Základní cíle projektu
- rozvoj pohybových schopností, ovládání pohybového aparátu
- rozvoj a kultivace estetického vnímání, cítění a prožívání
- vytváření elementárního povědomí dětí o širším přírodním prostředí
- pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Grafomotorika:
- správné držení kresebného nástroje
- uvolnění ramenního kloubu - zvířátka (ovál a kruh představují tělo zvířete)
- procvičování na svislé i vodorovné ploše
Motivace „Veverka Rezka" - nabízené činnosti
- návštěva veverky Rezky (maňáska) u nás v mateřské škole
- přinesla dětem kouzelné oříšky
- prohlédnutí, porovnání velikosti, určení barev
- oříšky jsou očíslované, poznání jedničky
- rozlousknutí prvního oříšku - pohádka Budka - poslech pohádky
- která zvířátka patří x nepatří do lesa
- hra s barevným listím a přírodninami nasbíranými v lese
- porovnávání množství - více x méně
- co v lese roste - stromy, keře, léčivé rostliny a jejich plody
- navlékání šípků a jiných přírodnin
- tvoření obrázků na ploše - na koberci, podzimní krajina
- komunitní kruh - prohlížení a povídání o oříšcích
- řazení podle velikosti zleva doprava (od nejmenšího knejvětšímu, od největšího
- k nejmenšímu)
- rozlišení čísla 1 a 2
- rozlousknutí druhého oříšku, který ukrývá hádanky o zvířátkách z lesa
Myš: Šedý kožíšek, maličké oči, když kočku uvidí, do díry skočí.
Zajíc: Uši vzhůru. Kdo tu je? Vítr chytá, panáčkuje. Napásl se v jeteli, teď nám chodí na zelí.
Žába: Ve dne ráda v louži skákám, večer u rybníka kvákám.
Medvěd: V létě chodí na maliny, borůvky a ostružiny. V zimě jenom spí a spí. Běda, kdo ho probudí.
Liška: Ani hajný nemá, pane, zajíčky tak spočítané, jako já je v houští mám, i kurníky všechny znám.
Vlk: Zuby cení, pes to není, ale je mu podoben, v lese žije, loví, vyje, kdo ho zná, ať řekne jen.
Ježek: Na těle má bodliny, jak korálky oči. Když ho ale chytit chceš, v klubíčko se stočí.
Sova: Straším, koukám ze své skrýše, oči mhouřím, létám tiše.
Jelen: Do běhu má rychlé nohy, bývá pyšný na parohy.
- víme, do které pohádky patří některá zvířátka (myš, žába, zajíc, pes, medvěd)
- hra na zvířátka, volná pohybová dramatizace
- stavba budky pro zvířátka z pohádky - použití přírodnin
- tvoření lesa z kostek, textilu ...
- význam lesa pro člověka, jak se v lese chováme
- skupinová dramatizace pohádky Budka se zapojením všech dětí
- rozlousknutí třetího oříšku, ve kterém je schován obrázek hajného - poznat, kdo je na obrázku a říci, co o něm děti vědí (poslech básně Hajný)
- obtisky listů na čtvrtku papíru - kouzelný les
- zkoumání listů, strana hladká, hrubá, všímání si barvy i žebrování, nanášení barvy na rubovou stranu listu
- rozlousknutí čtvrtého oříšku, hudební hádanka; poznat píseň podle obrázku, práce s písní:
Sedí liška pod dubem.
Jaro, léto, podzim, zima.
Já do lesa nepojedu.
Zajíčku v lesíčku.
- rytmizace, melodizace, hra na tělo, na dětské hudební nástroje
- prohlížení lesních plodů, poznávání hmatem, hra „Kouzelná krabička"
- tvoření ze šišek podle vlastní fantazie dětí - lesní skřítci
- říkanka:
Spadla šiška na Františka, počkej, šiško šišatá.
Budem péci dobré věci, buchty jako ze zlata.
Šup do pytle šiško, už mám prázdné bříško.
- využití nasbíraných přírodnin ke skládání podle slovní instrukce
- vymýšlení jmen pro skřítky, určování první hlásky
- průpravné a zdravotní cviky se šiškou
- chůze a běh mezi stromy s vyhýbáním
- velké děti pracovní list - co do lesa nepatří (přiřazování plodů ke stromům) nebo keřům
- práce ve skupinkách - stříhání, lepení, vytrhávání, modelování, malování pohádky
- vycházka do blízkého lesa, pozorování přírody, sběr přírodnin, rozhovory s dětmi o vlastních zážitcích z procházky s rodiči
- průběžné lisování barevného listí
- průpravná i zdravotní cvičení na motivaci Jdeme do lesa na procházku
- cvičení se šiškou
- hra „Na lišku a zajíčky", honička na sedanou s přikrčením:
Já jsem chytrá kmotra liška, všemi mastmi mazaná,
počíhám si na zajíčka, bude dobrá svačina.
Učitelka (liška) chodí plíživým krokem mezi dětmi, které se pohybují jako zajíci a na slova - „bude dobrá svačina" - se snaží některé z dětí chytit. Děti (zajíčkové) se mohou zachránit sedem do dřepu s přikrčením. Když se liška vzdálí, opět se pohybují jako zajíčci.
(Zaječí pelíšky - B. Borová, D. Trpišovská, S. Skoumalová, V. Smejkalová: Cvičíme s malými dětmi. Portál s.r.o., Praha 1998, str. 74.)
Spolupráce s rodiči
- vycházka rodičů s dětmi do lesa
- doporučit povídání si o stromech, keřích, plodech, jejich sbírání
- možnost přinést si z vycházky do mateřské školy již různé výrobky z přírodnin
- pozorování ptáků, zvěře a následné sdílení zážitků z této vycházky s kamarády v mateřské škole
- výroba papírového pexesa - co nebo kdo nepatří do lesa
|
1. Obrázek |
|