Odborné články Předškolní vzdělávání Předškolka aneb Pátá třída
Odborný článek

Předškolka aneb Pátá třída

Anotace

Příspěvek prezentuje podmínky a organizaci vzdělávání, které umožňují efektivní výuku dětí ve věku 5 –7 let.

Vzdělávání dětí, které navštěvují naši mateřskou školu poslední rok před zahájením povinné školní docházky, probíhá v tzv. „Předškolce". Ve spolupráci se zřizovatelem a rodiči jsme upravili půdní prostor pro pátou třídu. V této třídě máme klidné a ničím nerušené prostředí. Není sem zaveden telefon, ale vybavení je nové - dětský sedací nábytek, tabule, police, řada pomůcek a dva počítače. Druhá část třídy slouží k relaxaci. Proto jsme zde položili koberec a zajistili vybavení balančními míči, dětskými knihami, nahrávkami relaxační hudby a audiovizuální technikou. U třídy v podkroví bylo vybudováno také hygienické zařízení.

Záměr vzdělávat intenzivněji nejstarší děti vyžadoval promyslet organizační podmínky. V průběhu září, kdy probíhá adaptační proces, setrvávají děti v kmenových třídách. Od října však již máme stanovena organizační pravidla tak, aby vyčleňování nejstarších nenarušovalo plynulost chodu celé mateřské školy.

Pátá třída Předškolka je využívána takto:

Středy a pátky dopoledne

Aktivit v této třídě se účastní děti z jednotlivých tříd, které mají v daném roce před zahájením povinné školní docházky. Vzdělávací program je vytvářen ve spolupráci s dětmi.

Pondělky, úterky a čtvrtky

Třídu využíváme k individuální práci s jednotlivými dětmi. Osvědčila se například práce na počítačích a s knihou, řešení složitějších pracovních listů, grafomotorická cvičení apod.

Pondělí odpoledne

Pracuje zde keramický kroužek.

Úterý až pátek odpoledne

Od 13:00 do 14:30 hodin slouží prostor třídy k relaxaci a ke klidovým činnostem nejstarších dětí. Například připravujeme výzdobu pro třídy mladších kamarádů (podle ročních období), vyrábíme dárky pro malé děti, které navštíví naši mateřskou školu u příležitosti zápisu, a zařazujeme kolektivní výtvarné práce.

Přestože provoz páté třídy komplikuje organizaci vzdělávání, výsledky za to stojí. Naplňování klíčových kompetencí probíhá efektivněji. A dětem přinášejí společné chvilky „na půdičce" radost.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
861.33 kB
PDF
Fotodokumentace
Autor
Ludmila Pastorková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně