčka, kterým se z houpání zatočila hlava, a teď tu odpočívají v trávě. A když je nesu, vesele košíkem pohupuji. Jablíčka si myslí, že jsou zase na houpačce, a moc se jim to líbí.
Voňavá jablíčka vytvoříme tak, že do jablíčka napícháme hřebíčky a jablíčko pak poválíme v mleté skořici.
Proutky vrby nebo forzície ořežeme do špičky. Větvičky zimostrázu anebo drobné větvičky túje upevníme k párátku. Svíčku nasadíme namísto stopky jablka. Tři proutky napíchneme špičkou do jablíčka a vytvoříme tak stojánek, trojnožku, na které jablíčko stojí. Nakonec zapícháme do jablíčka párátka s vytvořenými keříčky zeleně. Drobné mince umístíme mezi keříky, případně je do jablíčka zastrčíme
Úskalí
Evaluace
Realizace celého tématu směřovala k oslovení rodičovské veřejnosti, k zapojení dětí z dětského domova do činností s dětmi z mateřské školy a jejich rodiči. Některé činnosti rozvíjely u dětí hudební, rytmické a pěvecké dovednosti, jiné je seznámily s lidovým zvykem - výrobou čistícího jablíčka. Každé dítě mělo možnost prožít radost a uspokojení z vlastního úspěchu, z toho, co dokázalo vytvořit. Co považuji za největší přínos, je to, že jsme přispěli k vytváření hezkých vztahů mezi dětmi a že děti z dětského domova získaly nové kamarády.
Přínos pro rodiče:
Přínos pro zaměstnance školy
Použitá literatura
HRUBÍN, F.: Špalíček pohádek. Praha: Grafoprint-Neubert, 1995. ISBN 80-85785-37-4.
SYROVÁTKO, O.: povídka Jablko (časopis Mateřídouška, č.10/2007)
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.