Ač je tato skutečnost pro mnoho lidí s podivem, většina žáků nejspíše přistupuje k učení s určitým odporem a nechutí, a tak místo sebevzdělávání a poznávání nových vědomostí, žáci vyhledávají činnosti, kterými oddalují přípravu na tvrdou realitu každého školního dne.
Tento fakt je známý nejen rodičům vzdělávajících se ratolestí, ale také nám – pedagogům. Odpor k výuce vede k vyhýbání se školním povinnostem, plné nepochopení učiva a v neposlední řadě také k nezvládnutí dalších návazností v daných předmětech. Obecně řečeno „vlak ujíždí“, a tím je jednoduše dáno to, že propast v neznalostech se zvětšuje a pokud nenastane v učení radikální změna, kruh se uzavírá a takovému žákovi pak hrozí i nepříjemný fakt – propadnutí.
Abychom zabránili těmto nechtěným skutečnostem, zkusíme výuku oživit a učení žákům zpříjemnit. Člověk je tvor společenský a také si rád hraje, proto mne napadlo použít jako pomůcku k výuce – hry. Je to příjemná a nenásilná forma toho, jak žákům pomoci při učení, nebo při jeho opakování.
Jak už z názvu vyplývá, jedná se o hru pexeso. Úkolem žáků je najít dvojice kartiček, které k sobě patří. Učivo, které tato hra zahrnuje, jsou uhlovodíky – názvy a vzorce sloučenin a halogenderiváty – názvy a vzorce sloučenin, vlastnosti látek, pojmy spojené s touto problematikou, průmyslové využití a rekce halogenderivátů.
Připravila jsem tři různé druhy kartiček pro hraní „chemického pexesa“:
1. varianta:
2. varianta:
3. varianta:
Hra je určena pro 2 – 4 hráče. Nejdříve se rozloží kartičky pexesa na stůl lícem karty nahoru. Každý hráč si vybere dvě kartičky, a pokud našel dvojici, dá si ji stranou a může si vybírat další dvě kartičky. Pokud dvojici nenašel, pokračuje další hráč. Hra končí poté, co na stole nezbyly žádné kartičky nebo také po zvoleném časovém limitu. Výhercem je ten, který má nejvíce správných dvojic.
Tuto hru je možné hrát i jednodušším způsobem. Z celého balíku karet si můžeme vyčlenit vždy jednu ze dvojice karet (například název sloučeniny) a přiřazovat k ní druhou sloučeninu (hledáme vzorec sloučeniny).
Soutěží se v rychlosti, kdy se dvojice žáků snaží co nejrychleji a přitom správně přiřadit správné kartičky z dvojice.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.