Odborný článek

Sova houká po lese

10. 2. 2009
Předškolní vzdělávání
Autor
Zdeňka Benešová

Anotace

Projekt je zaměřen na vytváření kladného vztahu k přírodě a její ochraně. Děti se seznamují se živým tvorem – sovou, se životem v lese. Cílem je rozvíjení fantazie a tvořivosti, seznamování s novými poznatky prostřednictvím hledání v naučných knihách, poslechu příběhů a informací, pozorování.
Nabídka činností
  • seznamování se s živočichem - sovou

Sovy jsou noční dravci. Mají měkké hebké peří, proto létají velmi tiše. To je jejich výhodou při lovu kořisti - než se myš stačí leknout, sova ji drží v drápech. Mají ostré drápy a zahnutý zobák. Některé sovy (výr velký) jsou na pohled legrační se svými chomáčky peří po stranách hlavy, které vypadají jako uši. Sova kalous ušatý má opravdu vztyčená ouška s dlouhými péry.

Hlava sovy je pohyblivá a může jí otočit téměř dokola. Má velmi dobrý sluch a zrak. Vidí výborně i ve dne. Její velké oči namířené dopředu jsou málo pohyblivé. Když jsou oslněné - i při menším světle, mhouří oči.

Sova je pták, takže mláďata se líhnou z vajec. Mladé sovičky umí létat už po šedesáti dnech. Loví hmyz, myši, veverky, výr dokáže ulovit potkana, ježka, kachnu, dokonce i zajíce. Svou kořist požírají vcelku, nestrávené zbytky vyvrhnou. Dokáží lovit i v úplné tmě. Sovy hnízdí v lidských stavbách - ve starých budovách, na půdách, ve stodolách, v kostelních věžích, v hradech, ale především ve skalách a v lesích.

U nás žijí například sova pálená, puštík obecný, kalous ušatý, sýček obecný, kulíšek nejmenší a největší evropská sova výr velký („bubo bubo").
V přírodě sovu uvidíte jen zřídka, protože nejvíce létá v noci. Pozorovat ji můžeme v ZOO.

1.

  • prohlížení obrázkových knih, encyklopedií, obrázků sov
  • vysvětlení pojmu „nesýčkuj"

Sova nezpívá ani nekráká. Houká, a to někdy lidem nahání hrůzu. Nejstrašidelněji prý houká sýček. Říká se, že přináší neštěstí nebo dokonce smrt. Ve skutečnosti nemá sýček s neštěstím nic společného. Lidé se v noci prostě bojí.

  • prohlížení a pohlazení jemných sovích peříček
  • návštěva místní mini-zoo - pozorování sov a jiných živočichů (vysvětlení důvodu chovu v zajetí - neschopnost samostatného života v přírodě, možnost pozorování lidmi)
    2.

     

  • hádání hádanek (vysvětlení obsahu, pochopení vtipu, doplnění rýmu, procvičení hlásky „s", viz příloha č. 1)
  • seznamování s novou básní (viz příloha č. 2)
  • poslech relaxační hudby (CD - Zvuky lesa
  • seznamování s prostředím lesa přímým pozorováním, rozlišování druhů a názvů několika stromů
  • nápodoba hlasu sovy
  • vymýšlení jmen pro sovičky (Rozárka, Róza, Julie, Hugo, ...)
  • sledování DVD (Kostičky - V lese)
  • poslech pohádek a příběhů o sovách (viz příloha č. 3)
Cvičení
  • s hudbou - nápodoba neslyšného létání sovy
  • s říkadlem

V noci sova létá, houká,
ve dne spí a špatně kouká.
(běh s „máváním křídly", dřep, ruce připažené, mhouření očí)

  • jóga

Sed na patách, hluboký nádech, při výdechu nápodoba zvuku, který vydává sova (húúú), lehké poklepávání dlaní na hrudník (přerušování zvuku), 3x (prohlubování dechu, celkové uvolnění; prevence proti chronickým dýchacím onemocněním).

Motivace - večerní vánek vzbudil sovu, aby hlídala les. Sova otevřela oči, pomalounku se nadechla, až se jí zvedla peříčka, a slabě zahoukala.

Seznamování s pohybovou hrou

Sova a myšky - honička
1 dítě - „sova" (čepička sovy) chytá „myšky". Koho chytí, vypadává.

Výr a zajíci

Děvčata jsou „stromy", které stojí v prostoru třídy. Chlapci - „zajíci" poskakují ve dřepu. 1 dítě - „výr" zahouká a vyletí na lov. Chytá zajíce, kteří se nestihnou schovat za strom. Výměna rolí.

Letěl jsem nad lesem

Děti jsou ve dřepu v prostoru třídy. Učitelka - „výr" létá mezi nimi, zastaví se a řekne: „Letěl jsem nad lesem a viděl jsem...", dotkne se hlavy jednoho nebo více dětí, kteří řeknou název některého z druhů sov. „Tak poleť (leťte) se mnou (s námi)". Tyto děti pak říkají společně s učitelkou. Hra končí, až létají všechny sovy.

  • smyslové hry
Najdi sovu

Děti stojí v kruhu, 1 dítě - hledač je se zavázanýma očima uprostřed. Učitelka předem určí jednoho z kruhu, který bude „sovou" a bude vydávat její zvuky - húúú, ostatní děti z kruhu vydávají jiný zvuk, např. š š š, tak tak tak apod. Hledač chodí v kruhu a jde za zvukem sovy.

Na houkavou sovu

Děti chodí v kruhu dokola, hráč uprostřed se zavázanýma očima řekne najednou „dost!", ostatní děti se zastaví. Učitelka označí ukázáním ruky jedno z dětí, které se tak stává „houkavou sovou". Zahouká a hráč uprostřed hádá, kdo to je. Pokud uhodne, vymění si místa.

  • skládání z papíru (sešit TOPP)

Hlava:
1. Menší čtverec přeložte dvakrát úhlopříčně.
2. Obě strany přeložte směrem dopředu na střed.
3. Ohněte obě strany opět směrem ven a vsuňte je jako uši mezi
přední a zadní stranu čtverce.
4. Přední trojúhelník, který tvoří tělo sovy, přeložte dolů. Druhý, zadní přeložte mezi uši a třetí (krk) ohněte směrem dozadu.
5. Nakreslete (nalepte) oči a zobáček.

Tělo:
1. Rohy dvakrát úhlopříčně poskládaného čtverce papíru přeložte
směrem dopředu (křídla).
2. Mezi křídly přeložte dozadu malý trojúhelník. Nalepte nohy
(půlkruhy o průměru 18 mm). Hlavu přilepte k tělu.

  • výtvarné zpracování představ
  • vybarvování omalovánek s obrázky sov (držení pastelky, nepřetahovat linii, střídání barev)
  • kreslení tužkou dle říkanky:

Dvě kolečka slepíme,
pecky do nich vrazíme.
Pak přidáme skobičku,
svážeme do uzlíčku.

Drápky vpravo,
drápky vlevo,
posadíme to na dřevo.
Sova na nás kouká
a mrzutě houká.

Z nakreslených soviček můžeme vytvořit kolektivní práci - vystřižené je nalepíme na větve namalovaného stromu.

  • sova z kartónu polepená pilinami s nastřiženým krepovým papírem do „zoubků", oči jsou ze dvou kruhů z korkové zátky a kuliček nového koření
    3.

     

  • sova z borové šišky (zobák je ze žlutého papíru, oči z kuliček z vaty, černým fixem nakreslená oční panenka, zastrčíme do kloboučků od žaludů, uši tvoří ptačí pírka; vše je přilepené k šišce)
  • sova z krabice od rýže (celá krabice je polepená hnědým papírem, uši jsou z bočních dílů zavírání; oči, zobák a peříčka jsou z nalepených vystřižených částí z barevného papíru)
  • sova malovaná tempery na oblázek
  • sova vytvořená koláží z přírodnin (různé druhy listů, plodů, klacíků, ...
  • sova na stojánku (vybarvená a dle šablony vystřižená sova je přilepená ke stojánku z ruličky od toaletního papíru polepené barevným papírem)
  • frotáž (učitelka rozloží na dětský stůl vylisované listy a mezi ně několik sov vystřižených z tvrdšího kartonu; vše přikryje velkým kusem papíru, zespodu přichytí páskou; následuje moment překvapení: učitelka a děti opatrně přejíždějí voskovkou naplocho, listy a schované sovy se začnou rýsovat)
  • sova z krepového papíru (vystřiženou sovu z tvrdého papíru děti polepují kuličkami ze zmačkaného krepového papíru - různé barvy: peříčka, oči, zobák)
  • sova z pruhu papíru - procvičování techniky stříhání (nastřihnutí linie asi 5 cm od kratších okrajů pruhu - z každé strany protichůdně do půlky - zasunutí do sebe, nastřihnutí dvou šikmých čar z obou stran v polovině pruhu - ouška, tupování těla temperou pomocí houbičky, domalování očí a zobáku štětcem
    4.

     

  • sova z papírového pytlíku
    5.

     

Další náměty - sešity TOPP

Hodnocení

Děti se seznámily se životem dalšího živočicha - sovou. Měly možnost ho poznat i ve skutečnosti v místní mini-zoo. Tato tématika se prolínala ve všech činnostech, což se odrazilo na jejich prožitku. Dokonce si i zapamatovaly názvy několika sov, dokázaly si o nich nad obrázky vyprávět. Prožívaly velkou radost z nově poznaného. Vyrobily si výra z papíru, vystavené výrobky jsme si společně prohlédli, povídali jsme si o tom, jak se všem povedly.

Užili jsme si legraci při pohybových hrách nebo při seznamování s textem písně Strašidla a plašidla. Děti byly moc spokojené, „soví týden" byl pro ně velkým přínosem pro získání nových zkušeností a vědomostí a především pro velké citové prožitky.

6.

Literatura a použité zdroje

[1] – ANGELIKA, K. Úplně maličké figurky z papíru. Ostrava : Anagram, 2000. ISBN 80-902732-2X.
[2] – ČERVENKA, J. Kocour Matýsek. Praha : Axióma, 2000. ISBN 80-7292-006-5.
[3] – FREIOVÁ, L. O čem se dověděl kocourek. Praha : X-Egem, 1996. ISBN 80-7199-011-6.
[4] – KAHOUN, J. Pískací kornoutek. Praha : Albatros, 1984.
[5] – PEDEVILLA, P. Figurky z přírodních materiálů. Ostrava : Anagram, 2006. ISBN 80-7342-102X.
[6] – POSPÍŠILOVÁ, Z. Hádám, hádáš, hádáme. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-292-8.
[7] – RANDALOVÁ, R. Krátké příběhy o zvířátkách. Havlíčkův Brod : Fragment, 2001.
[8] – TAUBER, A. Veselá zvířátka z papíru. Ostrava : Anagram, 1999. ISBN 80-902083-6-3.
[9] – VALENTINOV, Vitalit, B. Mravenečkova dobrodružství. Praha : Lidové nakladatelství, 1978.
[10] – Didaktická hra - Hádanky dráčka Fráčka. Granna, ISBN 80-7200-536-7.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
32.23 kB
PDF
Příloha č. 1 - Hádanky
pdf
41.02 kB
PDF
Příloha č. 2 - Básničky
pdf
55.66 kB
PDF
Příloha č. 3 - Příběhy
Autor
Zdeňka Benešová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí