Název integrovaného bloku vychází z názvu třídy. Mezi návrhy dětí na její pojmenování převažoval tento návrh, který si děti společně před začátkem školního roku odsouhlasily a za označení třídy vybraly medvídka. Každé dítě mělo možnost si z domova přinést do školky svého medvídka.
Prostřednictvím tématu Medvídek jsme se zaměřili na pomoc dětem vyrovnat se se změnou prostředí, na získávání dovedností potřebných k řešení některých problémů, na rozvoj a zpřesňování smyslového vnímání, na rozvoj praktických dovedností a tvořivého sebevyjádření, na vývoj schopnosti být pozorný, ohleduplný a citlivý ke svým vrstevníkům, na vyjádření vzájemné empatie, na podporu dítěte ve schopnosti řešit konflikty, na podporu utváření vztahu dítěte k jinému dítěti a na kultivování těchto vztahů, zejména na vznik a rozvoj:
Činnosti byly propojeny ústředním tématem, a tím jsme zajistili přirozenou motivaci po dobu trvání projektu (motivace - emoce - učení - chování). Při nabídce vzdělávacích činností jsme přihlíželi k dětským vývojovým zvláštnostem a individuálním rozdílům mezi dětmi, akceptovali osobitost dítěte. Zjišťovali jsme, jak děti vnímají, myslí, učí se. To se promítalo i do motivace a emocí, které fungovaly v závislosti na tom, jak děti zpracovávaly poskytnuté informace.
Didakticky zaměřené činnosti vycházely z oblasti citové a sociální, byly doplňovány aktivitami z oblasti smyslové a poznávací. V nabídce byla uplatňována i řada dalších činností zaměřených na rozvoj pohybových dovedností z oblasti hrubé i jemné motoriky, rozvoj tvořivosti a sebevyjádření z oblasti estetické. Ve svém příspěvku se pokusím popsat zejména některé činnosti související s rozvíjením sociálních dovedností tak, jak probíhaly v průběhu projektu.
Úvodní motivace - příběh medvídka Josífka:
Dobrý den, děti,
dovolte mi, abych se vám představil. Jsem medvídek Josífek, Váš nový kamarád. Bydlím v kapsáři stromečku a chtěl bych vás požádat, abyste mě tam vždy dávaly zpátky - do mého domečku - stromečku. Jsem veselý a šťastný medvídek, protože mám kamaráda zajíčka, kterého mám rád, a se kterým si rozumím. Taky si navzájem pomáháme, hezky se na sebe usmíváme. Umíme se dohodnout a poradit si. Když se nám něco nedaří, vůbec na sebe nekřičíme, ale chováme se k sobě hezky a mile.
Jak se tak dívám kolem sebe, myslím, že se u vás budu cítit příjemně, hezky, budeme si také navzájem pomáhat, půjčovat hračky, slušně na sebe mluvit, těšit se jeden na druhého, budeme se k sobě chovat ohleduplně. Máme mezi sebou kamaráda, který neumí všechno, co vy, ale umí zase jiné věci, i k němu se budeme chovat tak, aby se mezi námi cítil dobře, spokojeně. Jé tady je medvídků... každý jiný, komu patří? Mají také nějaké jméno?
Organizace - děti sedí v kruhu
Otázky:
Pohybová aktivita - děti se pohybují po místnosti, koho potkají, toho pozdraví a vymění si s ním medvídka.
Zpětná vazba - některé děti měly vytvořený citový vztah k jiné hračce, proto jsme tolerovali i jiný druh hračky. Podávání a nabízení hračky při jejich výměně bylo u některých dětí neadekvátní situaci.
Organizace - děti sedí v kruhu
Motivační kontext: Medvídek vypráví, jak se kluci poprali o autíčko, navzájem si zbourali postavené stavby a dělali si naschvály, skončilo to pláčem jednoho z nich.
Diskutujeme o hrách a chování ve hře, o tom jak se kdo cítil, snažíme se pojmenovat pocity druhého.
Zpětná vazba: Děti řešily nepřiměřené chování, měly možnost se k problému vyjádřit se závěrem - Budeme se více domlouvat.
Seznamování s pravidly chování k ostatním dětem, rozvíjení komunikativních dovedností požádat o hračku: Můžu si to půjčit? Omluvit se: Promiň, já jsem nechtěl, Omlouvám se.
Osvojování si základních dovedností pro navázání vztahu s kamarádem Můžu si s tebou hrát? Dovolíš mi, abych si s tebou hrál?
Motivační kontext: Rozdám dětem rozstříhaný příběh „Medvídek na výletě", který děti sestavují a řešení zdůvodňují
Organizace - děti sedí ve skupinkách
Řečová aktivita: Zkoušíme si různé druhy žádostí, přání, medvídek chválí a odměňuje děti pohlazením.
Zpětná vazba: Děti se učily chápat nutnost pravidel společenského styku a jejich důležitost používat je.
Kooperativní hra Medvědí honička
Dítě drží v ruce medvídka, honí ostatní, a koho se dotkne, ten zůstane stát, zmrzne. Ostatní mu pomůžou rozmrznout - vysvobodí se dotykem, podlezením, oběhnutím.
Sledujeme reakci integrovaného dítěte, snažíme se o jeho zapojení do pohybové hry.
Výtvarná aktivita - dokreslování obličejů tak, aby vypadaly vesele, legračně anebo smutně; kreslíme velký úsměv, menší, slzy, velký nos, vrásky, zajímavé a legrační detaily.
Diskutujeme o tom, co medvídka rozesmálo, kdy se děti a čemu smějí, proč je obličej smutný, jak ses cítil, když tě nikdo nešel vysvobodit, který obličej je legrační a proč, co asi medvídek prožil, kdy se nejvíc raduješ?
1. Obrázek |
Rozvíjení citlivosti, tolerance, respektu a pozitivních emocí
Děti popisují jednotlivé části příběhu, hledají myšlenkový kontext, zdůvodňují jednání medvídka, vysvětlují, co to je být ohleduplný.
Výtvarná aktivita - vybarvování obrázku, dokreslování podle volby dětí - něco, co medvídka potěší.
Zpětná vazba pro pedagoga, nejčastější odpovědi dětí: medvídek je veselý, protože si zpívá, má radost z písničky, je šťastný, protože uviděl kytičku, má radost ze sluníčka, protože ho sedmikráska rozveselila, protože má kamaráda zajíčka.
Pohybová aktivita - pohybové vyjádření veselé hudby, uvolnění napětí, angličtina „Teddy says" s cílem prožívat radost a přispívat tak k pohodovému prostředí.
Integrace - podněcovat Jiříka k hlasovému projevu, gesta doprovázet řečí.
Rozvoj schopnosti sebeovládání, trpělivosti - kultivace hlasového projevu, trpělivosti v sociálním kontaktu - mluvíme na sebe, nekřičíme, nasloucháme druhému.
Manipulace s hračkou - děti mají v rukou medvídka a ve dvojicích se domlouvají prostřednictvím hračky, sdělují si myšlenky, zkušenosti, přání, prožitky.
Organizace - děti sedí v kruhu, otočí se k sobě tak, aby vytvořily dvojice, po chvilce se otočí na druhou stranu.
Grafomotorika - spojování teček, vyhledávání obrázků, geometrických tvarů, správné držení tužky.
Zpětná vazba - některé děti mají velkou potřebu mluvit a méně naslouchají, v sociálním kontaktu jsou netrpělivé.
Medvídek představuje svou rodinu. Vypráví, jak táta medvěd staví dům, máma kouká, kudy dovnitř fouká, pere, žehlí, připravuje jídlo, malý medvídek vzdychá, že jehličí píchá...
Práce s textem J. Kahoun: Medvídek a kamarád
Výtvarná aktivita - děti diskutují o slyšeném, kreslí obrázky své rodiny, pojmenovávají její členy, případně kreslí obrázky zvířecí rodiny.
Námětová hra Na rodinu:
Zpětná vazba - děti ve hře spontánně prezentovaly vlastní zkušenosti, kreslily obrázky k textu, některé děti kreslily členy vlastní rodiny s naznačenými vztahy.
2. Obrázek |
3. Obrázek |
Poukázat na neuvážené jednání, ozřejmění vztahu mezi následkem a příčinou, brát ohled na ostatní, opakování pojmu ohleduplný.
4. Obrázek |
Práce s pohádkou Budka
Zpětná vazba - děti hodnotí, jak se jim povedlo vystoupení.
Plánované i neplánované cíle byly naplňovány, dětem byl poskytnut dostatečný prostor pro získávání zkušeností bez vnějšího nátlaku, pro vzájemnou komunikaci a individuální rozhovory, pro spolupráci mezi dětmi. Vzdělávací činnosti respektovaly potřeby, zájmy, nápady a tvořivost dětí, byly zohledněny jejich individuální potřeby. Děti byly úspěšné, začaly se k sobě chovat ohleduplněji, citlivěji, více se mezi sebou domlouvat. Samostatněji začaly rozhodovat o svých činnostech, víc o sobě přemýšlet, důvěřovat si.
Před ukončením projektu se děti pomazlily s medvídky, a na otázku Co ti řekl medvídek, nejčastěji odpovídaly:
Závěry pro další práci - pokračovat v projektu s přesahem do reálného života, zhotovit myšlenkovou mapu zapojením dětí do tvoření a vymýšlení činností.
Audiokazeta: Teddy‘s Train. Oxford University Press, 2004.
Měsíčník Včelička č. 1 říjen 2008
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.