Sovy jsou noční dravci. Mají měkké hebké peří, proto létají velmi tiše. To je jejich výhodou při lovu kořisti - než se myš stačí leknout, sova ji drží v drápech. Mají ostré drápy a zahnutý zobák. Některé sovy (výr velký) jsou na pohled legrační se svými chomáčky peří po stranách hlavy, které vypadají jako uši. Sova kalous ušatý má opravdu vztyčená ouška s dlouhými péry.
Hlava sovy je pohyblivá a může jí otočit téměř dokola. Má velmi dobrý sluch a zrak. Vidí výborně i ve dne. Její velké oči namířené dopředu jsou málo pohyblivé. Když jsou oslněné - i při menším světle, mhouří oči.
Sova je pták, takže mláďata se líhnou z vajec. Mladé sovičky umí létat už po šedesáti dnech. Loví hmyz, myši, veverky, výr dokáže ulovit potkana, ježka, kachnu, dokonce i zajíce. Svou kořist požírají vcelku, nestrávené zbytky vyvrhnou. Dokáží lovit i v úplné tmě. Sovy hnízdí v lidských stavbách - ve starých budovách, na půdách, ve stodolách, v kostelních věžích, v hradech, ale především ve skalách a v lesích.
U nás žijí například sova pálená, puštík obecný, kalous ušatý, sýček obecný, kulíšek nejmenší a největší evropská sova výr velký („bubo bubo").
V přírodě sovu uvidíte jen zřídka, protože nejvíce létá v noci. Pozorovat ji můžeme v ZOO.
![]() |
1. |
Sova nezpívá ani nekráká. Houká, a to někdy lidem nahání hrůzu. Nejstrašidelněji prý houká sýček. Říká se, že přináší neštěstí nebo dokonce smrt. Ve skutečnosti nemá sýček s neštěstím nic společného. Lidé se v noci prostě bojí.
![]() |
2. |
V noci sova létá, houká,
ve dne spí a špatně kouká.
(běh s „máváním křídly", dřep, ruce připažené, mhouření očí)
Sed na patách, hluboký nádech, při výdechu nápodoba zvuku, který vydává sova (húúú), lehké poklepávání dlaní na hrudník (přerušování zvuku), 3x (prohlubování dechu, celkové uvolnění; prevence proti chronickým dýchacím onemocněním).
Motivace - večerní vánek vzbudil sovu, aby hlídala les. Sova otevřela oči, pomalounku se nadechla, až se jí zvedla peříčka, a slabě zahoukala.
Sova a myšky - honička
1 dítě - „sova" (čepička sovy) chytá „myšky". Koho chytí, vypadává.
Děvčata jsou „stromy", které stojí v prostoru třídy. Chlapci - „zajíci" poskakují ve dřepu. 1 dítě - „výr" zahouká a vyletí na lov. Chytá zajíce, kteří se nestihnou schovat za strom. Výměna rolí.
Děti jsou ve dřepu v prostoru třídy. Učitelka - „výr" létá mezi nimi, zastaví se a řekne: „Letěl jsem nad lesem a viděl jsem...", dotkne se hlavy jednoho nebo více dětí, kteří řeknou název některého z druhů sov. „Tak poleť (leťte) se mnou (s námi)". Tyto děti pak říkají společně s učitelkou. Hra končí, až létají všechny sovy.
Děti stojí v kruhu, 1 dítě - hledač je se zavázanýma očima uprostřed. Učitelka předem určí jednoho z kruhu, který bude „sovou" a bude vydávat její zvuky - húúú, ostatní děti z kruhu vydávají jiný zvuk, např. š š š, tak tak tak apod. Hledač chodí v kruhu a jde za zvukem sovy.
Děti chodí v kruhu dokola, hráč uprostřed se zavázanýma očima řekne najednou „dost!", ostatní děti se zastaví. Učitelka označí ukázáním ruky jedno z dětí, které se tak stává „houkavou sovou". Zahouká a hráč uprostřed hádá, kdo to je. Pokud uhodne, vymění si místa.
Hlava:
1. Menší čtverec přeložte dvakrát úhlopříčně.
2. Obě strany přeložte směrem dopředu na střed.
3. Ohněte obě strany opět směrem ven a vsuňte je jako uši mezi
přední a zadní stranu čtverce.
4. Přední trojúhelník, který tvoří tělo sovy, přeložte dolů. Druhý, zadní přeložte mezi uši a třetí (krk) ohněte směrem dozadu.
5. Nakreslete (nalepte) oči a zobáček.
Tělo:
1. Rohy dvakrát úhlopříčně poskládaného čtverce papíru přeložte
směrem dopředu (křídla).
2. Mezi křídly přeložte dozadu malý trojúhelník. Nalepte nohy
(půlkruhy o průměru 18 mm). Hlavu přilepte k tělu.
Dvě kolečka slepíme,
pecky do nich vrazíme.
Pak přidáme skobičku,
svážeme do uzlíčku.
Drápky vpravo,
drápky vlevo,
posadíme to na dřevo.
Sova na nás kouká
a mrzutě houká.
Z nakreslených soviček můžeme vytvořit kolektivní práci - vystřižené je nalepíme na větve namalovaného stromu.
![]() |
3. |
![]() |
4. |
Další náměty - sešity TOPP
Děti se seznámily se životem dalšího živočicha - sovou. Měly možnost ho poznat i ve skutečnosti v místní mini-zoo. Tato tématika se prolínala ve všech činnostech, což se odrazilo na jejich prožitku. Dokonce si i zapamatovaly názvy několika sov, dokázaly si o nich nad obrázky vyprávět. Prožívaly velkou radost z nově poznaného. Vyrobily si výra z papíru, vystavené výrobky jsme si společně prohlédli, povídali jsme si o tom, jak se všem povedly.
Užili jsme si legraci při pohybových hrách nebo při seznamování s textem písně Strašidla a plašidla. Děti byly moc spokojené, „soví týden" byl pro ně velkým přínosem pro získání nových zkušeností a vědomostí a především pro velké citové prožitky.
![]() |
6. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.