Odborné články Základní vzdělávání Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě – Maďarsko
Odborný článek

Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě – Maďarsko

22. 1. 2009
Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Josef Herink

Anotace

Další z řady článků věnovaný srovnání pojetí oboru geografie v národních kurikulech. Maďarsko je v podobné situaci jako Česká republika, již po nějaký čas transformuje svůj vzdělávací systém. Můžete porovnat, do jaké míry se tyto dva systémy shodují, nebo rozcházejí.

Podobně jako i některé další země ve světě, transformuje Maďarsko již delší dobu svůj vzdělávací systém. Kromě požadavku na osvojování si kompetencí pro kvalitní osobní a pracovní život a požadavku na celoživotní vzdělávání, které se stávají i ve většině evropských zemí cílem vzdělávání celé populace, jsou aktuálně středem zájmu v Maďarsku také další témata. Jsou to například aplikace ICT ve výchovně vzdělávacím procesu (využití ICT žáky i učiteli), zlepšení výuky cizích jazyků nebo reforma odborného vzdělávání.

V souvislosti s hlavním cílem v primárním a sekundárním stupni vzdělávaní v Maďarsku, tedy rozvojem žákovských kompetencí, se do popředí zájmu v oblasti vzdělávání dostávají také procesy, technologie a mechanismy výuky (například metody, postupy a formy práce ve výuce), evaluace a hodnocení výuky. Je tedy patrné, že transformace vzdělávacího systému v Maďarsku má podobné vývojové rysy jako v České republice.

Systém maďarského kurikula v základním vzdělávání

Podobně jako v České republice, tak i v Maďarsku existuje systém víceúrovňového kurikula. Nejvýše v hierarchii pedagogických dokumentů stojí Národní kurikulum. Tento dokument představuje nejvyšší zákonný dokument vymezující principy a pojmový základ vztahující se k veřejnému vzdělávání. Zároveň je v něm zakotvena autonomie škol, pokud jde o vzdělávací obsah. Národní kurikulum tudíž formuluje národní cíle veřejného vzdělávání, identifikuje hlavní oblasti vzdělávacího obsahu a vymezuje zásady práce s daným obsahem v jednotlivých stupních vzdělávání.

Na Národní kurikulum navazuje Rámcové kurikulum, které je ve svém obsahu podrobnější a konkrétnější. Obě kurikula orientují práci tvůrců učebnic, didaktických materiálů, různých typů zkoušek, evaluačních nástrojů a přirozeně také tvorbu nejnižší úrovně kurikula - totiž tvorbu Místního školního kurikula.

Místní školní kurikula vždy vycházejí ve své konstrukci z Národního kurikula. Existují tři možnosti jak Místní školní kurikulum vytvořit:

  1. škola může bez úprav zcela přejmout Rámcové kurikulum
  2. škola si může vytvořit vlastní kurikulum s využitím jiných dostupných Místních školních kurikul
  3. škola si může vytvořit vlastní individuální Místní školní kurikulum

Národní kurikulum vymezuje následující klíčové dovednosti, respektive kompetence podstatné pro vzdělávání žáků:

  • komunikovat
  • rozhodovat
  • dodržovat pravidla
  • zaměřit se na podstatu věcí
  • organizovat si život
  • spolupracovat
  • řešit problémy
  • kriticky myslet a získávat informace

Tyto dovednosti, respektive kompetence, mají být vzájemně provázány a na úrovni Místních školních kurikul vytvářet tzv. kompetenční mapu. Vzhledem ke komplexnosti kompetencí, jichž mají žáci dosahovat a s ohledem na prudký rozvoj vědy a technologií, Národní kurikulum zdůrazňuje nutnost vytvářet ve výuce mezipředmětové vazby a případně také nové předměty. Zohledněny by přitom měly být žákovské zkušenosti a zájmy, které jsou jednou z podmínek kvalitního vzdělávání.

Podobně jako v českém Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (dále jen RVP ZV), jsou i v maďarském Národním kurikulu vytyčena průřezová témata, která přirozeně velmi úzce souvisejí s vlastní geografickou výukou na školách. Jedná se zejména o následující průřezová témata: Vlast, Evropanství - globální kultura a Environmentální vzdělávání. V Národním kurikulu jsou pak ještě obsažena tato další průřezová témata: Sebeprezentace a sebepoznání, Informační a komunikační kultura, Učení, Fyzické a duševní zdraví a Příprava pro role v dospělém životě.

Místo geografie v maďarském kurikulu

Geografický vzdělávací obsah není v maďarském Národním kurikulu zařazen celý do oblasti Člověk a příroda, jak je tomu v českém RVP ZV (oblast přírodovědného vzdělání má v našem i maďarském kurikulu mají stejný název: Člověk a příroda). Jeho většina je součástí samostatné vzdělávací oblasti, jež má v Národním kurikulu název Naše Země a naše prostředí.

Vzhledem k tomu, že Maďarsko, podobně jako Česká republika, prošlo po roce 1989 řadou celospolečenských systémových změn, včetně změn v oblasti vzdělávání, je srovnání postavení geografie, respektive geografického vzdělávacího obsahu v kurikulech jmenovaných zemí velmi zajímavé. K tomuto účelu pak byla v této studii využita zejména studie Antala Nemerkényiho (Nemerkényi, A., 2003), která poskytuje o problematice postavení geografického vzdělávacího obsahu ve struktuře maďarského kurikula velmi dobrý přehled.

Autor ve studii uvádí, že po roce 1990 došlo k velkému uvolnění do té doby striktně pojatých a centrálně určovaných osnov v oblasti geografického vzdělávání (a nejen jeho), které dávaly učitelům jen velmi malý manévrovací prostor pro jejich vlastní invenci. Po prvních demokratických volbách v roce 1990 přijala vláda nový koncept vzdělávacích programů. Ustoupilo se od striktního pojetí centrálních osnov a byly vytvořeny takové programy, které respektovaly i v oblasti vzdělávání demokratické principy. Začalo se rovněž pracovat na nové koncepci Národního kurikula, jehož základní principy byly popsány výše.

A jak zasáhlo nové pojetí kurikula do geografického vzdělávání? Přechodem na nové Národní kurikulum, v němž nejsou uváděny konkrétní vyučovací obory, respektive předměty, ale celé vzdělávací oblasti, ztratila geografie svoji přirozenou funkci spojovacího článku mezi přírodními a sociálními vědami. Podobně, jako tomu bylo u nás při vzniku rámcových vzdělávacích programů, vedli geografové i didaktikové geografie v Maďarsku rozsáhlé diskuze o tom, do které ze vzdělávacích oblastí (přírodovědné Člověk a příroda nebo společenskovědní Člověk a společnost) by měl být v kurikulu tento obor včleněn. Zcela vyloučili alternativu, kdy by se obor rozdělil na dvě části, z nichž jedna by připadla do oblasti přírodovědné a druhá do oblasti společenskovědní. Diskuze nakonec vyústily v řešení, kdy výsledkem byl vznik samostatné vzdělávací oblasti v kurikulu, jež v první fázi dostala název Naše Země - naše prostředí, aby nakonec byla pojmenována Naše Země a naše prostředí.

Cílové zaměření oblasti potom udává, že v ní je využíváno jak poznatků a metodologie věd společenských, tak věd přírodních. Tato samostatná oblast, na rozdíl od pojetí našeho kurikula, tak tvoří skutečné přemostění mezi společenskovědní a přírodovědnou oblastí. Utlumily se tím neustálé debaty, do které z obou těchto oblastí má být geografie primárně zařazována.

Vzdělávací oblast Naše země a naše prostředí je v Rámcovém kurikulu zařazována do období 7. - 10. ročníku a je na ni vyčleněna časová dotace 4-8 hodin za celé období.

V 7. a 8. ročníku jsou vyučována následující témata:

  • regionální zeměpis jednotlivých kontinentů
  • Země a její planety (tj. základy planetárního zeměpisu)
  • geosféry (tj. základy fyzického zeměpisu)
  • zonalita (tj. zonální a azonální jevy a procesy ve fyzickogeografické sféře)

V 9. a 10. ročníku jsou vyučována tato témata:

  • regionální zeměpis Maďarska
  • obyvatelstvo světa - (sociální geografie, sídla, ekonomika), nadnárodní koncerny, environmentální problémy (tj. základy společenského, hospodářského a politického zeměpisu, globalizační a environmentální tematika)

Výhoda konstrukce a zařazení samostatné vzdělávací oblasti Naše Země a naše prostředí do kurikula spočívá, podle Nemerkényiho, zejména v tom, že povinnost zařazení této oblasti do 9. a 10. ročníku zaručuje výuku tohoto oboru i na odborných školách. To je však odborníky v oblasti geografie považováno za jedinou nespornou výhodu. Za zcela nevyhovující je však považována zejména časová dotace přiřazená této oblasti, která činí jen 4 - 7% z celkové časové dotace ve školním roce. Upozorňuje se na to, že výuka geografie je podstatná pro následné studium dalších oborů, jako je sociologie nebo ekonomika. Proto by jí měl být v kurikulu vyčleněn také příslušný prostor dotovaný větším počtem hodin.

V novém návrhu kurikula (ten však zatím nebyl ovšem schválen) jsou proto stanoveny pro tuto vzdělávací oblast v jednotlivých ročnících pevné časové dotace (7. - 8. ročník po 1,5 hodině/týdně a 9. - 10. ročník po 2 hodinách/ týdně). V současnosti se o tomto návrhu, jež by měl posílit postavení geografického vzdělávacího obsahu v Národním kurikulu, vedou další obsáhlé debaty. Ty však zatím nevyústily v konkrétní změny v časových dotacích pro tuto vzdělávací oblast.

Pojetí geografického vzdělávání v maďarském kurikulu

Vzdělávací obsah geografie v Národním kurikulu nacházíme zejména v oblasti Naše Země a naše prostředí. Některá témata jsou však také součástí vzdělávací oblasti Příroda (Nature), a to zejména na nižším stupni (analogie k naší oblasti Člověk a jeho svět v RVP ZV). Obsah pro jednotlivé vzdělávací obory je formulován v Národním kurikulu poměrně velmi obecně (obdobně jako v „národním" českém kurikulu, v RVP ZV), což má vytvářet dostatečný prostor pro vlastní tvorbu různých místních školních kurikul. Obsah je zaznamenáván a strukturován pro jednotlivá vzdělávací období (zpravidla v rozmezí dvou let) v tabulce. V prvním sloupci jsou vždy uvedeny jednotlivé klíčové pojmy a aktivity (např. přírodní prostředí, lokální problémy, vědecké zkoumání apod.), pro něž jsou pak v příslušném řádku vymezeny tzv. vývojové úkoly (stručně řečeno úkoly, před nimiž jedinec stojí v určité vývojové etapě svého života).

Tyto vývojové úkoly v oblasti Naše země a naše prostředí odpovídají následujícím kategoriím:

  1. hlavní vývojový úkol
  2. získávání nových znalostí, učení se
  3. orientace v geografickém prostoru
  4. orientace v čase
  5. seznámení s látkami v prostředí
  6. seznámení s interakcemi v prostředí
  7. seznámení s místními geograficko - environmentálními problémy
  8. seznámení s regionálními a globálními geograficko-environmetálními problémy.

Národní kurikulum je tedy koncipováno velmi obecně. Navíc je v jiném jazyce než maďarském dostupné pouze v okleštěné verzi. Z hlediska této studie se však zdá být velmi užitečné zaznamenat více, než jen hlavní oblasti vzdělávacího obsahu a obecně vymezené zásady práce s daným obsahem v jednotlivých stupních vzdělávání. Proto se zdá být účelné popsat, jakým způsobem je geografie pojednána v oblasti Naše Země a naše prostředí v Rámcovém kurikulu pro primární vzdělávání. To navíc odpovídá i přístupům, které k dané problematice zaujímají také další odborníci v oblasti didaktiky geografie (viz např. Curić et al., 2007). Rámcové kurikulum již obsahuje řadu konkrétních okruhů vztahujících se k výuce geografie ve školách.

Pokud se jedná o cílové zaměření oblasti, jedná se zejména o:

  • porozumění základním geografickým faktům
  • rozvoj žákovských kompetencí, které umožní žákům participovat a aktivně se podílet na řešení problémů v jejich blízkém okolí, regionu, zemi a ve světě
  • porozumění lokálním, regionálním a globálním problémům
  • rozvíjení žákovské národní a evropanské identity a rozvoj jejich národního cítění při zachování respektu vůči jiným národům
  • rozvoj uvědomění si příčinných souvislostí mezi rozvojem a společností, které se mění v místě i čase
  • rozvoj porozumění potřeby jednotného postoje a spolupráce při řešení problematiky rozvoje společnosti.

Cílové zaměření v Rámcovém kurikulu pro primární vzdělávání je vytyčeno souhrnně pro sedmý a osmý ročník, stejně tak, jako charakteristika oblasti. Jednotlivé tzv. nové aktivity reprezentují nové dovednosti žáků získané v konkrétním ročníku v dané vzdělávací oblasti. Témata a obsah oblasti (odpovídající našemu učivu) jsou též vytyčeny pro konkrétní ročníky.

Uveďme nyní stručnou ukázku z maďarského Rámcového kurikula:

Nové aktivity pro sedmý ročník:

  • Využívání informací z topografických map pro porozumění geografickým a socioekonomickým podmínkám jednotlivých kontinentů a různých zemí.
  • Řešení problémů s využitím obrysových map s pomocí učitele.
  • Shromažďování příkladů procesů ohrožujících přírodní prostředí (například poškozování a ničení tropických deštných lesů, eroze půd, kyselé deště).
  • Shromažďování příkladů znečištění prostředí, příkladů poškození prostředí, příkladů možné prevence a řešení environmentálních problémů, přírodních a člověkem způsobených katastrof a jejich dopadů.
  • Řešení jednoduchých matematických problémů (např. hustota zalidnění, klimatické faktory, zpracování statistických dat).
  • Představení a popis krajiny na základě předem vymezených kritérií.

Témata a obsah jsou v rámcovém kurikulu zpracovány do tabulky:

Témata

obsah

Přírodní podmínky a sociální vztahy vybraných zemí jiného než evropského kontinentu

Afrika
Základní přehled o kontinentu z hlediska fyzické a sociální geografie.
Pouště a oázy jako typický příklad krajiny....

Austrálie a Oceánie
Přírodní podmínky, socioekonomická charakteristika....

Fyzická a sociální geografie evropských zemí

Základní přehled o Evropě z hlediska fyzické a sociální geografie.
Základní sociální a ekonomická charakteristika Evropské unie.
Společné a rozdílné geografické aspekty zemí severní Evropy, jejich vztah k životnímu prostředí.

Topografické pojmy nutné pro porozumění sylabu - Afrika

Gibraltarská úžina, Guinejský záliv, Kongo, Niger, Nil, Suezský průplav, jezero Tanganika...

Na první pohled je patrné, že z hlediska vzdělávacího obsahu jsou si maďarské Rámcové kurikulum a kurikulum české (RVP ZV) vzájemně podobné. Podobnost je i ve vymezení žákovských aktivit. V českém kurikulu jsou vymezeny tyto aktivity prostřednictvím tzv. očekávaných výstupů (formulovaných v „činnostní" podobě), zatímco v kurikulu maďarském je tato kategorie zpracována samostatně jako tzv. nové aktivity.

Vlastní pojetí a organizace jak Národního, tak Rámcového kurikula, jsou od kurikula českého (od RVP ZV) odlišné. Národní kurikulum je totiž koncipováno velmi obecně, ale naznačuje propojení obsahu oblasti s žákovskými kompetencemi. Rámcové kurikulum je naproti tomu zpracováno poměrně podrobně a odpovídá spíše našemu RVP ZV rozpracovanému již do konkrétních školních vzdělávacích programů. Důvodem pro podrobné zpracování maďarského Rámcového programu je zejména fakt, že toto Rámcové kurikulum mohou školy v Maďarsku přejmout jako své vlastní Místní školní kurikulum.

Odkazy na související články:

Geografie - její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě - úvod
Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě - Finsko.
Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě - Kanada
Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě - Slovinsko.
Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě - Skotsko.
Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě - shrnutí, závěry a doporučení.

Literatura a použité zdroje

[1] – Eurybase The informatik Database on Education Systeme in Europe: The Education System in Hungary. [cit. 2009-01-22]. Dostupný z WWW: [www.eurydice.org/ressources/eurydice/eurybase/pdf/0_integral/HU_EN.pdf ].
[2] – National summary sheet on education systeme in Europe and ongoing reforms, 2005 Edition. [cit. 2009-08-30]. Dostupný z WWW: [www.eurydice.org/portal/page/portal/Eurydice/PubContents?pubid=047EN&country=HUI].
[3] – NEMERKÉNY, A. The Status of Geography in the Hungarian Education System. International Research in Geographical and Environmental Education, Vol. 12, No. 2. 2003.
[4] – CURIĆ, Z.; VUK, R.; JAKOVČIĆ, M. Geography Curricula for Compulsory Education in 11 European Countries - comparative analysis, Metodika 15 . 2007.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Josef Herink

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Zeměpis (geografie)