Od 1. září 2008 vstoupil na Slovensku v platnost nový zákon o výchově a vzdělávání, který mimo jiné zavádí do praxe slovenských škol nové kurikulární dokumenty - Státní vzdělávací programy (SVP)1. Ty jsou obdobou našich Rámcových vzdělávacích programů, vycházejí ze stejné filozofie, přesto se od nich svým obsahem v některých momentech liší.
Vzhledem k tomu, že Slovenská republika používá Mezinárodní standardní klasifikaci vzdělávání - ISCED, existují pro oblast základního vzdělávání dokumenty dva: SVP pro primární vzdělávání (1. až 4. ročník) a SVP pro nižší sekundární vzdělávání (5. až 9. ročník). Oba vstupují v platnost již v tomto školním roce a na jejich základě vypracovávají školy své Školní vzdělávací programy pro 1. a 5. ročníky základní školy.
Některé inspirativní momenty z uvedených dokumentů jsem se pokusila shrnout v následujících odstavcích.
Problematika ICT je na obou stupních základního vzdělávání zařazena do vzdělávací oblasti Matematika a práce s informacemi. Na prvním stupni je jako povinný předmět zařazena Informatická výchova, na druhém Informatika. Rámcový učební plán stanovuje jejich hodinovou dotaci následujícím způsobem:
Předmět/ročník |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
Informatická výchova |
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
Informatiky |
|
|
|
|
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Tento rozsah výuky je povinný, kromě uvedených hodin má však každá škola možnost využít disponibilní hodiny, kterých je v každém ročníku druhého stupně šest, na prvním stupni pět.3 Výuku předmětů s dotací 0,5 hodiny týdně lze řešit jako jednu hodinu jednou za 14 dnů nebo spojovat výuku do bloků (s matematikou, chemií, ...)
Cíle informatické výchovy na 1. stupni formuluje ŠVP následujícím způsobem:
Pro 2. stupeň základního vzdělávání je zdůrazněno:
Vzdělávací obsah obou předmětů je rozdělen do pěti tematických okruhů:4
Konkrétní vzdělávací obsah jednotlivých okruhů je stanovený v přílohách SVP. Jeho hlavní přínos vidím v tom, že
V původně platných Učebních osnovách Informatické výchovy pro 1. stupeň základní školy5 je koncipovaná výuka informatiky od 1. ročníku s následujícími akcenty:
V čem lze spatřovat pozitiva přístupu, který ve svých kurikulárních dokumentech zvolili na Slovensku? Spočívá podle mého názoru především v:
Státní vzdělávací program je v mnohém striktnější, dává školám menší „manévrovací prostor" oproti našemu RVP ZV. Je však otázkou, zda se tím neodstraní riziko problémům, na které upozorňují naše školy - přílišná volnost s sebou nese možné komplikace pro žáky, kteří v průběhu školní docházky mění školu.
Tento článek je příspěvkem k činnosti ICT panelu, který se zabývá didaktickou inovací národního kurikula v oblasti ICT.
1 www.minedu.sk/index.php?lang=sk&rootId=2319
2 viz citace
3 Celkový počet vyučovacích hodin povinných předmětů je na základní škole podle SVP 242 (123 hodin ve třídách odpovídajících prvnímu stupni českých základních škol, 119 hodin ve třídách odpovídajících druhému stupni), což je o dvě hodiny víc, než předepisuje RVP ZV.
4 Toto členění je stejné i pro gymnázia.
5 Schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky dna 6. 10. 2005 pod číslem CD-2005-1770/28460-3:09 s platností od 15. 10. 2005.
6 www.minedu.sk/index.php?lang=sk&rootId=2319
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025